Elektromos luxus motoros: Riva El-Iseo

A Riva El-Iseo elektromos jacht csendes, környezetbarát hajózást kínál elegáns dizájnnal, 40 csomós végsebességgel és gyorstöltéssel.

A vitorlázásban az az egyik legcsodálatosabb, hogy nincs motorzaj, csak a hajótestnek csapódó hullámokat lehet hallani, kipufogógázt meg végképp nem kell szagolni. Az elektromos meghajtású hajóknak hasonló a vonzereje, az olasz Ferretti Csoport pedig épp ezt kínálja az E-Luxury címke alatt. Soruk első modellje a Riva El-Iseo.

Az eredeti, hagyományos meghajtású, 27 láb hosszú Iseo-t 2011-ben mutatták be a Cannes Yachting Festival-on. Azóta mintegy 70 darabot építettek belőle, míg az első El-Iseo 2023 végén került vízre, hivatalos bemutatójára a 2024-es Boot Düsseldorfon került sor. Az El-Iseo-t égszínkék metálfényezés, gyönyörű vonalvezetés, világoskék és törtfehér kárpitok, csillogó rozsdamentes acél elemek, valamint a mahagónival borított előfedélzet fémjelzik – vérbeli klasszikus.

Mély V alakú hajótest-formája megegyezik az Iseoéval, a szélvédő és a kormányosi ülések kissé eltérnek. És ami az El-Iseo-ból leginkább hiányzik: a robbanómotor. Helyette a motortérben egy Parker GVM310 váltóáramú motort találunk, ez 250 kW folyamatos- és 300 kW csúcsteljesítményre van méretezve. Mellette két zárt és folyadékhűtéses 800 V-os akkumulátorbank (összteljesítményük 150 kWh) néhány hőcserélő, rengeteg vaskos kábel és tömlő, tűzgátló szigetelés, gázérzékelő és tűzoltó rendszer foglalja el a helyet.

Az El-Iseo három üzemmódban használható: az Adagio 5 csomóra korlátozza a sebességet, a gyorsulási képességet szinte bullára veszi, és 10 óra vagy 50 tengeri mérföld hatótávolságot tesz lehetővé; az Andante normál gyorsulást biztosít, 25 csomós végsebességgel és 25 tengeri mérföldes hatótávolsággal; az Allegro esetében a gyorsulást semmi nem korlátozza, a végsebesség 40 csomó. Amikor az akkumulátorok tartaléka 20 százalékra csökken, a hajó automatikusan átvált Allegro üzemmódból Andante üzemmódba, 5 százaléknál pedig Adagio üzemmódba kapcsol, de addigra is marad benne 2-3 tengeri mérföldes hatótávolság (1000 fordulat/perc és 5 csomós sebesség mellett).

A kezelhetőség a teljes sebességtartományban jeles, a hajó sokkal jobban gyorsul, mint egy hasonló méretű, hagyományos meghajtású motoros, és megnyugtatóan veszi a kanyarokat. A Riva 75 percet ad meg a 20 százalékról 80 százalékra történő gyorstöltéshez, és nyolc órát a normál töltéshez. Ennél sokkal nagyobb titoktartás övezi az El-Ideo árát, bár azt a Riva elismeri, hogy ez a szintű technológia nem olcsó. Az üzemeltetési költségek ugyanakkor viszonylag alacsonyak.

YouTube video

A Riva El-Iseo az olasz RINA tanúsító szervezet szerint az egyetlen elektromos hajó Európában, amely B kategóriájú. Az ilyen hajók Beaufort 8-as (orkán erejű) széllel és 4 méter magas hullámokkal is megbirkóznak.

fotók: Riva

forrás: yachtingmagazine.com

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!