Különös ok miatt vesztegel egy skót komp
A hajót Finnországban építették, de a hazai, devonporti kikötőjében egyelőre nem fér el egyetlen móló mellett sem.
A hasonló nevű hajóstársaság Spirit of Tasmania IV kompjának építése 2022-ben kezdődött a finnországi, a Botteni-öbölre néző Rauma Marine hajógyárban, és a járművet a vízrebocsátást követően 2024 szeptemberében adták át a megrendelőnek. Csakhogy akadt egy bökkenő: a hazai vizeken a fennálló szűk keresztmetszetek miatt egyelőre nem lehet használni, és amíg a kikötő bővítésével végeznek, valahol tárolni kell a hajót. Finnország a zord telek és a jégveszély miatt el sem merülhetett, a Spirit of Tasmania IV-et nem úgy építették, hogy a fagynak ellenálljon. Így esett a választás az enyhébb éghajlatú Skóciára, az Edinburg közelében lévő Leith kikötőjére.
Az idegenforgalomban és hajózásban érdekelt ausztrál, a tasmán szövetségi kormány tulajdonában lévő TT-Line Company Spirit of Tasmania néven nyújtja szolgáltatásait. Többek között kompjáratokat üzemeltet a kontinensen fekvő Geelong és a tasmaniai Devonport között. Utóbbi kikötőjében ugyan felgyorsították a munkatempót, de a dokk átépítése már így is erősen elhúzódott, a létesítmény legkorábban 2026–27-re készül el.
Arról nem is beszélve, hogy a kivitelezés költsége háromszorosa lett a tervezettnek, a Spirit of Tasmania IV pedig tíz százalékkal került többe. Tasmánia kormánya ugyan arról is tárgyalt, hogy a hajót két évre bérbe adják egy harmadik félnek, így megoldva az üzemeltetés kérdését, miközben némi bevételre is szert tesznek, ez a megoldás őszinte érdeklődés hiányában elmaradt.
Az új kompok 212 méter hosszúak, 1800 utas fér el rajtuk, 4098 méter a sávhossz a közúti járműveknek, és körülbelül tízórányi a menetideje a Bass-szoros két partja, az egymástól 448 kilométerre fekvő Devonport és Geelong között – írta az iho.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!