Milyen vitorlás jollét vegyek?

Sokat lehet hallani sikeres versenyzőktől, hogy igazán jól megtanulni vitorlázni csak kisvitorláson lehet. A hazai hajótárolási lehetőségek szűkössége és a vitorlázószezon rövidsége miatt megéri áttekinteni a bérlési, valamint egyéb közösségi hajóhasználati lehetőségeket, de sokaknak észszerű és reális választás egy jolle vásárlása a sportba való belépéshez.

Még egy kishajó kiválasztása és vásárlása is nehéz döntés, általában legalább egy szezonra meghatározza, hogy milyen vitorlásélményekkel fogsz gazdagodni. Nem mindegy, hogy a szezon végén – a hajó eladását tervezve – a károkról, sérülésekről kell listát készítened, vagy szép menetektől és fejlődéstől felbátorodva egy újabb, gyorsabb hajó beszerzését tervezed majd.

A hajóválasztás szempontjai
Fontos, hogy vásárlás előtt jól gondold át, hogy pontosan mire is van szükséged. Kérd ki egy tapasztalt vitorlázó véleményét, de a legjobb, ha minél több típust kipróbálsz, mielőtt döntést hozol. A legtöbb hajótulajdonos örül neki, ha valaki érdeklődik a hajója iránt, szívesen elvisz egy próbakörre, és a kölcsönzőkben is sokféle típust lehet tesztelni. Néhány fontos szempontot viszont figyelembe kell venni, mielőtt elkezdesz keresgélni.

Egy- vagy többszemélyes
Ez az első dolog, amit el kell dönteni. Ha nincs állandó és biztos vitorlázó partnered (a barátok, akik azt ígérték, hogy ha lesz hajód, biztosan elmennek veled vitorlázni, nem ilyenek), akkor jobban jársz egy egyszemélyes vagy legalábbis egyedül is könnyen kezelhetővel. A legtöbb hajó azért marad a parton, mert nincs meg a szezon előtt még lelkesnek tűnő csapat. Kezdőként viszont többszemélyesre tervezett hajóval vitorlázva komoly bajba is sodorhatod magad. Az egyszemélyesek általában kisebbek, könnyebbek, sportosabbak és még olcsóbbak is, mint nagyobb társaik. Egyes típusok nagy előnye, hogy akár tetőcsomagtartón is szállíthatók.

Ha a vitorlázást családi vagy társasági programként képzeled el, akkor egy családi vagy túrajolléval jársz a legjobban. Ezeket a típusokat kifejezetten arra tervezik, hogy kényelmesek, biztonságosak és könnyen kezelhetők legyenek akár teljesen kezdőknek vagy egyedül vitorlázóknak is. Ezek a hajók jobban bírják a strapát, kevésbé érzékenyek a legénység súlyára, tudásszintjére, viszont kicsit nehezebbek és több helyet foglalnak. A legtöbb kölcsönzőben ilyen típusokkal találkozhatsz.

A kétszemélyes sportos vagy versenyvitorlásokat inkább tapasztaltabbaknak lehet ajánlani. Ezekkel a hajókkal megfelelő tudás birtokában nagyon élvezetesen lehet vitorlázni, de a fenntartásuk drágább és több figyelmet igényel. A kezelésükhöz sok gyakorlás és összeszokott páros szükséges, tehát alkalmi vitorlázáshoz nem jó választás.

Tudásszint
Őszintén mérd fel a tudásodat! Fontos, hogy ne az alapján válaszd ki a hajódat, hogy milyen szintre szeretnél eljutni, hanem hogy milyen szinten állsz most. Persze manapság mindenki szkiffel és hydrofoilos hajóval álmodik, de odáig hosszú út vezet.

Szerencsére léteznek kifejezetten kezdőknek szánt oktató- vagy iskolahajók, és ebbe a kategóriába sorolható a túrahajók nagy része is. Az ilyenek tervezésekor elsődleges szempont a könnyű kezelhetőség és a biztonság. Ezek általában nem siklótestűek, viszont kis szélben is stabilak és élvezetes velük a vitorlázás. Az egyszerű és strapabíró kiépítésüknek köszönhetően tartós konstrukciók, a fenntartásuk jelentősen könnyebb és olcsóbb, mint a nagy teljesítményűeké.

A nagyobb teljesítményű verseny- vagy sporthajók kezeléséhez már komoly tapasztalat és összeszokott, gyakorlott legénység szükséges. Siklásba lendülve igazi vitorlásélményben lehet részünk, de hibázni is könnyebb velük. A bonyolultabb felszerelés miatt a fenntartásuk is komplikált és drágább. Jelenleg a kishajós vitorlázás csúcsát a szkiffek és hydrofoilos (hordszárnyas) hajók képviselik, de ha idáig jutottál az olvasásban, akkor valószínűleg ezek egyelőre nem a legmegfelelőbbek számodra.

Ár, fenntartás – használt vagy új
A rendelkezésre álló keret alapvetően befolyásolja a hajóvásárlás lehetőségeit. Általánosságban igaz, hogy az új hajó a jó hajó. Vagyis ha megengedheted magadnak, biztos nem jársz rosszul egy új hajó vásárlásával. Ez azonban sajnos nem olcsó mulatság. Egy átlagosan felszerelt 4-5-6 méteres, 2-3-4 személyes kisvitorlás új ára 4–7000 euró körül van, a versenyváltozatok pedig ennél többe kerülnek. Ez tehát 1,5-3 millió forintot vagy többet jelent, ami, figyelembe véve az új hajók gyors értékvesztését és a hazai vitorlázószezon rövidségét, bizony nem kevés. Cserébe viszont biztos lehetsz benne, hogy a hajód műszakilag megbízható, biztonságos, és hosszú évekig élvezheted a gondtalan vitorlázást, valamint a gyártói támogatást. Az újabb típusoknak rendszeresen szerveznek klubversenyeket, találkozókat, ahol ismeretségeket lehet kötni, tanácsot, segítséget kérni a többiektől. Az értékvesztéstől eltekintve a hajó eladása sem fog problémát okozni, egy szép állapotú, újabb típusú vízi járműre mindig van kereslet.

Használtan jóval olcsóbban találhatsz megfelelő példányt, akár az új ár tizedéért is, és az értékvesztés miatt sem kell aggódnod. Avatatlan szemnek azonban nem is olyan egyszerű megkülönböztetni a használható vitorlást a menthetetlen romhalmaztól. A használtak fenntartása biztos nem lesz probléma- és költségmentes, mindig lesznek kisebb-nagyobb javítanivalók, cserélendő alkatrészek. A legjobb vásárlás előtt egy tapasztalt hajóépítő, -javító véleményét kikérni.

Pár jól bevált típus
Valaha – főleg a korlátozott piaci lehetőségek és a faépítésű hajók korában – virágzott a magyar hajógyártás, minden nagyobb klubnak volt hajóépítő és -javító műhelye, sokan otthon is próbálkoztak hajóépítéssel. Sajnos mára nagyon kevés kishajóépítő műhely maradt meg, a legtöbben áttértek a jóval kifizetődőbb nagyhajógyártásra. Bár létezik pár nemzetközileg is elismert, versenyhajókra specializálódott műhely (Pata Finn, Hodács Optimist), jelenleg kevés hobbicélú vitorlást gyártanak Magyarországon, nagyobb választékot az angol, francia és német gyártók kínálatában találhatsz.

Szöveg: Szakács Péter

(Cikkünk teljes terjedelmében megtalálható az Aqua Magazin 146. számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!