Lassul a hajózás a Dunán
Mivel évtizedek óta nem végeztek fenntartási-karbantartási munkákat a Dunán, nagy munka veszi kezdetét. A jelenlegi alacsony hajózható napok számát szeretnék megemelni, a hajózást pedig zökkenőmentesebbé tenni.
A Budapest feletti Duna-szakasz a nemzetközi 6B osztályba, a főváros alatti pedig a 6C osztályba tartozik. A klímaváltozás következményeként ma már rég nem igazak a menetrend szerinti árvizek, a jól kalkulálható időszakok – mondta Somlóvári László. A hajóskapitány szerint kaotikus a Duna vízjárása, ezért is nagyon lényeges a folyó szabályozása.
Kötél Pál, az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság hajózási szakértője elmondta, hogy a vízszintek süllyedése nemcsak Budapesten, hanem az ország több pontján is látható. Például Győr térségében nagyjából másfél méterrel alacsonyabb a vízszint ugyanolyan hozamok mellett, mint a hatvanas években – tette hozzá. A sekély részek még sekélyebbé váltak, mindez pedig kedvezőtlenül befolyásolja a hajózást.
Megjegyezte, hogy a felső szakaszon lévő duzzasztóművek megfogják a görgetett hordalékot, ami korábban lejjebb folyt a Dunán. Így aztán egy tendenciózus folyamat keretében a folyó kénytelen saját magát mélyíteni. Kötél Pál szerint nehéz megjósolni, hogy mi ennek a folyamatnak a vége.
A szakember elmondta, vannak olyan helyek, ahol hagyományos eljárással, kotrással elérhető, hogy a hajózhatóság javuljon, de a sziklás helyeken robbantani vagy vésni kell. Elmaradásban vagyunk, a 2000-es évek óta nem volt ilyen jellegű fenntartási munka a folyó hazai szakaszán – szögezte le.
Az elmúlt húsz év átlagát tekintve nagyjából nyolc és fél hónap az az időszak, amikor korlátozás nélkül hajózható a Duna. Hozzátette, a cél ezt az időszakot kitolni 85-90 százalékra. Magyarország saját érdeke, hogy minél több árut lehessen egy környezetkímélőbb szállítási móddal mozgatni az ország területén. Végül megjegyezte, hogy a 2,5 méteres vízmélységgel, amivel az Európai Unió is számol a magyar szakaszon, sokkal zökkenőmentesebb lenne a hajózás hazánkban – írta a hirado.hu.