Túrahajót mentett a világ legnagyobb, fából épült óceáni vitorlása

2023. május 30.
Címkék :

A bajba jutott Corto kétfős legénysége ugyancsak elcsodálkozott, amikor egy 18. századi kereskedelmi hajó érkezett a megsegítésükre.

A világ legnagyobb, fából épített óceánjáró vitorlása a jersey-i kikötőbe tartott, amikor vészjelzést kapott az MRCC-n (Maritime Rescue Co-ordination Centres – Tengeri Mentési Koordinációs Központok) keresztül egy kis vitorlástól, amely elvesztette kormánylapátját és sodródni kezdett. Mivel az 58 méteres Götheborg volt legközelebb a bajba jutott hajóhoz, válaszolt a hívásra, és április 26-án éjszaka vontára vette a vitorlást. A sztorit a megmentett vitorlás, a Corto kapitánya, David Moeneclaey osztotta meg: „Április 26-án hagytuk el Cherbourgot, és Camaret (Bretagne csúcsa) felé vettük az irányt, hogy a hajót Dél-Bretagne-ba vigyük. 15.30-kor már több mint 50 tengeri mérföldre voltunk a parttól, amikor eltört a kormánylapátunk. Miután a VHF-rádión Pan-Pan hívást küldtünk, a háromárbócos Götheborg vitorlás reagált, és felajánlotta, hogy elvontat minket Paimpolba. Zavarba jöttünk a két hajó közötti méretkülönbség miatt, mivel attól tartottunk, hogy egy túl nagy és túl nagy sebességű hajó vontat minket, ami kárt tehet a miénkben. A Götheborg gyorsan a helyszínre ért, de a feltűnése igen meglepő volt, mivel nem számítottunk arra, hogy a Kelet-indiai Társaság egyik kereskedelmi hajója bukkan fel. Azon tűnődtünk, álmodunk-e, hol vagyunk, melyik korban.

A Götheborg nagyon közel jött hozzánk, hogy biztosan át tudja adni a vastag vontatókötelét. A dolog jól sikerült, így a sorsunk hosszú órákra összekapcsolódott, közben rádión kommunikáltunk egymással. Másnap, ahogy közeledtünk a francia partokhoz, rádión kértünk segítséget a kikötőbe való belépéshez, de nem kaptunk kedvező választ. Dél körül a Götheborg a lehető legszorosabban megközelített minket, és a francia mentőhajó megérkezéséig mellettünk maradt, hogy megbizonyosodjon arról, minden rendben van velünk, mielőtt elenged minket. Hihetetlen kaland volt, rendkívül szerencsésnek tartom magunkat, hogy a Götheborgot sodorta utunkba a szél, ezzel a profi és kedves legénységgel.”

A Götheborg of Sweden az 1738-ban vízre bocsátott és 1745-ben elsüllyedt Götheborg I másolata. A hajót 2003-ban tették vízre, hagyományos technikákkal építették, ám míg a külseje hű marad az eredetihez, a belseje rendkívül modern: fedélzeti elektromos rendszerrel és dízelmotorral szerelték fel.

YouTube video

(fotók és forrás: marineindustrynews.co.uk)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!