Robotvitorlás szelte át az óceánt

Az Offshore Sensing cég által indított SB Met Sailbuoy nevű robot-vitorláshajó nyerte a Microtransat versenyt. A megmérettetés során az volt a cél, hogy egy önállóan közlekedő hajó átjusson az Atlanti-óceánon.

Az irány, illetve a kiindulási és a célállomás tetszőleges lehetett, a hajó mehetett Írországból Kanadába vagy fordítva, illetve a Karibi-térségből Európából vagy fordítva. A 2 méter hosszú és 60 kilogramm súlyú SB Met Sailbuoy 2,5 hónap alatt teljesítette a távot, a vitorlás Új-Fundlandról indult és Írországig hajózott, majd a verseny után Norvégia felé vette az irányt.


A siker bebizonyította, hogy a személyzet nélküli hajók technológiája már nagyon fejlett. Ezek a járművek hosszú távon jelentős mértékben csökkenthetik az óceánkutatások, a határvédelem és a tengerek, valamint a távoli régiók ellenőrzésének a költségeit. David Peddie, az Offshore Sensing ügyvezetője kijelentette, megmutatták, hogy az ember nélküli hajózás lehetséges. Hozzátette, hogy az Atlanti-óceán északi része egyike a legnehezebben hajózható térségeknek. Az, hogy az SB Met Sailbuoy teljesítette a távolságot, azt bizonyítja, hogy hosszú távú útvonalakra is alkalmas – minden körülmények között.


A Microtransaton induló hajók legfeljebb 2,4 méter hosszúak lehettek, és rendszeresen közölni kellett a tartózkodási helyükre vonatkozó adatokat. A versenyt már ideális körülmények között is rendkívül nehéz teljesíteni a több ezer kilométeres távolság miatt, de a viharok, a nagy hullámok, a hajók és a halászhálók komoly veszélyeket jelentenek. Nem véletlen, hogy az elmúlt években több robothajó is eltűnt, elsüllyedt vagy megrongálódott.


Az Offshore Sensing eddig 14 robot-vitorláshajót épített, amelyek alakja leginkább egy szörfdeszkára emlékeztet, és amelyek tetején napelemeket helyeztek el. A robothajók olcsóbbak és fordulékonyabbak a kutatójárműveknél, a sodródó bójákkal ellentétben akár pozíciót is tarthatnak és a veszélyes területeken is átkelhetnek. Felszerelhetők számos szenzorral, hogy mérjék a hullámok méretét és erejét, a tengervíz só- és oxigéntartalmát, valamint halradarral és a víz alatt közlekedő járművekkel való kommunikációt elősegítő rendszerekkel. Egy jármű 150 ezer euróba kerül, ugyanannyiba, mint amennyibe egy hagyományos kutatóhajó kibérlése néhány napra – írta az sg.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!