Jönnek az elsüllyeszthetetlen hajók?
Tűzhangyák és vízipókok inspirálták egy újfajta fémszerkezet elkészítését, amely vízállóságának köszönhetően hozzájárulhat az elsüllyeszthetetlen hajók készítéséhez.
Az új módszer alapján a fémet sok kicsi lézerégetéssel hozzák létre, a felületén apró mintákat maratva, amelyek csapdába ejtik a levegőt. A Rochester Egyetem kutatói szerint a fém akkor is visszatér a víz alól, ha süllyedésre kényszerül, és tovább lebeg a felszínen, amint a nyomást eltávolítják. „Ez a felfedezés elsüllyeszthetetlen hajókhoz, és olyan hordható úszókészülékhez vezethet, amelyek az után is a felszínen maradnak, hogy léket kapnak. Akár olyan elektronikus megfigyelő eszközök is létrehozhatók, melyek hosszú távon fennmaradhatnak az óceánban” – mondta Chunlei Guo professzor, a tanulmány vezetője.
A tűzhangyák úgy képesek hosszú ideig túlélni a víz alatt vagy a víz felszínén túlélni, hogy a végtagjaikat egyesítve egy tutajt alkotnak. Ezután csapdába ejtik a levegőt a vízálló testrészeik között, ami így fenntartja őket. A csapat munkáját a vízipókok vagy más néven búvárpókok is inspirálták. A vízipók egy kupola alakú hálót hoz létre, amelyet levegővel tölt fel, majd a vízálló lábai és hasa között hordoz. Ezután a kupola levegőjét használja a lélegzéshez, és csak akkor megy a felszínre, amikor újra kell tölteni a hálót.
Guo professzor a levegő buborékban való megőrzésének módszerét alkalmazta annak biztosítása érdekében, hogy a fémszerkezetei akkor is elegendő levegőt tartsanak meg a felszínre töréshez és az ott lebegéshez, ha sok időt kell a víz alatt tölteniük. A folyamat során két előkezelt fémfelületet egymásnak fordítanak, közöttük éppen annyi helyet hagyva, hogy levegőbuborék képződhessen. A felületek szuperhidrofóbbá (rendkívül vízállóvá) válnak, és megakadályozzák a víz bejutását a középső rekeszbe, még akkor is, a szerkezetet a víz alá kényszerül.
Dr. Guo szerint a „maratási folyamat”, amely a vízálló felületek létrehozásának központi eleme, bármilyen fémen vagy más anyagon használható. A csapat a tesztek során egyre hosszabb ideig tartotta a fémet nyomással a víz alatt, majd megvizsgálta, hogy utána visszatér-e a víz felszínére és képes-e ott tovább úszni. A felületét átszúrva is úgy találták, hogy a szerkezet megtartja képességét a vízen való lebegésre, mivel a rétegek közötti légbuborék egy része ép marad. Ha az új felfedezést sikerül alkalmazni a hajóknál, az rengeteg embert menthet meg – írta a hirado.hu.
(képeink illusztrációk)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!