Nézzétek a felhőket, idióták!
Roger „Clouds” Badham, az Emirates Team New Zealand meteorológusa kerüli a vízre szállást, inkább a hegytetőről segíti az America’s Cup-ban küzdő csapatot.
Roger 21 éve csapattag, 38 éve része az America’s Cup cirkuszának, 1983-ban kezdett, a később történelminek bizonyuló és győzelemmel végződő ausztrál kampányban: „Az idei az utolsó AC-m. Tíz épp elég volt.”
Évtizedek óta segíti a vitorlázókat, sokáig úgy adott tippeket, hogy az ausztrál őserdő közepén üldögélt az otthonában, 12 hektárnyi fával körülvéve, kerülve még a lehetőségét is annak, hogy lássa a kinti időjárást. Három éve családjával Coledale-ba költözött, de „hiányzik a bozótos nyújtotta intimitás. A munkám 90 százalékát el tudom végezni otthonról. Igaz, épp a hiányzó tíz százalék az, ami a leginkább számít”.
Sydney–Hobart-eligazítás 2012-ben:
Ezért is van az, hogy szeret felülni egy dombra, és onnan figyeli a felhőket: „2017-ben, Bermudán volt egy kedvencem, amire minden nap felmásztam, de ott csak egy pályán zajlottak a küzdelmek. Aucklandban az a baj, hogy öt lehetséges pályát tűztek ki.” Így aztán hol North Heads, hol Orakei, hol Castor Bay a bázis, ahonnan épp jobb az összkép. Amit lát, azt összehasonlítja a széladatokkal és a hosszú távú előrejelzéssel. Ebből kell rájönnie, mi lesz rövid távon, abban a 30 percben, amíg egy-egy futam tart – öt pályán öt különféle módon.
Miután 2000-ben a kiwik megvédték a Kupát, a csapatfőnök, Tom Schnackenberg leigazolta Badhamet magukhoz. Pedig volt jobb ajánlat: hatan küzdöttek érte, közöttük a világ akkori második leggazdagabb embere, Larry Ellison (Oracle), de a meteorológus a legkevesebb pénzt ígérő új-zélandiakat választotta. Most egyszemélyes csapatként dolgozik, és bár a futamok legkorábban délután négykor rajtolnak, Badham napja reggel hatkor indul. Összerakja a napi előrejelzést, amit a deles megbeszélésre frissít. „Amikor még lassabb hajókkal versenyeztek, stresszesebb volt a meló, a futamot akár előre meg lehetett nyerni vagy el lehetett veszteni, mert közvetlenül a rajt előtt nekem kellett megmondani, melyik lesz a pálya jó oldala, illetve a rajtstratégiával kapcsolatban is kikérték a véleményem. Most az »üzemmód« meghatározása okoz nehézséget, hogy melyik vitorlákkal kell kifutnia a hajónak.”
A nagy kérdés: milyen szél lesz az America’s Cup döntőjében?
„Szerdán jön egy csendesebb időszak, de csütörtökre várható egy front, ami pénteken is marad. Utána viszont nagyon változatos szakasz következik. Márciusban eleve sok a bizonytalanság, pláne ahhoz képest, milyen stabil volt a február. Északon trópusi aktivitás, nyugatról frontok érkeznek, úgyhogy gyenge és erős szél egyaránt várható.
Véleményem szerint ezekkel a gyors hajókkal sokkal nagyobb pályán kéne versenyezni. Az én America’s Cup-omon az Orakei Wharfnál rajtolnának, és a Tiritiri Matangi-szigetet kerülnék. Az lenne a legközelebb az »eredetihez«, amikor a Wight-szigetet kellett körbehajózni.”
Roger Badham meglehetősen őszinte ember, a becenevét is ennek köszönheti, hiszen rendre azt mondta a vitorlázóknak, hogy „Nézzétek a felhőket, idióták!”, ami eredetileg így hangzik: „Look at the bloody clouds, you idiots!”
(forrás: livesaildie.com, fotók: nzherald.co.nz; sail-world.com; nzherald.co.nz; tvnz.co.nz)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!