Swan 98 – Igazi mestermunka
Harminc méter tágas tér, kortárs elegancia és könnyed stílus. A Swan 98-assal új lendületet kapott a folyamatos innovációiról is ismert Maxi Swan vonal.
A cég az 1970-es években, a Sayula II-vel lépett be a Maxi jachtok szegmensébe, azóta 15 különböző modellt terveztek, aminek eredményeképp 100 darab 24 méternél hosszabb vitorlást építettek meg. Mérföldkő volt 2010-ben a Swan 115 bemutatása, mert annak a testformájára – bár még elsősorban túrahajóról volt szó – már hatással voltak az óceáni versenyvitorlások. Ahogy Giovanni Pomati, a cég vezérigazgatója mondta akkor: „A Swan 115-ös új irányba vitt bennünket, portfóliónkban szétválasztottuk egymástól a nagy teljesítményű túrahajókat (performance cruiser) és a versenyjachtokat.”
Négy darabot lényegében papírról eladtak a Swan 98-asból, az első 2020 júliusában került vízre, de csak a negyedik példány tulajdonosa lóg ki a sorból azzal, hogy előre építtette a tulajdonosi kabint. A Germán Frers által megrajzolt külső vonalvezetéshez a genovai építész, Misa Poggi tervezte meg a belsőt, két kivitelben (tulajdonosi kabin elöl vagy hátul) és négy stílusban. Ehhez jön a meglehetősen hosszú opciós lista, ahogy az egy semi-custom (vagyis félig egyedi) jachthoz illik. Ebből a listából fontosnak tartjuk kiemelni a teleszkópos tőkesúlyt, amely 4,9-ről 3,2 méterre csökkenti a merülést, ami elsősorban sekély vizű kikötőkben és öblökben jön jól, miközben a vitorlásteljesítmény nem szenved csorbát. Ahogy a kényelem sem, mert a felemelt kíl nem ormótlankodik az élettérben.
Hajótest
A prepreg karbon külső és belső réteg közé Corecell hab kerül, garantálva a szerkezeti merevséget, miközben az össztömeg alacsony marad. Hogy minél hosszabb legyen a vízvonal, a hajó orra függőleges, mögötte az első fedélzet tiszta és üres, a kabintető alig emelkedik ki a deck vonalából. Mindeközben a legnagyobb szélesség majdnem teljes mértékben megmarad a tathoz közeledve, és ezzel megnő nemcsak a stabilitás, de a beltér is. Elfér például (a hidraulikusan mozgatható fürdőplatform takarásában) egy négyméteres kismotoros a kokpit alatti garázsban. Hogy hosszú utakon se legyen hiány semmiből, óriási az üzemanyag- és az édesvíztartály, mi több, mindkettő telítettsége és állapota könnyedén ellenőrizhető, ahogy a szalon alá rejtett gépészeti tér is kényelmesen hozzáférhető (ott bújik meg például a 279 lóerős Steyr motor és a generátor).
Fedélzet
Teljes szuperjachtélmény: egyszerre élvezhető a vitorlázás és a pihenés, egyik funkció sem zavarja a másikat. Az orrfedélzet horgonyon állva napozó, hajózáskor vitorlakezelő felület, a változtatható elrendezésű kanapékkal gazdagított kokpitba véletlenül sem keveredhet kötél, a sprayhood használaton kívül teljesen eltüntethető szem elől. Még hátrébb találjuk a második kabinlejárót, majd a két kormányállást, ahonnan az egész hajó könnyedén irányítható. Aki versenyezni vágyik a Swan 98-asával, kérhet olyan kiegészítő csomagot, amely square-topos nagyvitorlát, állítható backstagokat és dupla hosszú orrsudarat tartalmaz.
(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 150. számában.)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!