S. O. S. – Vészhelyzet a hajón!

2016. november 4.
Címkék : katasztrófaS. O. S.Titanicvészjelzés

SOS1A nyílt tengeren haladó hajók vészhelyzet esetén sokáig csak legénységük leleményességében, vagy abban a csodával határos szerencsében bízhattak, hogy pont jókor kerülnek egy másik hajó közelébe, ami a segítségükre siethet. A helyzet a 19. század végén, a Marconi által kifejlesztett rádiótávírók megjelenésével változott meg.

Először 1899-ben fordult elő, hogy egy hajót a rádiótávírón leadott jelzés mentett meg: az East Goodwin Lightship Anglia délkeleti partjainál került bajba, a vészjelzést követően viszont sikerült kimenteni a legénységet. Hamar felmerült, hogy szükség lenne egy egyezményes jelzésre, amit ilyen esetben alkalmazni lehet, és amire minden elérhető vevőállomáson felfigyelnek. Ezt a jelet ma mindenki ismeri, ám akkoriban még nem létezett.

SOS1
Mivel a távírók kezelőinek nagy része a szárazföldi kábelek világából érkezett, az S. O. S.-jelzés elődjének a CQ számított, a brit távírászok ugyanis ezzel jelezték, ha valamilyen különleges, minden állomásnak szóló üzenetről volt szó. Ez azonban nem volt nemzetközileg elfogadott, és az 1903-ban tartott első Rádiótávírászati Konferencián az olasz küldöttek nem is ezt a jelzést, hanem az SSSDDD jelsort javasolták a vészhelyzet általános kódjának. A D korábban is használatban volt mint a sürgős üzenetek jelzése, az S talán a hajó szó angol kezdőbetűje, és egyértelmű, három pontból álló kódja miatt kerülhetett elő. A konferencia végül nem hozott döntést, a hajókon felszerelt rádiótávírók többségét üzemeltető Marconi vállalat pedig saját hatáskörében a két korábbi jelet összevonva a CQD-jelzést rendszeresítette e célra.

seascape 2

Végül mégsem ez lett a nemzetközi jel, ugyanis az 1906-os, Berlinben tartott konferencián az egybegyűltek a német távírászok által már korábban is használt S. O. S.-jelzést fogadták el. Később több „megfejtése” is született a jelsornak (Save Our Ships, Save Our Souls – Mentsétek meg hajóinkat, illetve lelkeinket), azonban ezek mind utólagos magyarázatok, a jelzést egyszerűen egyértelműsége miatt fogadták el, mivel ez az egyetlen hárombetűs kód, amely kilenc jelből (…—…) áll a Morze-ábécében, így ezt a legnehezebb összekeverni más üzenetekkel.

sinking-ship
A konferencia 1906. november 3-án döntött, a jelet pedig 1908-tól vezették be egységesen. Legalábbis elvileg, a valóságban ugyanis a kérdésnek világfigyelmet kiváltó aktualitást adott a Titanic-katasztrófa, amelynek idején sem volt még teljes az egység, a jéghegynek ütközött, süllyedő hajó távírásza először a CQD-jelet ismételgette, és csak később kezdte ezt az S. O. S.-jellel váltogatni. Egyebek mellett ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a környéken tartózkodó hajók csak némi késéssel indultak el a katasztrófa színhelye felé – írta az index.hu.

English/Anglais IS2012-2003-130 17 July 2012 Kauai County, Hawaii, USA USNS Concord (T-AFS-5) is used as a target vessel for Her Majesty's Canadian Ship (HMCS) Victoria (SSK 876) during a sink exercise (SINKEX) at the Pacific Missile Range Facility Barking Sands, in Kauai County, Hawaii, on July 17 2012. 1,400 Canadian sailors, soldiers, and airmen and airwomen participate in the Rim of the Pacific (RIMPAC) 2012 combined and joint exercise taking place near the Hawaiian Islands from June 29 to August 3. Scheduled and coordinated by the U.S. Navy Third Fleet, RIMPAC also offers Canada the senior members of the Canadian Forces the opportunity to assume positions of leadership, further enhancing Canada’s ability to work with other nations of the Asia-Pacific region. Rim of the Pacific (RIMPAC) is the world’s largest international maritime exercise, designed to prepare military forces to work together in missions ranging from providing humanitarian aide to full combat operations. RIMPAC began as an annual exercise in 1971 and since 1974 has been scheduled every other year. The endurance of exercise demonstrates the value of bringing international forces together to train and improve their ability to operate in a joint and combined multi-national force environment. Canada, along with only Australia and the United States, has participated in RIMPAC since its inception. Canadian Forces photo by : 407 Long Range Patrol Squadron, Comox, BC © 2012 DND-MDN Canada

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!