Vendée Globe – Weöres Szabolcs az indulók között

Hosszú menetelés után sikeresen teljesítette a kvalifikációs feltételeket Weöres Szabolcs, aki így Fa Nándor után második magyar vitorlázóként ott lehet a Vendée Globe rajtjánál.

Honnan számítod a Vendée Globe-felkészülésedet?
Az előző Vendée Globe befutójától, akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni a gondolattal. Sajnos az már kicsit késő volt, mert így nem tudtam elindulni a 2021-es Transat Jacques Vabre versenyen, ami azért is jó lett volna, mert a kvalifikáció szempontjából az egy kétkezes év volt, így a következő esztendőtől kezdtem a mérföldgyűjtést, ami viszont rögtön szólóversenyeket jelentett.

Hogyan vált be a hajó, a 2007-ben épült és New Europe névre keresztelt IMOCA 60-as?
Az átalakítások és fejlesztések során a cél az volt, hogy a hajó megbízható és felhasználóbarát legyen. Azt látni kell, hogy 56 projekt vágott neki a Vendée Globe kvalifikációjának, 40-en lehetnek ott a rajtnál, és ebben a mezőnyben az én hajóm a legolcsóbb a piacon. Úgy látom, hogy ez egy nagyon megbízható technika, két versenyről én szálltam ki, de a hajó az összeset teljesítette, bírta, amelyiken elindultunk. Ez egy jól megépített vitorlás, aminek nem a sebesség a legfőbb erénye, hanem az, hogy stabil, megbízható társam legyen akár extrém körülmények között is.

Ennek függvényében hogyan értékeled az eddigi teljesítményedet?
Az elsődleges cél az volt, hogy novemberben ott legyek a Vendée Globe rajtvonalán. Óriási munka volt végigcsinálni ezt a kvalifikációt! A második pedig természetesen teljesíteni a földkerülő távot. Ez már önmagában is hatalmas dolog lesz nekem és talán a szurkolóim számára is, hogy magyar versenyzőként sikeresen befussak egy ilyen rangos nemzetközi versenyen.

Hogyan fogadtak a riválisok, a tapasztalt óceáni vitorlázók?
Az elején nem vettek komolyan, amolyan álmodozónak tarthattak. Most viszont már látom, hogy elismernek, gratulálnak a teljesítményemhez. A francia nagyon hozzáértő közönség, értékelik a küzdelmet, azokat a momentumokat a vitorlázásomban, amelyekből látszik, hogy jól csinálom.

Ehhez hozzájárult, hogy csoportodban megnyerted a New York-i egy mérföldes gyorsasági versenyt?
Ebből is látszik, hogy minden lehetséges. A legkevésbé gondoltam, hogy ezzel az öreg technikával gyorsasági versenyt fogunk nyerni. De olyan szélviszonyok voltak, amelyekhez jól tudtunk alkalmazkodni, mindenki meglepődött a győzelmünkön, mi magunk is… Ez egy rövid és látványos verseny volt, nem lehet összehasonlítani egy földkerüléssel, de fantasztikus élmény volt New Yorkban a legmodernebb hajókkal és a legtapasztaltabb szólóvitorlázókkal versenyezni és legyőzni őket a csapatunkkal.

Lezárult tehát a kvalifikáció, most egy új történet kezdődik?
Egy új bekezdés, indul a közvetlen felkészülés a Vendée Globe-ra. Gondoltam, hogy lesz egy lélegzetvételnyi szünetem, de éppen most egyeztettük a naptárt, hogy mennyi a tennivaló. Újabb hegyek tornyosulnak elénk! Ki kell szerelni az árbócot, kötélzetet cserélni, a hidraulikát átvizsgálni, emellett a tőkesúly környékén észleltem problémákat, azt is át kell nézni. Tehát ki kell emelni a hajót, az árbócot, a tőkesúlyt, aztán vissza. Szeptember 9-re, a Défi Azimut versenyre készen kell állnia a hajónak (ez a regatta azóta lezajlott – a szerk.), onnan már csak kisebb finomításokra lesz lehetőség.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 164. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

fotók: szabiracing.com, molujeuropaalapitvany.hu

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!