St. Barths

2007. február 25.

kikoto_barths_01Kicsi, szinte érintetlen és legfőképpen legkevésbé sem zsúfolt apró sziget a Karib-tengeren. St. Barthelemy, vagy ahogy ismertebb, St. Barth’s annyira európai, amennyire biztos, hogy a Karib-tengeren található. A környék Cannes-jának is hívják, hiszen a színvonala, első osztályú szállodái, a hírességek annyira állandó kellékei a városnak, mint napsütés az Egyenlítőnél.

Kolumbusz Kristóf fedezte fel
Az aprónyi sziget csupán 8 négyzetkilométer kiterjedésű, ám teljesen változatos.

A hegyeket és a lélegzetelállító völgyeket ötcsillagos fehér homokos tengerpart veszi körül. Az élet mégis kizárólag a sziget egyetlen városa, Gustavia és kikötője köré összpontosul. Bár Kolumbusz Kristóf fedezte fel a szigetet, mind a mai napig csupán keveseknek adódott meg, hogy lábukat megvessék rajta. A szigetre érkezve ne várjuk a vörös szőnyeget vagy a helyiek ünneplő tömegét.

St. Barth elsősorban a befolyásos és a felső tízezerhez tartozó vendégek pihenőhelye, de ez ne vegye el a kedvünket egy esetleges utazástól. A sziget legfőbb nevezetességei a tökéletes snorkling és búvár helyek, a Karib-tenger legtisztább és legszebb homokos tengerpartja, valamint a francia konyha legínyencebb falatjai, amelyeket minden, általában.

Érdemes előre tudakozódni, hogy melyek az étterem öltözködésre vonatkozó elvárásai, hiszen számos helyen férfiak csak hosszú nadrágban térhetnek be a hőn áhított falatokra.

Az aktív kikapcsolódás egyik legjellemzőbb formája a vásárlás, de bóvliban ne is reménykedjünk, alkudni sem tudunk, hiszen szinte teljes egészében a legkeresettebb divatházak tartanak itt fenn boltokat, bemutató termeket.

Négyszáz év után a turisták
Turisták 1980-ban kezdték felfedezni a szigetet, amelynek köszönhetően manapság megszámlálhatatlan módon és járművel juthatunk el ide. Elsősorban az Antiguáról érkező charter járatok a legkeresettebbek, de St. Martinon keresztül egyenesen Párizsba juthatunk.

Az időjárás általában annyira tökéletes, mint a mindenhol a Karib-tengeren. A trópusi klímának köszönhetően télen, s nyáron egyformán meleg van. A nyár annyiban különbözik, hogy fátyolfelhőknek köszönhetően egy árnyalatnyival hűvösebb a téli hónapoknál. Igazából nem is nyárról és télről lehet beszélni, hanem inkább esős és száraz évszakról.

A decembertől tartó fél éves időszak igazán száraz és a szokásosnál is melegebb, míg az év hátralévő részén a napi rövid, de bőséges eső mellett kellemesen meleg van.

A sziget egyetlen igazán hátrányos tulajdonsága fekvéséből adódik, hiszen éppen a hurrikánok haladási irányának közepén helyezkedik el.

Jellemzően a szeptember a legveszélyesebb, ám a történelem során már augusztusban és novemberben is regisztráltak egyet-egyet eme pusztító viharokból.

Sajnos, az is jellemző, hogy egy-egy természeti csapás esetén, akár hónapokra is bezárnak a hotelek, bárok, hiszen egy komoly vihar után a helyreállításhoz a távolból kell hozni a szükséges alapanyagokat. Ha tehetjük, utazásunk tervezésénél kerüljük az említett hónapokat.

Nagy gond a tenger közepén a vízhiány
A sziget másik nagy szívfájdalma is a fekvéséből ered. Sajnos annyira csapadékmentes, hogy nincs elég ivóvíz. A szükséges mennyiséget a tengervíz sótalanításával pótolják, amely azonban igen költséges eljárás. Éppen ezért minden turista figyelmét felhívják a takarékoskodásra.

Mindennek ellenére a csapvíz fogyasztása nem ajánlott, palackozott vizet viszont szinte minden sarkon vehetünk. Szállodánk külön autót küldött értünk a reptérre, amely a dombok kanyargós, meredek sziklafalakkal szegélyezett útjain vitt minket szállásunkra.

A regisztráció annyira gyorsan meg is történt, hogy szinte pillanatok alatt a légkondicionált szobánkban hűsültünk. Bár feleségemnek idefelé néha halálfélelme volt a meredek szakadékok láttán, de ezt hamar feledtette szobánk felszereltsége és az erkélyről elénk táruló látvány. Szobánk egyik szokatlan felszerelése a CD lejátszó volt, amelyet a szomszédban tartózkodó barátaink javaslatára azonnal be is kapcsoltunk. Annyira megnyugtató zenét hallottunk, hogy nem is nagyon akartuk elhagyni szállásunkat.

Győzött azonban a felfedezés vágya, így hamar útra keltünk. Természetesen első utunk a tengerpartra vezetett. A homok annyira puha és finom volt, hogy egy puszta séta a parton felért egy komolyabb talpmasszázzsal.

Egy hölgy a tengerből kijövet elsőként végigkente testét eme szuper homokkal. Kezdtem megérteni a spa-k méregdrága tengeri homok kúrájának lényegét. Mély fájdalmamra hamar csomagolnunk kellett és máris a vacsorára készültünk.

Álomba illő napok
Ez volt a nap következő fénypontja. Asztalunknál a partot nyaldosó hullámokat hallgattuk, miközben finomabbnál finomabb koktélokat kortyolgattunk és a francia konyha rejtelmeibe merültünk el.

A naplemente magasztossá tette az estét, amely után csak egyetlen dolgunk volt, végiggondolni a következő nap teendőit. Az álomszerű napot további álomba illő napok és pillanatok követtek, néha a pihenést rövid séták és némi vásárlás szakított meg, de főleg a parti pihenésnek hódoltunk.

Nem kellett több mint két nap és teljesen elfeledtük a korábbi hónapok szorgos munkájának minden fáradalmát. Egyetlen negatívuma a szigetnek a távozás vészes közeledte volt. Az egy hét csupán egy pillanatnak tűnt, de örökre bevéste magát lelkünkbe, szívünkbe.

- ha tetszett, ajánld másoknak is!