Zöldforradalom a tengeri közlekedésben?
A hajózás termeli a világ üvegházhatású gázainak nagy részét, de egy új technológia megoldást jelenthet a fosszilis tüzelőanyagok felhasználásának csökkentésére a tengeren.
A tengeri közlekedés több nitrogén-oxiddal és kénnel szennyezi a levegőt, mint az egyén közlekedési módok, mivel a hajók túlnyomó többségben olcsó és nehéz fűtőolajat használnak. Környezetvédelmi szempontból fontos lenne a hajózás zöldítése, és ehhez kínálhatnak új lehetőséget a szélmotoros hajók. Ehhez a meghajtáshoz nem kell új hajókat építeni, az új, csúcstechnológiás szélhajtóművek felszerelhetők a már működőkre, és így az energiafelhasználásukat a körülményektől függően 10–90 százalékkal lehet csökkenteni.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2023/03/490d3c1551ce4552815308ed81aeace7-1024x576.jpg)
A szélmotorok teljesítménye attól függ, hogy hol tartózkodik a hajó és milyenek az adott pillanatban az időjárási körülmények. A megoldás költséghatékony, mivel az szél ingyen van, ráadásul a tengeren sokkal erősebben fúj, mint a szárazföldön. Az új technológiát olyan időjárás-elemző szoftverekkel látták el, amelyek képesek precíz algoritmusok alapján kiszámolni a leggyorsabb és legtakarékosabb útvonalat az óceánon keresztül.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2023/03/99765cb0bbfc41ff81c6dad68841caf4-1024x576.jpg)
A szélmotoros eszközök többféle technológiát és megoldást ötvöznek, és már jelenleg is megtalálhatók a tengereken, nagyjából 20 kereskedelmi hajót szereltek fel ezzel a megoldással – írta a hvg.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!