Szedi az áldozatait a Vendée Globe
Több hajó is megsérült és többen is idő előtt befejezték a versenyt a Vendée Globe földkerülő verseny mezőnyéből. A 29 indulóból már csak 22 van versenyben.
A Vendée Globe 31. napján az Indiai-óceánon a Marion Dufresne kutató- és ellátóhajó kimentette Kito De Pavant-t a tőkesúly leszakadásakor súlyosan megsérült, süllyedő hajójáról. Nem sokkal később Sébastien Josse is bejelentette a kiállását a versenyből. A harmadik helyen vitorlázó Josse hajója hétfőn reggel sérült meg, amikor 30 csomós sebességgel egy hullámvölgybe zuhanva letört az egyik DSS-uszonya. A versenyző megpróbálkozott a hajója megjavításával, de ezt az erős hullámzás és a 30-40 csomós szél lehetetlenné tette. Az ő Imoca 60-asa vitorlázóképes, de a verseny folytatása túl nagy kockázatot jelentene. Josse nem igényelt mentést, Ausztrália felé tart.
Az idei, a nyolcadik Vendée Globe jól indult, mert Európa közelében és aztán végig az Atlanti-óceánon kedvező szélviszonyok között vitorlázhattak a hajók dél felé. Persze ott is akadtak technikai hibák és kiesők (Tanguy De Lamotte és Bertrand De Broc), de összességében a 29 hajós mezőnyből a szokásosnál kevesebben kényszerültek feladni a versenyt.
Még a déli Atlanti-óceánon az ötödik Vendée Globe-győztes Vincent Riou hajója sérült meg egy víz alatt úszó ismeretlen objektumnak ütközve. Fokvárosban kötött ki. Csaknem ugyanakkor sérült meg Morgan Lagraviére hajójájan kormánya, így ő is ugyanoda hajózott.
December 4-én, csaknem a Jóreménység-fok vonalában, attól délre eltört a japán Kodzsiro Siraisi árbóca, így ő is kiállni kényszerült. A Fa Nándor mögött hajózó Conrad Coleman aznap túlélt egy elektromos hibából keletkezett hajótüzet, majd ugyanezen hiba következményeként bekövetkezett hatalmas borulást.
Kito De Pavant december 6-án törte le a tőkesúlyát. Egy nappal korábban a mezőny második felében vitorlázó Romain Attanasio is ütközött valamivel, amitől megsérült mindkét kormánya. Ő is Dél-Afrika felé indult, de nem adja még fel. Egy öbölben megpróbálja kijavítani a hibákat és folytatni az útját.
December 6-án Eric Bellion jobb oldali kormánylapja tört le egy vízben úszó valamivel ütközve. Igyekszik nyugodtabb vizekre manőverezni, hogy a tartalék kormánylapot felszerelhesse. Mindezek mellett a 8. helyen vitorlázó Thomas Ruyant hajója is megsérült a vízballaszt beszívócsonkjánál, és a vízbetörés elhárítása miatt csapást váltva, egyenesen északra, nyugodtabb vizek felé törekszik, hogy a hibát kijavíthassa. Jelenleg 22 hajó van még versenyben a november 6-án elrajtolt 29-ből.
Az élen Armel Le Cléac’h (Banque Populaire) rövidesen féltávnál lesz. A tempója fantasztikus. Közel 6 nappal jár előrébb, mint a négy évvel ezelőtti győztes, az akkor 78 napos rekordot vitorlázott Francois Gabart.
Alex Thomson a Hugo Boss-szal keményen küzdött, hogy az Atlanti-óceánon letört jobb oldali támaszuszonya nélkül is megőrizze első helyét, majd pedig azért, hogy lépést tartson ellenfelével. Erre sokáig képes volt, de az elmúlt napokban valamelyest feladott abból a rendkívül kimerítő hajtásból, amit a sérült hajó csúcssebességen tartása megkövetel. Jelenleg a hátránya 130 tengeri mérföld az első helyen vitorlázóhoz képest. A harmadik helyen a leggyorsabb DSS nélküli hajó, Paul Meilhat vitorlázik 1300 tengeri mérfölddel hátrébb.
Annak ellenére, hogy egy viharos szélerősödésben Fa Nándornak kettészakadt az egyik leghatékonyabb gennakere, a déli Atlanti-óceánon higgadt meteotaktikával egyre előrébb tört közvetlen ellenfelei között. Jelenleg az Indiai-óceánon a 11. helyen vitorlázik tíz mérföldön belül Stéphane Le Diraison mögött és 60-80 mérfölddel Conrad Coleman előtt, illetve hasonló távolságra van tőle Arnaud Boissieres is.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!