Otthon megépíthető önvezető hajó vízfenékfelmérésekhez
A navigációs térképeket frissítő autók után itt az önvezető hajók ideje: segítségükkel jobban megismerhetjük a tengerfenék morfológiáját.
A University of Texas El Paso kutatói egy teljesen autonóm hajót építettek, amely képes az óceánok, folyók és tavak mélységének és domborzatának felmérésére. A kutatócsoport reményei szerint a robotcsónak segíthet leegyszerűsíteni a felmérési folyamatot, amelynek az elvégzéséhez általában egyszemélyes személyzetre van szükség, sőt, akár felderítő küldetésekben is segítséget nyújthat.
„Ha valaki a vízzel kapcsolatos tanulmányokkal akar foglalkozni, ismernie kell a víztestek alakját és tájképét” – mondta Laura Alvarez PhD, a tanulmány vezető szerzője, az UTEP Föld-, Környezet- és Erőforrás-tudományok Tanszékének adjunktusa. Alvarez a földtudományt szolgáló pilóta nélküli rendszerekre specializálódott, és néhány évvel ezelőtt kezdte el a hajó fejlesztését, ám segítségre volt szüksége a rendszer finomításához és tökéletesítéséhez. Ekkor vette fel Fernando Sotelo természettudományi és villamosmérnöki mesterszakos hallgatót.
„Először az UTEP uszodájában teszteltük a csónakot, csak hogy megbizonyosodjunk arról, úszóképes-e” – magyarázta Sotelo, a tanulmány társszerzője és most már az UTEP öregdiákja. Egy év alatt finomították az alumíniumból készült vízi járművet, amely egy vastag, fekete belső csövön nyugszik, és különböző környezetekben tesztelték.
![](https://aquamagazin.hu/wp-content/uploads/2023/06/aquamagazin-technika-onvezeto-hajo-otthon-megepitheto-vizfenek-felmeres-01-1024x625.jpg)
Céljaik között szerepelt a hajó üzemidejének és megbízhatóságának növelése, valamint az, hogy teljesen autonóm legyen, és reagáljon az olyan lehetséges környezeti elemek változásaira, mint a szélsebesség, a hőmérséklet vagy az áramlás. Most már egy biztonsági rendszer érzékeli, ha az akkumulátorok lemerülnek, vagy a széllökések túl erősek, és elindítja a bázisra való visszatérés funkciót.
A kormánylapát nélküli vízi jármű négy sugárkormánnyal működik, képes másodpercenként akár 3 métert haladni és könnyedén körbeforogni. A napelem és a lítiumakkumulátor párosának köszönhetően akár négy órát is kibír a tengeren – ami alatt bő négy ektárnyi területet képes bejárni. Mindeközben egy többsugaras szonárrendszer hanghullámokat bocsát ki a hajó aljáról. A vízmélység kiszámítható az idő alapján, amely alatt a hanghullám a vízbe érve eléri a tengerfeneket, majd visszatér a szonárrendszerhez. Maga a hang, amely visszatér a készülékhez, segíthet a tengerfenéken lévő anyag típusának felismerésében.
Alvarezék ráadásul közkinccsé tették a hajó építési útmutatóját: „Azért írtuk meg a tanulmányt, hogy bárki megépíthessen a magáét. Munkánk hatékony útmutatóként szolgál a kezdéshez.”
![YouTube video](https://i.ytimg.com/vi/bp8HMI5H0Ak/hqdefault.jpg)
(forrás: sailingscuttlebutt.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!