Sikertörténet: meglendülhet a hajós piac
Bőven van tér az eddig is fejlődésben lévő magyarországi hajós piacon – derült ki a minden előzetes várakozást felülmúló Balaton Boat Show-n, amelyen jó néhány új modell is bemutatkozott.
Bár a koronavírus-járvány miatt sokáig kérdéses volt, sor kerülhet-e a hajókiállításra, végül közel hatezren vettek részt a balatonkenesei Balaton Boat Show-n, ahol 75 kiállító, valamint 80 hajó jelent meg a vízen és a parton – azaz sikerült tartani az egy évvel korábban felállított rekordot. A Balaton Boat Show azért is különleges és kedvelt, mert a hajókat itt a vízen, a víz mellett, lényegében a természetes környezetükben nézhetik meg az érdeklődők. Akik vásárolnának, azoknak a szeptemberi megrendeléssel a következő szezonra már ott lehet a hajó a saját kikötőben. A rendezvény adatainál persze sokkal fontosabb, hogy az érintettek, a hajósok, a kiállítók, forgalmazók hogyan látják a magyarországi hajópiac helyzetét.
Mikor érik be egy látogatás?
A Bavaria hajókat forgalmazó cég ügyvezetője, Lange Péter szerint a Balaton Boat Show beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Számított arra, hogy a kiállítás jól sikerül, mert nyáron sokan érdeklődtek és vásároltak. Két nagy hajót mutattak be, egy 42-est és egy 45-öst, „a visszajelzések is kedvezők, az érdeklődőknek tetszettek az új modellek”, a helyszínen értékesítésre is sor került. Lange Péter hozzátette, az idei kiállítás sikere miatt jövőre várhatóan még nagyobb stábbal érkeznek. Láng Róbert, a Beneteau hajókat forgalmazó Pannon Yacht vezetője pedig többek között arról beszélt, hogy maximálisan elégedettek az idei rendezvénnyel, mert nagyon sok érdeklődő volt. Szerinte a Balaton Boat Show-ra a látogatók jó része vásárlási szándékkal érkezik, mások későbbi hajóvásárláshoz gyűjtenek információkat.
„Nagyobb érdeklődéssel találkoztunk az idei Balaton Boat Show-n, mint korábban bármikor” – mondta Káli Csaba, a francia Jeanneau hajókat forgalmazó Adex Yachting Kft. ügyvezetője. Ők már a rendezvény három napja alatt is adtak el hajót, egy Merry Fischer típusú elektromos motorost, azóta pedig további két egységet kötöttek le, egy motorost és egy vitorlást. „Optimista vagyok a jövőt illetően, de hozzá kell tennem, hogy ebben a helyzetben nagyon nehéz megjósolni bármit is” – vélekedik az előttük álló időszakról. Az ősz eddigi része mindenesetre jól sikerült, már most eladtak annyi hajót, mint tavaly ősszel, a szortiment vegyes, van közöttük elektromos, motoros és vitorlás.
Scholtz Imre, a saját gyártású hajóik mellett a szlovén Elan márkát is forgalmazó Style Yacht vezetője szerint a korábbiakhoz képest számszakilag több látogató kereste fel őket a kiállításon, de az érdeklődés intenzitása hasonló volt a korábbi években tapasztaltakhoz. A rendezvényen ez az érdeklődés hajóvételben ugyan nem mutatkozott meg, de „nálunk ez nem is megszokott, az esemény utáni 1-2 hónapban érnek be a látogatások. Az idén azonban úgy néz ki, hogy már valamivel korábban, hiszen most is jönnek tárgyalni olyanok, akik a kiállításon találkoztak először az általunk gyártott, illetve forgalmazott hajókkal”. A belátható jövőről úgy nyilatkozott, hogy „bár egyelőre szűkített stábbal dolgozunk, de már most is annyi a munka, hogy munkaerőhiánnyal küzdünk”. Az eladásokban a tavalyihoz hasonlóan 2-3 hajó értékesítésére számítanak.
„Az idei Balaton Boat Show-t mindenképpen hasznosnak értékeljük, azzal együtt is, hogy a korábbi évek látogatóinak mintegy 80 százaléka keresett fel bennünket, tehát némiképp csökkent az érdeklődők száma, de ezt a vírushelyzettel magyarázzuk” – mondta Láng Péter, a Vega Yacht képviselője. A kiállításon konkrét üzletet nem kötöttek, de „többen voltak a látogatók között, akiknek tetszettek a hajóink és potenciális vevőként tekinthetünk rájuk”. Láng Péter bizakodó a jövőt illetően, hiszen „a Balaton előtérbe kerülésével több hajótulajdonos számára is fontos lesz, hogy a hajóján minden rendben legyen, azaz várhatóan többet költenek a már meglévő hajókra, illetve többen talán cserére is elhatározzák magukat, ezen felül új vásárlók belépésére számítunk”.
„Harmadszor vettünk részt a Balaton Boat Show-n és messze ebben az évben volt a legnagyobb érdeklődés a standunk iránt” – mondta Jordáki Gábor, az Antila Yachts Magyarország Kft. ügyvezetője. Ők regisztrálták a megkereséseiket, így pontosan tudják, hogy ezek száma 30 százalékkal emelkedett a tavalyi rendezvényhez képest. A kiállítás óta eltelt időszakban már több hajó eladásáról tárgyaltak, sőt, adtak is el, ezt az ügyvezető egyértelműen a rendezvény hozadékaként értékeli. „Azt kell mondanom, hogy korábban alábecsültük a jövőbeni kilátásainkat, a Balaton Boat Show tapasztalati nyomán biztosak vagyunk benne, hogy legalább a tavalyi érdeklődésre kell számítanunk az ősszel és jövőre, de nem lennénk meglepve, ha annál is többen keresnének meg bennünket.
Elektromos boom
„Nagyon sokan voltak, mi rekordszámú látogatót becsültünk az idei kiállításon. Ez köszönhető a gyönyörű időnek, valamint annak, hogy eleve sokan voltak a Balatonon és nem utaztak külföldre” – mondta a Wia elektromos hajókat gyártó és forgalmazó Akwia Kft. alapítója, Viszkei András. „A mostani kiállításon ráadásul nagyon sok valós érdeklődő, azaz komoly vevő fordult meg. Ez nem meglepő, már évek óta egyre nagyobb az érdeklődés a hajók iránt részben a Balaton felértékelődése miatt, valamint sokan szeretnének közelebb kerülni a természethez, a vízhez. Ráadásul ezt a trendet csak felerősítette a járvány, még többen vágynak a szabadba” – fogalmazott Viszkei András. Úgy látja, hogy az elektromos hajók megjelenése és egyre szélesebb választéka miatt sokkal nagyobb a potenciális vevők tábora. Korábban a Balatonra csak a vitorlás jött szóba, ami nem mindenkinek megfelelő, az elektromos hajók viszont már igen. A szakember arra számít, hogy a következő időszakban tovább növekszik az elektromos hajók piaca, még többen fognak vásárolni. A gátat tulajdonképpen a kikötőhelyek hiánya jelenti, de ez nemcsak Magyarországon és a Balatonon igaz, mert Európa-szerte kevés a kikötőhely. Ha lesznek fejlesztések és bővül a kikötőhely-kínálat, akkor az még nagyobb lendületet adhat a magyar hajó-, azon belül is az elektromoshajó-piacnak.
„Összességében elégedettek vagyunk a kiállítással, amely üzleti szempontból kedvezően alakult, voltak a komolyabb érdeklődők, megrendelés is érkezett” – értékelte a kiállítást Lőrincze Tamás, a főként elektromos hajókat forgalmazó Power and Sail Kft. első embere. A szakember a hajópiac alakulásáról azt mondta, hogy az elmúlt években az elektromos hajók szegmense növekedni látszik, egyre többen érdeklődnek irántuk. A cégvezető reményei szerint ez a jövőben is így marad.
Rendhagyó hajószalon
Rápolthy Edit, a Balaton Boat Show igazgatója szerint a kiállítók, látogatók visszajelzései alapján a hajókiállítás sikere nagyban köszönhető annak a különlegességének, hogy sok hajót a vízen lehet megnézni. Egyre népszerűbb a hajózás, a kiállítók elmondásai alapján a kereslet is megvan, szeretnének az emberek hajókat vásárolni. A kereskedők bizakodók és elszántak, hogy minden üzleti lehetőséget megragadjanak, a siker vagy legalább a szinten maradás érdekében pedig elengedhetetlen a profizmus és a felpörgetett értékesítés.
„Nagyon örülünk, hogy olyan rendezvényt tudtunk szervezni, ami az őszi értékesítési időszakra jó lökést adhat a hazai hajóspiacnak és a hajóeladásoknak, ha a forgalmazók és gyártók most el tudnak adni hajókat, akkor jó eséllyel bebiztosíthatják a következő szezonjukat is.”
Galéria a rendezvényről, évekre bontva, 2014-ig visszamenően.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!