Kis híján végzetessé vált a vitorlásverseny

Az idén tizedszer rendezték meg a Superyacht Challenge Antigua (SYCA) regattát, amelynek új időpontja majdnem végzetessé vált a benevezett csapatok számára.

Tizenkilenc vitorlás, négyszáz versenyző – ezek az arányok érzékeltetik talán a legjobban, hogyan is fest egy ilyen verseny. Hirdetnek győztest abszolútban és az egyes kategóriákban, ezeken felül pedig átadnak egy olyan díjat, ami mindennél értékesebb: a Gosnell Trophyt az az egység kapja, amelyik a leginkább a regatta szellemének megfelelően vitorlázik – a döntés a rendezőség és a versenyzők szavazatai alapján születik meg.

A március 12-i nyitónapon gyenge keleti szélben indult az első túrafutam, az elején hosszú bőszeles szakasszal, amelynek során sok vitorlás haladt a csúcssebessége közelében. Ráfordulva a második részre hol cirkálva, hol bőszélben kellett haladni, ekkor a taktikai és hajókezelési tudás került előtérbe, pláne, hogy frissült a szél. A Buccaneer osztályban a Firebird (Oyster 885) nyert, a Privateersben a Missy (33 méteres szlúp), míg a Corsair kategóriában a WinWin (szintén 33 méteres szlúp). Ryan Taylor szkipper 2014, a jacht vízre rakása óta kormányozza a WinWint: „Mai sikerünk titka talán az lehetett, hogy nem bonyolítottuk túl a taktikát. Bőszeles szakaszokon hagyományosan jól megyünk, mert a hajó könnyebb, mint a versenytársak”.

És mielőtt bárki azt gondolná, hogy egy ilyen, főleg társasági eseménynek felfogható regattán nem zajlik kiélezett küzdelem, jó, ha tudja: a rajtnál a Dark Shadow mindössze egy másodperccel a jelzés után haladt át a vonalon, és lőtt ki az első pályajel felé. Ez még kisebb hajóknál sem rossz teljesítmény, 30 méteres hossznál meg pláne!

A nap fő izgalmát sajnos egy baleset jelentette. Amennyire örültek az érdeklődők és a sportág szerelmesei annak, hogy négy J osztályú jacht is tiszteletét tette, annál szomorúbban néztük a rajt előtti helyezkedésnél történteket, aminek az lett a vége, hogy két hajó azonnal kiállni kényszerült. Az esetről készült videót mi is közzétettük, itt nézhető meg.

Másnap, péntek tizenharmadikán Antiguán semmi nyoma nem volt szerencsétlenségnek: durva óceáni hullámok sehol, fújt viszont 14-15 csomós, stabil szél délkeletről – képeslapokra illő idő. A Corsair-csapatoknak harminchárom, a másik két kategóriának tizennyolc mérföldes pályát jelölt ki a rendezőség. A Poggy Beak és Shirley Heights között széthúzódott a tizenöt hajós mezőny gyönyörű látványt nyújtott. A Firebird és a WinWin ismét nyert, a Privateersben ezúttal a Sojana volt a legjobb.

Az Adela (aznap már a második második helyüket gyűjtötték be) 2012 óta rendszeres résztvevője a Superyacht Challenge Antiguának. Greg Norwood-Perkins szkipper magyarázta el, miért járnak vissza rendszeresen: „A Földközi-tenger és a karibi térség legbarátságosabb versenye. Kint a vízen jó csatákat vívunk, aztán a parton mindenki haverkodik mindenkivel, együtt bulizik a társaság. Nekünk ma a futam második fele sikerült jobban, bejött a part felé húzás, a legénység munkáján pedig látszott a sok gyakorlásból fakadó összeszokottság. Ha már itt tartunk, nem tudom, ki lett a győztes az esti főzőversenyen, de a szerintem nálunk készült a legjobb kaja!”

A szombat meglehetősen bizarr eseményeket tartogatott: a rajt után nem sokkal trópusi zivatar tört a mezőnyre, a szél váltakozó irányból és erősséggel (0–18 csomó között) fújt, jó négy órán keresztül nem a taktikára kellett odafigyelni, mivel az alapvető hajókezelés is sokszor nehézséget okozott. Többször előfordult, hogy egyes hajók azonos vitorlákkal azonos csapáson haladtak – egymás felé! Ez sem zavarta meg azonban a Firebirdöt, az Oyster 885 harmadszor is nyerni tudott (Buccaneers). Corsairben a Nilaya (Baltic 112), míg Privateersben a Rebecca (43 méteres ketch) lett a napi első. Utóbbi kategóriában a Sojana volt az, amelyet az ág is húzott: először korai rajtosok lettek, aztán az egyik emberük a vízbe esett. Ezzel együtt korrigált idő szerint pont addig tartott nekik teljesíteni a pályát, mint a Missynek, így mindketten 3,5 pontot kaptak a harmadik helyért. Délután jótékonysági SUP-versennyel zárult a nap, az akcióval a helyi vitorlás iskolát támogatták.

Vasárnap az időjárás nem tette lehetővé a tervezett, negyedik futam megtartását, így a szombati eredmény vált véglegessé. Győztesek: WinWin (Corsair), Sojana (Privateers), Firebird (Buccaneers). A teljes eredménylista itt böngészhető. A Gosnell Trophy sorsáról egyelőre nincs információnk, amint közzéteszik a hírt, frissítjük cikkünket.

És hogy miért vált kis híján végzetessé ez az egész? Mert a Superyacht Challenge Antigua regattát eddig mindig január végén rendezték, de most – mindenkivel egyeztetve – áttették március közepére. Olvasgatva a híreket, az ember látja, hogy sorra mondják le nemcsak a közeli, de a távolabbi jövő versenyeit is. A SYCA – a mezőny nagy szerencséjére – még épp nem esett bele ebbe a csoportba.

FRISSÍTÉS!

Az összes résztvevő szavazati alapján idén a Buccaneers kategóriában induló Zig Zag kapta a Gosnell Trophy-t. A hajó egy Oyster 82-es, tulajdonosa John McMonigall Zig Zag, szkippere Philip Howard-Smith.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!