Keményen küzdöttek a magyar vitorlázók

14566446_1229666413747007_7110378921579887490_oA híresen kék Adria a legszürkébb arcát mutatta a 14. magyar tengeri nagyhajós bajnokság első versenynapján. Viszont végig jó szélben vitorlázhatott az Elan 350 One Design hajókkal a mezőny.

Reggel 10-kor még csak 10-12 csomós északkeleti (bóra), lassan, de biztosan frissülő szélben rajtoltak a hajók a Pasman-csatorna kijáratánál. Egy másfél mérföldes cirkálás és a Babuljas-sziget kerülése után hét mérföldnyit hátszeleztek a csapatok délkelet felé. A gennakerekkel szerelt hajókkal a taktikus, sokhalzolós menetben a szakasz kétharmadáig magabiztos előnnyel vezetett a Jedi Business Czégai Péter kormányzásával, ám ekkor elhasadt a gennakerük, és a kerülendő Blitvica-szigetig megelőzte őket Lacsny Gergely csapata, a Klaszik.

14633464_1229564010423914_4263701407300506315_o
Innen még egy ötmérföldes cirkálás következett a célig, ám a Klaszikban jól taktikázott Király Zsolt, és szoros versenyben megőrizték vezető helyüket. A két hajó egymással fedésben futott be a célba, és a mezőny többi része sem maradt le messzire az éllovasoktól. A harmadik helyen célba érő Soponyai Géza vezette Nautic 370 Team nagyot alakított, miután korai rajtosok voltak, és csaknem másfél percig gondolkodtak a visszaforduláson, hibájukat korrigálandó. Vagyis az utolsó helyről kapaszkodtak fel a dobogóra a két és fél órás futamon. Ezután kényszerű várakozás következett, amíg a rendezőség motorosával Vladimir Wagner meghozta a cseregennakert. Ezalatt legalább a Sailing Mánián is akadt idő bőven az árbócmászásra az üresen a csúcsra került gennakerfelhúzóért.

14567531_1229681430412172_8433264089310656755_o

Délután kettőkor kezdődhetett a második futam. Addigra a szél 20 csomó fölé erősödött, és lassan észak felé fordult. A verseny ismét egy rövid cirkálószakasszal kezdődött. Most nem volt korai rajtos, viszont Czégaiék érintették a bóját, ezért forgással korrigálniuk kellett hibájukat. Vagyis ezúttal hátrányból kezdtek. Amilyen jól alakultak a dolgaik Soponyaiéknak hátrányból az első futamon, olyan rosszul sült el nekik a második. Bár a Komiza-szigetet még a második helyen kerülték, azután navigációs taktikai hibát vétettek, visszaestek, és később fel is adták a versenyt.

14566446_1229666413747007_7110378921579887490_o
A szél észak felé fordult, és a sebessége hosszabb időszakokra is 25 csomó fölé emelkedett. Ráadásul mindez zuhogó esővel társult úgy, hogy a hőmérséklet is erősen csökkent. A parti magas hegyeken hó esett. Az elforduló szél miatt a Pasman-sziget déli oldalán a várt gennakeres menet helyett éles jobbcsapáson vitorláztak a hajók. A sok sottolással járó szakasz fizikailag és lelkileg is kimerítő lehetett az akkor már barátságtalan körülmények miatt. Balabra Mali kerülése után kerülhettek elő a gennakerek, majd Lavdara Malát elhagyva jött az utolsó bő kétmérföldes cirkálás a célvonalig Sit és Balabra Mali között. A Klaszik újra győzött, ezúttal már magabiztos előnnyel. Rossz rajtjuk után Czégaiék felzárkózási esélyeit jelentősen csökkentette a szélirány változása, a hosszú, éles jobbcsapásos, aránylag kevés taktikai lehetőséget nyújtó, a mezőnyt inkább széthúzó, mint tömörítő menet. Mégis fokozatosan előre jöttek a harmadik helyre, de Lacsny Gergelyéket és Czap Zoltánékat (Kör-ker – Eibinger) már nem foghatták meg.

14566440_1229857640394551_3900621732694797493_o

A második futam csaknem húsz mérföldes távját még az utolsó helyen befutó csapat is kevesebb mint három óra alatt teljesítette.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!