Vitorlásbérlés a francia Riviérán
Vitorlást bérelve zátonymentes vizeken járhatjuk végig a szépséges mediterrán tájat, ahol ízelítőt kapunk a luxusból, de nem luxusáron. És még hajóvezetői engedély sem kell hozzá!
A francia Riviéra Magyarországról autóval 1400 km, kiváló minőségű, fizetős autópályákon. Budapestről Nizzába tudunk közvetlenül elrepülni, Marseille és Toulon csak átszállással érhető el. Vagy a nagy sebességű vonattal, a TGV-vel kombinálhatjuk a menetrend szerinti Budapest–Párizs és Budapest–Lyon repülőjáratokat. Nem mindegy viszont az érkezés napja! A hajók szombati váltással bérelhetők és csak munkaidőben lehet átvenni azokat. A szombat esti-vasárnap reggeli érkezés már 350 euró felárat jelent, vasárnap délutáni átvétel pedig felárért sem lehet. A bérléshez tengeri hajóvezetői engedély nem feltétlenül szükséges, helyette tapasztalatigazolást kérnek és próbakört. A legnevesebb charterflották indulási bázisai Marseille-ben az „Öreg kikötő” (Marina Vieux Port), Toulonnál Port Pin Rolland, az Hyéres-félszigetnél Bormes les Mimosas jachtkikötője.
A Földközi-tenger francia vidékén jellemző széljárás a száraz nyári hónapokban nyugatias, májustól szeptemberig 2–6 Bft. erősségű a szél (Misztrál a neve). A nappali szél estére elül, a horgonyzóhelyeken nyugodt éjszakát tölthetünk. Toulon városánál található az Hyéres-félsziget, 5 mérföld mélyen nyúlik be a Földközi-tengerbe. Szélfogóként működik, tőle keletre 2 Beaufort-ral is kisebb a Misztrál ereje, ha fúj. A nyári főszezonban kisszeles, hullámmentes a Riviéra vízterülete, nem véletlen, hogy a Cote d’Azur azúrkék vizein rengeteg a motoros jacht. Délután legfeljebb 3-as szélerővel fúj némi délies irányú vízi szél. Antibes félszigete a másik kiszögellés, utána kevésbé tagolt a partvonal, egymást érik az óriás homokos strandöblök a francia–olasz határig. Földrajzi adottságainak köszönhetően a tenger víz alatti és víz feletti élővilága is gyér Franciaország földközi partvidékén. Ennek az egyik oka, hogy nincs árapályszint-változás, a térségben túl nagy múltra tekint vissza a halászat, valamint elvárosiasodott a tengerpart.
A Cote d’Azur szívéből, az Hyéres-félszigetnél fekvő Bormes les Mimosas kikötőjéből bérelve vitorlást több útvonal-lehetőségünk adódik: nyugat, kelet és délkelet felé is hajózhatunk.
Nyugatra, a Toulon utáni Marseille-ig tartó Cote d’Azur-szakaszon fjordszerű öblök kínálnak szépséges horgonyzóhelyeket a térség nevéhez méltó tiszta, kék vízzel. A Cassis utáni és Marseille előtti Nemzeti Parkban kedvünkre horgonyozhatunk. Az itt fekvő szigetcsoportban rejlik If-sziget, rajta a híres börtönerőd. Ha városi kikötésre vágyunk, Toulon, Embiez-sziget, Bandol, La Ciotat, Cassis, Marseille jachtkikötőjéből válogathatunk. Ekkor 60 mérföldre távolodunk el az indulási kikötőnktől. Tovább hajózva nyugatra érinthetjük a Rhone deltáját és akár eljuthatunk a spanyol Costa Bravára is. A Baleár-szigetek közül Menorcát 220 mérföldnyi nyílt tengeri hajózás után érhetnénk el.
Bormes les Mimosas jachtkikötőjéből indulhatunk keletre a Kelet-Cote d’Azur, a francia Riviéra felfedezésére. A legtávolabbi, 60 mérföldre lévő Monte Carlo (Monaco) zárja le a francia parti látnivalókat. Innét indulva St. Tropéz 25 mérföldön belül vár. Útban felé dimbes-dombos üdezöld táj mellett hajózunk el, homokos öblök és meredek partszakaszok váltakoznak. Sárga bóják sora jelöli a part menti sávot, ahol a vízmélység, a zátonyok és/vagy a búvárok miatt oda kell figyelni, és 5 csomós sebességkorlátozás van érvényben. A sárga bójákon kívül biztonságban hajózhatunk, így a navigáció is egyszerűbb, és kedvük szerint száguldhatnak a motoros jachtok is. A Riviérán a motorosok alkotják a többséget a vitorlázókkal szemben, ráadásul méretben és árban is felső kategóriásak. St. Tropéz-hoz közeledve a Cap Taillat- és a Cap Camarat-fokot kell kerülnünk.
Ha St. Tropez belvárosi kikötőjében nincs hely, a szomszédos Marines de Cogolin vagy a Port Grimaud kikötőkomplexumban találhatunk. Ez utóbbi Velencéhez hasonló vízi város, hajózható csatornák rendszere hálózza be, hidakkal tarkítva. A környező kikötőkből transzferhajó visz át a városba. A belvárosi öreg kikötőt (Vieux Port) luxusjachtcsodák foglalják el, pedig ide háromszoros áron mérik a hajóhelyeket. St. Tropez külső kikötőjét (Bassin Jeanlescudier) ötszáz méter hosszú hullámtörő móló védi, egybeépítve a régi erődítés tornyaival.
Érdemes még felsétálni a keskeny utcákon az 1600-as évekből épen maradt fellegvárba, hogy a naplementében gyönyörködjünk. A citadella belsejében napestig Tengerészeti Múzeum működik. A nyüzsgő St. Tropez-i éjszaka a kikötői rakparton sorakozó éttermekben folyik. Többségük puccos-elegáns, a luxusjachtok vendégeire vár. A hal-, kagyló- és osztrigakínálatuk bőséges, hozzá minden asztalon zamatos francia bor vagy pezsgő kínálkozik. Egyszerűbb kiülős éttermek a tenger felőli oldalon a városi strandoknál és a szűk utcácskákban vannak, éjfélig mind tele. Reggel viszont kihalt a város, csak a pékségeknél (boulangerie) sorakoznak az emberek: ropogós bagett, omlós péksütemények és cukrászköltemények közül válogatnak.
4 mérföld széles homokos strandöböl északkeleti felén található Cannes városa. A mediterrán francia marinákban (Korzikán is) a VHF 09-es csatornán kell forgalmazni a kedvtelési célú hajóknak. Ha nem várnak, a marinai várakozó mólóra (quai d’acceuil) vagy a benzinkúthoz kell kötnünk, míg helyet kapunk. A cannes-i jachtkikötő (Port Vieux) óriási, de estére ez is megtelik. A 724 hajóhelyből 252 jut az idelátogató hajósoknak.
A dombtető látnivalói a 16. századi gótikus Miasszonyunk templom és a 12. századi vár, a Kasztrum. Fent 200 méter magasból elénk tárul az Azúrpart (Cote d’Azur).
Marosi Miléna, Varga Tamás, Mérföld Yachting
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 164. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!