2022 új hajói – többtestű vitorlások
Bár a járvány miatt több hajókiállítás elmaradt, a gyártók azért mutattak be új modelleket az idén is. Ezek közül szemezgetünk.
Mostanra a hajóépítők újra erőre kaptak, és több új hajót jelentettek be part menti és nyílt tengeri vitorlázásra szánt 30 lábas jachtoktól a gyors cirkálókig.
Excess 14
A Beneteau Csoport tovább bővíti Excess katamarán vonalát, amely a fiatalabb tulajdonosokat célozza meg, akik úgy szeretnének kapcsolatba kerülni a vízi léttel, hogy közben ne szökjön az szökne az ár. A VPLP az óceáni versenyzésben szerzett tapasztalataira támaszkodva aszimmetrikus hajótesteket, habszendvicses hajótest rétegezést és nagyobb „hasmagasságot” tervezett a víznek csapódások csökkentése érdekében. A square-topos nagyvitorla és a bőségesen génua meglehetősen nagy (118 négyzetméteres) alapvitorlázatot biztosít, az egyszerű, de vonzó belső kialakítást a Nauta Design alkotta meg.
Lagoon 51
A hajógyár úgy harangozta be, mint az eddigi leginkább fenntartható jachtját, tovább egyszerűsítve a fedélzeti közlekedést, illetve még inkább egybe nyitva a külső és belső tereket. Mint minden új Lagoont, ezt is a VPLP többtestű hajókra specializálódott szakértői tervezték. Az már az előzetesen kiadott grafikákon látszott, hogy a kokpit tetején megnőtt a flybridge hasznos területe, és C alakú társalgó, lehajtható asztallal, valamint két napozóágy kapott helyet „odafönt”. A különös gondossággal tervezett elülső kokpit nagyszerű pihenőhelyet biztosít, széles kanapékkal, asztallal és tíkfa padlóborítás lehetőségével. A Lagoon nemcsak szóban, de tettben is a fenntarthatóságra törekszik, kenderrostot és Alpi fát használ, valamint 3,4 kW-os napelemeket kínál az 51-eshez, sőt, biológiai úton lebomló tisztítószerekkel megpakolva adja át a hajót.
Vaan R4
A Vaan egyike a mostanában megjelent új katamaránmárkáknak, olyan cég, amely megszállottan összpontosít a teljesítmény és a fenntarthatóság kombinálására. Első modelljüket, az R4-est karácsony előtt mutatták be, és 2022 áprilisában volt látható a La Grande Motte-ban kifejezetten többtestűek számára megrendezett hajókiállításon. A hajótest alumíniumból készül, 60 százalékban régi ablakkeretekből és közúti táblákból nyert, újrahasznosított fémből. A Vaan alapítója, Igor Kluin szerint teljesen egyértelmű, hogy ez fenntarthatóbb megoldás, mint a nem újrahasznosítható üvegszálas műanyagból való építés. A fedélzetet parafából készítik, míg a modern, letisztult belső térben növényi alapú Lyocell szövetet és ananászlevélből készült bőr alternatívát használnak.
A külső kialakítás is eltér a többi katamaránétól, mivel a kormányállás fölött csak egy keskeny sávnyi merev tető van, a többi rész nyitva marad. A motorikus meghajtásról két 10 kW-os Torqeedo elektromos pod gondoskodik, amelyek 20 kWh-s vagy 40 kWh-s lítiumion akkumulátorokhoz csatlakoztathatók. Vitorlázás közben a propellerek az akkumulátorok töltéséhez termelnek energiát.
Fountaine Pajot 51
Olyan fedélzeti kialakítása van, amely a szalon és a kokpit együttes használatát teszi lehetővé. A szalon hátsó falának üveglapjai teljesen oldalra csúsznak, a padló pedig egy síkban van a kokpitéval, közvetlen összeköttetést teremtve a konyha és a nyolcszemélyes étkezőasztal között. A kormányállás válaszfalra épített, körülötte pedig egy minden eddiginél nagyobb flybridge helyezkedik el. A könnyű kezelhetőség érdekében minden vezérlőkötelet ide vezettek, a három csörlőhöz, a tetőn pedig 2 kW-nyi napelemet helyeztek el. Van még egy lounge az elülső kokpitban, privát fedélzeti kijáratok a kabinokból és leereszthető hátsó platform is. A beltér alsó részének konfigurációja rugalmas, négy-hat kétszemélyes kabinnal és saját fürdőkkel.
Privilége Signature 650
A régi 640-es sorozatú katamarán helyébe lépő új Privilege Signature 650-esnek teljesen új fedélzeti és belső kialakítása van, a Marc Lombard által kifejlesztett és bevált hajótestformára építve. Nagyobb belső teret kínál, mint elődje, két vagy három vendégkabinnal, valamint egy kapitányi lakrésszel. Plusz egy igencsak tágas tulajdonosi lakosztállyal, amely a hajó közepének elejét és a bal oldali orr-részt tölti ki. Megnőtt a fejtér, köszönhetően a magasabbra húzott oldalaknak, így most már a tulajdonosi kabinba kerültek előrenéző ablakok is. Hatalmas a flybridge, opcionálisan még második kormányállást is kérhet rá a leendő tulajdonos. Az újratervezett hátsó hidraulikus platform akár 800 kg-os kismotorost képes felemelni.
Korábbi cikkünk 2022 új egytestűiről.
(forrás: yachtingmonthly.com, fotók: excess-catamarans.com, cata-lagoon.com, vaan.yachts, catamarans-fountaine-pajot.com, hanseyachtsag.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!