Vajon ilyen lenne Batman hajója?

A Hanstaiger X1 szinte biztosan a világ legradikálisabb cirkáló trimaránja, amiből mindössze három épül.

Az új Hanstaiger X1 gyönyörű és furcsa trimarán, amely csakis egy különc agyszüleménye lehet. A mögötte álló ember John Ordovas, aki egy kis hajógyárat hozott létre Dél-Spanyolországban. Olyan jachtot képzelt el, amelyik felrúgja a konvenciókat, és hatalmas, egyszintes életteret, építészeti kivitelezést, gigantikus „strandot”, valamint könnyű kezelhetőséget kínál. Az eredmény egy trimarán, ahol a belső tér mintegy 85 százaléka egy szinten van, és egy elegáns nagyvárosi loftlakásra emlékeztet. Az oldalsó hajótestekben lévő kabinok és fürdőszobák, valamint a középső hajótest elülső felét elfoglaló tulajdonosi kabin lépcsőfokok nélkül csatlakoznak a szalonhoz.

A sportülésekkel kiegészített kormányállásra leginkább a pilótafülke kifejezés illik, a tetőről elegáns, rozsdamentes acél korlátokkal szegélyezett, tíkfával burkolt járófelület vezet le a hajóorrba – bár oda nem nagyon van miért kimászni: „A hajót úgy terveztük, hogy minél kevesebb ok legyen az orrba menni. minden elektronikusan működik.”

A 70 négyzetméter alapterületű szalon hatalmas, és ehhez 3 méteres belmagasság társul. A „főzőrész” inkább egy nyitott dizájnkonyhára hasonlít, nyolcszemélyes étkezőasztallal és kifinomult, szabadon álló olasz bútorokkal. A mennyezetről hatalmas, forgatható LCD-képernyő hajtható le. De a csúcs az, amikor az egész hátsó rész egyben leereszkedik, létrehozva a 27 négyzetméteres „beach club”-ot.

Nemzetközi tervpályázat
Mint az az egyedi tervezésű jachtoknál rendre előfordul, az X1 projektet is a többtestű hajók piacán már meglévő kínálat miatt érzett csalódottság szülte. „Öt évvel ezelőtt nem találtam semmi különösebben izgalmasat a közepes méretű jachtok között.” Viszont ahelyett, hogy a legjobb kompromisszumra vadászott volna, Ordovas úgy döntött, tervpályázatot hirdet, hogy gondolkodásra késztessen. „Az alapgondolat az volt, hogy ha már ezt csináljuk, csináljunk valami mást, izgalmasat és szórakoztatót. Nem akartam olyasmit, ami úgy néz ki, mint az összes többi jacht, különben akár vehetnék is egyet!”

A freelancer.com-on feladott hirdetésének komoly visszahangja lett, a leginkább Antonio Claro és Nerea Perez spanyol hajótervezők munkái keltették fel a figyelmét. „Két évig dolgoztam velük egyfajta hobbiként, kezdetben azért, hogy lássam, ki tudunk-e dolgozni egy tervet, aztán pedig azért, hogy elég bátor vagyok-e belevágni az építésbe.”

Ekkor már 2017-et írtunk, és Ordovas megbízta a spanyol Flash Catamarant a hajó megépítésével. Ám a vállalkozás néhány hónappal a projekt indulását követően tönkrement. Hosszas mérlegelés után Ordovas úgy döntött, nincs sok értelme egy harmadik féllel kockáztatni, „így hát létrehoztuk a saját hajógyárunkat, és elkezdtünk embereket felvenni”.

Most, hogy az első hajó – az övé – tengeri teszteken van, Ordovas már a jövő felé fordult. Megesküdött, hogy megsemmisíti a sablonokat, amint megépül két további X1-es. „Ennek a hajónak az exkluzivitása aranyat ér. Ha túl sok lenne belőle, elértéktelenedne.” Gondolkodik X2-es és X3-as hajón, állítása szerint jelentős az érdeklődés, meg is bízott egy szuperjacht-értékesítő céget, hogy levegyék a válláról a potenciális ügyfelekkel való foglalkozás terhét.

Videó a hajóról:

YouTube video

(forrás: yachtingworld.com, fotók: northropandjohnson.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!