Öt szuperjacht távolsági rekord 2024 első feléből
A 10 legtöbbet utazó jacht 2024 első hat hónapjában 228 129 tengeri mérföldet tett meg, ami sokkal több, mint egy és két évvel ezelőtt.
A tavalyi év első felében 151 955, míg 2022 azonos időszakában 165 ezer tengeri mérföldet gyűjtött a top 10. Az idei utak között volt olyan, amelyik a világ egyik legelérhetetlenebb pontját célozta, és olyan is, amelyik az afrikai kontinenst járta körbe.
Kadimos (hossz: 36,8 m, megtett út: 41 306 tmf)
A Kadimos 36,8 méterével számottevően kisebb, mint a listán szereplő jachtok többsége, ám épp ez a flybridge-es motoros tette meg a legtöbb távolságot a 24 méternél nagyobbak közül 2024-ben – ez a francia Couach Yachts hajógyár kivételes építési minőségének bizonyítéka. A 2007-ben átadott jachtot kevlárból és kompozitból építették, a külsőt Exequiel Cano Lanza, a belső kialakítást pedig Alberto Pinto tervezte. A hajó csúcssebessége 30 csomó körüli, és nemrégiben részt vett a Burgess által vezetett Global Clean Up kezdeményezésben, amelynek keretében rekord mennyiségű szemetet távolítottak el a világ strandjairól.
Miután Sanghajban köszöntötte az új évet, hosszabb utazást tett Afrika déli csücskét megkerülve (valószínűleg azért, hogy elkerülje a Vörös-tengert), hogy elérje a Földközi-tengert. Itt több hónapot töltött Olaszország idilli déli tájai mentén, majd egészen az Adriáig haladt, hogy rövid látogatásokat tegyen az olaszországi Triesztben és a horvátországi Rijekában. Még egyszer már nem akarta megkerülni Afrikát, ezért a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölön keresztül ment „visszafelé” – kis időt töltött az Egyesült Arab Emírségek szuperjachtbarát tengerparti városaiban –, hogy az időszak végén Srí Lankán bukkanjon föl.
Spirit of the East (hossz: 30,5 m, megtett út: 35 993 tmf)
Az Aegean Yacht 2006-ban adta át a vitorlást, a teljes egészében acélból készült jacht 2000 tengeri mérföldes hatótávolsággal büszkélkedhet, az energiát pedig egyetlen Caterpillar dízelmotor adja. Az egyetlen szuperjacht, amelyet Peter Burnet tervezett. Nevéhez hűen az év első felét Amerika keleti partjainál töltötte, ahol az Egyesült Államok, Brazília és Latin-Amerika számos kultúrájával ismerkedett meg.
Dél felé tartó útja során olyan helyeken lehetett megfigyelni, mint New York, Miami, Santo Domingo, Panama City és Rio de Janeiro. Egészen Buenos Airesig jutott, mielőtt visszafordult volna. Miután egy kis időt töltött az amerikai Georgia államban, hat hónapon belül másodszor is útnak indult Közép- és Dél-Amerika felé.
Dagon (hossz: 68,3 m, megtett út: 22 129 tmf)
A DSSV Pressure Dropot idén januárban keresztelték át Dagonra, így a tapasztalt felfedezőhajó „tiszta lappal” kezdhette az új évet. A Tacoma Boat Building zászlóshajója két útjáról ismert: 2018-ban a világ mind az öt óceánjának legmélyebb pontját meglátogatta, 2022-ben pedig a Ring of Fire expedíciót teljesítette – utóbbiért Voyager’s Award-jelölést kapott a 2022-es World Superyacht Awardson.
A Dagon több mint 22 ezer tengeri mérföldet tett meg a Csendes-óceán déli részén található atollok egy csoportjának felfedezésével. Miután 2023 decemberében elindult Hawaiiról, folyamatosan úton volt, hogy januárra elérje Francia Polinéziát, ami 9000 tengeri mérföldes hatótávolságának köszönhetően könnyen összehozható volt. Onnan több különböző szigetország és terület, köztük a Fidzsi-szigetek, Wallis és Futuna, valamint Szamoa felé folytatta útját, mielőtt a Csendes-óceán déli része felé fordult volna. Jelenleg Tonga közelében található.
Voyager (hossz: 91, 4 m, megtett út: 21 313 tmf)
A 91,4 méteres, az amerikai Swiftships hajógyár által vízre bocsátott hajó élete első két évtizedét 63 méteres kereskedelmi ellátóhajóként töltötte, Candy Trader néven. Egy három évig tartó átalakításnak köszönhetően azonban 2016-ra a valaha volt legnagyobb szuperjacht átalakításként ismerte meg a világ. Fedélzetén van helikopterleszálló, mélybúvárközpont és öt szint, működtetéséhez és a vendégek ellátásához akár 70 fős legénységre is szükség lehet.
Miután telítődött Kelet-Ázsia hegyvidéki partjainak látványosságaival, meglehetősen sürgető döntés előtt állt. A tervek szerint ugyanis 2024 májusában a Lloyd Werftnél megkezdődött volna a hajó átfogó felújítása, így vagy a Vörös-tengeren keresztül kellett átkelnie az egekbe szökő biztosítási díjak idején, vagy megkerülnie Afrikát, ami több héttel meghosszabbítja az utazást. A Voyager végül az utóbbi mellett döntött, hogy végül bejelentkezhessen Bremerhavenbe, egy sor nem nyilvános munkálatra.
M&EM (hossz: 74 m, megtett út: 19 896 tmf)
A 2022-ben átadott M&EM az Amels 242-es sorozat hetedik hajótestét jelentette, az Avanti és New Secret testvérhajóhoz csatlakozott. Királykék hajótestét és jégfehér felépítményét Tim Heywood tervezte – a stúdió és a hajógyár hosszú távú együttműködésének folytatásaként –, a belső kialakításért pedig a Winch Design felelt. A jacht különlegessége, hogy a legújabb IMO Tier III előírásoknak megfelelő, tiszta kibocsátású erőforrás- és hajtáscsomagot kapott. Felújítása során a farát is átalakították, a beépített hidraulikus lépcsőnek köszönhetően a vízbe jutás egyszerűbbé vált.
A hajó az új évet egy hosszabb körutazással kezdte Dél- és Közép-Amerika partjainál, mielőtt áthaladt a Panama-csatornán rövid karibi szigetkörútjára. Ezután megállt, hogy ellátmányt vegyen Saint Kitts és Nevisen, mielőtt átkelt volna az Atlanti-óceán északi részén, hogy ráforduljon a hagyományos mediterrán nyárra Kréta, Barcelona és Málaga különböző kikötőiben megfordulva. A szuperjacht azóta visszatért a hollandiai Vlissingenbe, ahol rutinkarbantartáson vesz részt.
(fotók és forrás: boatinternational.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!