Újra látogatható a múzeumhajó
Mától ismét a Parlament északi részénél kialakított kikötőben állomásozik a Lajta Monitor Múzeumhajó, amelyen szeptember 20-ig várják a látogatókat.
A hajó nyitva tartása a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) nyitva tartásához igazodik, nyári időszakban – hétfő kivételével – 10–18 óráig látogatható. A hajón állandó tárlatvezetést is tartanak. A hajótér végigjárása közben megtekinthető az elülső rakodótér, a legénységi szállás, a kamra, a fedélzetmester kabinja, a lövegkamra, a gép-, illetve kazánház, a parancsnoki kabin és az altiszti szálláshelyek, továbbá a monitorok és az S. M. S. Leitha történetét bemutató kiállítás. A fedélzet felépítményei, így a két mellékhelyiség, a konyha, a Coles-féle lövegtorony, a hátsó lövegfedélzet, a külső kormányállás és a parancsnoki torony szintén látogathatók.
A Lajta monitort, 1871. május 17-én bocsátották vízre Angyalföld és Újpest határában. Ezután 1872-től 46 évig Leitha néven az Osztrák–Magyar Monarchia dunai hadiflottájában szolgált. Ebben a minőségében 1878-ban részt vett Bosznia elfoglalásában, majd az első világháború Száva-menti, belgrádi és al-dunai harcaiban. 1918 áprilisában szerelték le.
A Lajta és testvérhajója, a Maros volt Európa első folyami monitorai és a világ első olyan folyami monitorai, amelyekre Coles-rendszerű lövegtornyot építettek.
A Tanácsköztársaság idején egy hónapig, 1919. május 27-től június 26-ig Lajta néven ismét szolgálatba állították, amikor részt vett a Komárom és Esztergom közötti Duna-szakaszon folyó harcokban, majd testvérhajójával, a Maros monitorral együtt az antikommunista „monitor lázadás” résztvevője és névadója volt. 1928-tól, 65 éven át, úszó munkagépként használták. Az önkéntes hajómentők küzdelmének köszönhetően 1992-ben védett műemlékké nyilvánították és a HM HIM-hez kerül. 2008-ban a Zoltán Gőzös Alapítvány kezdte meg szakszerűen a hajó helyreállítását.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!