Így hajózzunk biztonságosan: távfelügyeleti eszközök
A hajó nagy érték és ráadásul szeretjük is. Az értékeinket és a kedves, fontos dolgainkat pedig jogosan akarjuk szemmel tartani. Cikkünkben bemutatjuk a biztonságos hajózás néhány eszközét.
Ma már minden feltétel adott ahhoz, hogy a távol, akár külföldön lévő hajónkat „felügyelhessük”. Információkat kaphatunk a számítógépünkre, az okostelefonunkra az energiarendszer állapotáról (nem kapcsolódott-e le a parti hálózatról), a hajó környezetéről (jól állnak-e a kikötőköteleink, milyen az idő a kikötőben) vagy arról, nincs-e illetéktelen a hajón. A távfelügyeleti kapcsolat kétirányú, lekérdezhetünk, jönnek figyelmeztető információk és tudunk vezérelni is. A lehetőségek száma végtelen.
A hajó távfelügyeletének több nagy területe lehet. Az egyik a videorendszer, amelynek a képeit folyamatosan figyelemmel kísérhetjük, sőt akár utólag is ellenőrizhetjük az eseményeket. Emellett adatokat kérhetünk, illetve jelzéseket fogadhatunk a hajóról. A harmadik lehetőség, hogy távolról vezéreljünk, be- és kikapcsoljunk egyes eszközöket. Felmerülhet az olvasóban a kérdés: mi ebben a nehézség, hiszen az otthonainkban ez működik. Igen, de ott a villamos energia állandó és korlátlan, míg a hajóknál az energia korlátozott, akkor is kell jeleznünk a hibát, amikor már nincs mivel, hiszen az alacsony töltöttséget jelző értesítést arról az akkuról is ki kell küldeni, ami valójában már lemerült. Átgondolt tervezéssel elkerülhetők a távfelügyeletben keletkező zavarok.
A távoli adatkapcsolat a hajónkkal konkrét információkat ad. Az energiarendszerek gyártói is nyújtanak erre megoldásokat, interfészeken adatokat szolgáltatva a mobilinternet-hálózat felé. Léteznek rendszerfüggetlen hajófelügyeleti megoldások is, amelyek az általunk kívánt fontos hajóinformációkat küldik nekünk. Ezt a kapcsolatot kezdeményezhetjük mi is, például egy SMS-sel (lekérdezés), amelyre a hajónk több, előre meghatározott értesítést küld el az informatikai eszközünkre vagy a telefonunkra. Jellemzően ezekről: a kikötői parti áram megléte, a feszültsége értéke, az akkumulátorok feszültsége, töltöttségi állapota, hőmérséklete, az akkutöltők státusza, a töltőáramok stb. Ezeken kívül kérhetünk jó néhány további információkat is: fenékvíz, szélsebesség, irány, környezeti hőmérséklet, ajtónyitás, belépés, tankszintek stb. Fontos, hogy kaphatunk automatikusan jelzést, „riasztást” a hajótól valamilyen komolyabb rendellenes eseményről (túl alacsony akkufeszültség, hőmérséklet-eltérés, töltőhiba, nincs parti áram, behatolás stb.). Talán az egyik legfontosabb riasztás az akkumulátorok alacsony feszültsége, ami által elkerülhetjük, hogy azok végleg tönkremenjenek. Az is fontos információ, ha a fagyasztónk lekapcsol, és kiolvad a fagyasztott élelmiszer. Ilyenkor, ha távol vagyunk, nem tudunk beavatkozni, de riaszthatjuk a helyi szakembereket vagy a kikötői személyzetet, akik kezelni tudják a problémát, és megoldják az áramkimaradást. A video- és adatkapcsolati jellegű távfelügyelet mellett a fejlett távvezérlési lehetőségek közé tartozik, amikor az okostelefonunkról adunk utasítást a hajónak. Ebben az esetben a hajónkhoz való indulás előtt adhatunk ki parancsokat.
A biztonság elemek között fontosak a különböző rendszereken működő vészjelző, illetve mentési, felkutatási műveleteket segítő elektronikai eszközök. Korábban már említettük az EPIRB-et, amely valamennyi tengeri körzetben (A1–A4) a másodlagos riasztás, illetve vészjelzés (alert) műholdas eszköze, a lefedettsége pedig az egész földre kiterjed. Az EPIRB-bója a hajóhoz regisztrált eszköz, amely egy világméretű adatbázisban (ITU Ships Stations) szerepel, és pillanatok alatt azonosítja a parti mentési és felkutatási (SAR) szervezet felé a vészhelyzetbe jutott hajót és annak a pontos helyzetét. Ennek a személyhez kötött, viharkabátra rögzíthető változata a Personal Locator Bouy (PLB), amely a partoktól távolabb nélkülözhetetlen. Jó néhány történet olvasható arról, hogy milyen sok embernek mentették már meg az életét ezek a kis PLB-k, amelyek olcsóbbak, mint egy mobiltelefon.
Miért ne élvezhetnénk a kedvenc zenéinket a hajó minden részében is, otthoni minőségben? Természetesen ez is lehetséges, hiszen léteznek tengeri környezethez tervezett, kiváló hangminőségű multimédia-eszközök, -rendszerekk. A fejegységet vagy fejegységeket a hajó NMEA 2000 hálózatához is kapcsolhatjuk, ezáltal menet közben, a hajót vezetve, a navigációs plotterről vezérelhetjük a szórakoztató centrumot. Ha igazi pihenésre vágyunk, vagy romantikus hangulatba kerülünk, akkor fenséges érzés, este, egy néptelen öbölben horgonyon, a csillagos ég alatt élvezni a kedvenc zenéinket.
Sokak számára stresszesek a kikötői manőverek, főleg nagyobb méretű hajó, erősebb szél esetén. A nagyobb vízi járműveken gyári extra lehet a docking system, ahol egy vezérlő összehangoltan kezeli az orr- és farsugárkormányt, valamint a motort, motorokat is. Ilyenkor csak egy bármely irányba elmozdítható joysticket kell használnunk, és ezzel gyakorlatilag mindegyik irányba tudjuk mozgatni a hajót. Ennek van vezeték nélküli változata, így a hátsó pozícióból is vezethetjük a hajónkat, megkönnyítve a kilátást.
Többször szóba hoztuk, mennyire fontos, hogy az eszközök kiválasztásában, valamint beépítésében profi szakembereket alkalmazzunk, olyanokat, akik igazi hajósok, és később is elérhetők, ha segítség vagy tanács kell. Fontos, hogy a jó műszaki érzékű, képzettségű emberek is a szakértőkre hallgassanak, mert ez egy speciális szakterület, és a meglévő elektromos, elektronikai, informatikai ismeretek itt nem vagy nagyon korlátozottan használhatók.
Fekete László, Gencsy Péter
(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 157. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!