Lengéscsillapítás horgonyon

lengescsillapitas_01Horgonyon állni a tengeren gyakran igen kényelmetlen dolog. Mihelyt üresbe tesszük a gázkarokat, a hajó ki van szolgáltatva a hullámok kényének-kedvének, és a személyzet nyomban szenvedni kezd a tengeri betegségtől. A megoldás a Naiad Marine cég S[@]A™ (Stabilisation at Anchor – Lengéscsillapítás horgonyon) rendszere, amely egyre jobban meggyökeresedik a szuper- és megajachtok világában. A rendszer azonban mindeddig elérhetetlen volt a 24 méterné rövidebb hajók számára.
lengescsillapitas_03A Naiad Marine megfigyelte, hogy az utóbbi időben megnőtt az érdeklődés a kisebb jachtok lengéscsillapító rendszerei iránt is. A cég úgynevezett „menet közbeni rendszere” segítségével az utazósebességgel haladó hajók oldalirányú lengései (dülöngélései) több mint 90 százalékkal csökkenthetők a hajóközépsíkra merőleges irányú hullámok rezonanciája esetén, azaz amikor a hullámok periódusa szinkronban van a hajótest saját lengésperiódusával. Ezek a menet közbeni rendszerek azonban hatástalanok, ha a hajó lassan megy vagy áll, mivel nincs áramlás a berendezés víz alatti szárnyain (uszonyain), amelyek a csillapítást elvégezhetnék.

A horgonyon álló hajók, különösen a kisebb méretűek számára azért tartott ilyen sokáig a rendszer kifejlesztése, mert a horgonyzás közbeni lengéscsillapítás sokkal nagyobb uszonyokat és erősebb uszonytengelyeket, következésképp viszonylag nagyméretű berendezést igényel. A tetejébe a kisebb hajók saját lengésperiódusa sokkal rövidebb a szuper- és megajachtokénál, ami azt jelenti, hogy az uszonyoknak gyorsabban kell elfordulniuk. Ez igen határozott vezérlőrendszert igényel, amely követi a dülöngélő mozgást, és azonnal működésbe hozza az uszonyokat.

lengescsillapitas_02A Naiad Marine cégnek sikerült olyan vezérlőrendszert kifejlesztenie, amely gyorsan és pontosan működik. Mindehhez a cég újgenerációs, kis keresztmetszetű működtető egységeket tervezett (a 320 és 360 típusszámú modelleket), amelyeknek vastagabb tengelyei hatékonyan tudják átadni a nagyobb uszonyok által igényelt mozgatóerőket. Ezek az új működtető egységek lehetővé teszik, hogy az uszonyok mindkét oldalra (le- és felfelé) nagyobb csapásokat tehessenek, mint a menet közbeni rendszer uszonyai. Ennek eredményeképpen az uszonyok nem csak gyorsabban, de hatékonyabban is működnek a horgonyon állás idején.

Az ehhez szükséges hidraulikus energiát hidroszivattyúk és túlnyomás-szabályozó olajtartályok biztosítják. Minthogy ez utóbbiak elnyelik a csúcsterhelések túlnyomásait, nincs szükség túl nagy térfogatú szivattyúkra. Az S[@]A™ rendszerrel a cég 60 százalékos vagy még magasabb arányú lengéscsillapítást kíván elérni a horgonyon álló hajókon.

Az S[@]A™ rendszerrel felszerelt első két 24 méter alatti hajót múlt szeptemberben az hollandiai Ijmuiden városkában, a HISVA hajókiállításon mutatták be. Mindkét hajó, az M.Y.Independence és a Bonker is a híres hajóépítő, Peter Beeldsnijder tervei szerint épült, és útmutató szerepet játszott a Naiad Marine számára. Azóta a Pacific Shipyard megrendelte a berendezést egy 22 méteres jacht számára, és sok más érdeklődő is jelentkezett.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!