Kékszalag-esélylatolgató

2019. július 18.
Címkék : BalatonKékszalagversenyvitorlázás

Az 51. Kékszalag tókerülő versenyre 559 hajó nevezett, ám az összetett győzelemre alig több mint tíz egység esélyes. Ráadásul ezek kivétel nélkül többtestű vitorlások, úgynevezett katamaránok, avagy trimaránok. A várható indulók listájára tekintve bátran kijelenthetjük, igen kiegyenlített technikai feltételek és akár test-test elleni csaták várhatók, hacsak nem szól közbe valamilyen extrém időjárási körülmény. Nézzük meg, kik lehetnek a legnagyobb esélyesek a végső győzelemre.

Opel Fifty-Fifty (Pauger 50), kormányos: Józsa Márton
A legek hajója nem véletlenül áll a sor elején, hiszen az ötvenlábas „opelsárga” suhanó nemcsak figyelemfelhívó jelenség a dupla árbócával, de ez a vitorlás a rekordtartó is. 2012-ben, az első Kékszalagján azonnal győzelmet hozott tulajdonosának, az akkor elért 10 óra 34 perc csúcsidőt jelentett. 2013 volt az utolsó korlátozott Kékszalag, ahol nem indulhattak többtestűek, ám 2014-ban újra nekik állt a zászló. A hajó abban az évben 7 óra 13 perces időt futott, amelyet azóta sem tudott senki megdönteni, pedig potenciál akadt bőven a mezőnyben. Erősségük a technikai paramétereken túl az összeszokott, profi csapat, a rendezett anyagi háttér és a többéves rutin. Ám egy dolgot ne feledjünk. A rekordot futott 2014-es Kékszalag óta nem álltak a dobogó tetején, hol egy Ventilo 35-ös (Safram), hol egy Decision 35-ös (Artemis) állta útjukat a győzelem felé vezető úton, legutóbb egyszerre mindketten. Az idén pedig nemcsak ez a két hajó, de flottatársaik is ott lesznek a rajtvonalon. A bűvös mondat ennek ellenére igaz – aki Kékszalag-győzelemre vágyik, annak a Fifty-Fiftyt kell legyőznie.

MKB Extreme Sailing Team (AC 45 „Wing & Foiler”), kormányos: Kaiser Kristóf
Egyértelműen ez a legkorszerűbb technikát felvonultató hajó. A 45 lábas fehér, merev szárnyas foiler katamarán a közelmúltban még az Amerika Kupa-csapatokat hordta a hátán, mielőtt a Balatonra került. A korábbi pályaversenyző hajót nem sokan fogtak még be tókerülésre, de nem is magyarok lennénk, ha nem mi tennék ezt meg az első között. Pedig igen macerás az üzemeltetése, kell neki wing sátor, komoly daru és persze egy komplett szerelő személyzet, mert ennek hiányában a vitorlázásra fordítható idő rohamosan zsugorodik. Talán ezek is közrejátszottak abban, hogy Kaiser Kristóf idei legénységének zöme új tagokból áll. A foiler kezelése önmagában bonyolult dolog, főleg ha mellé wing szárnyat használ az ember soft vitorla helyett. Ezt csak tetézi az új csapat, amely friss szélre és ideális szögre áhítozik. Tény, hogy ha ez megadatik nekik, és végigbírják fizikummal, akkor 5 óra körüli idővel is nyerhetik a Kékszalagot. Ám ha leáll a szél, tombol a kánikula és megindul a hínárburjánzás, akkor lőttek a rekordnak.


RSM2 (AC 45 Light Wind Edition), kormányos: Vándor Róbert
Egy újabb Amerika Kupa-formációból ismerős hajó a Balatonon – ez az RSM2, egy 45 lábas, gyenge szélre optimalizált katamarán, amelyet Kalocsai Zsolt irányításával próbálnak hadra fogni. A fejlesztési kedvük töretlen, amit a közönség a Pünkösdi Regatta során már megtapasztalhatott. Megerősített árbóc, hosszabb orrsudár, új North Sails vitorlázat és a vízbalasztrendszer révén egy sokoldalú bárka készült el. Ám a srácok nem férnek a bőrükbe, és újabb ötletekkel szórakoztatják egymást. Ha a fejlesztések lezárulnak, és marad idő a bevitorlázásra, nagyon komoly esélyessé lépnek elő.


Bogi (Flaar 41), kormányos: Büki Gábor
Egy csipetnyi magyar valóság – így is jellemezhetnénk a keszthelyi fehér katamaránt. Hiszen egy korábbi 35 lábas Pauger hajót szeltek ketté a Flaar műhelyben, majd toldották meg az elejét addig, amíg 41 láb lett. Ezt tetézve, az Extreme 40 rigget rászerelve tesztelték egy évadon át a bárkát, majd télre újra a műhelybe vonultak. Az idei Pünkösdi Regattára még nem állt össze teljesen az egység, ám az Ezüst szalagon már megmutatták oroszlánkörmeiket. Időközben csatlakozott hozzájuk Ian Ainslie is, a hazánkban élő nemzetközi vitorlázóikon, így vélhetően tovább javul a hajó eredményessége. Az eddigi tapasztalatok alapján leginkább gyenge szélben lesz ütős a keszthelyi formáció.

The RED (Extreme 40), kormányos: Sárközy András
Az előző szezonban nagyot ment a piros színű Extreme 40-es, hiszen a jubileumi Kékszalagon negyedik helyen végzett, aztán a Centomiglia következett szeptember elején. Ezt az olasz legénységgel megerősített magyar csapat megnyerte, majd a hajó téli álomba szenderült. Félő volt, hogy nem látjuk viszont hamar a Balatonon, hiszen a korábbi kormányos, Rauschenberger Miklós szerződése lejárt, és a tulajdonos az értékesítés mellett döntött. Csakhogy a katamaránpiac izzik, esik az Amerika Kupán szerepelt hajók ára, akciós svájci Decision 35-ös katamaránok borzolják a hazai vitorlázók idegeit. Az Extreme Sailing Series is befejezi aktivitását, ami a GC32-es flotta árazására is hatással lesz. Ezek után talán érthető, hogy a The RED eladósorban maradt, és ha már így alakult, elindul a Kékszalagon is. A csapat teljesen új, ám a Sárközy András által toborzott gárda nem feltétlenül az összetett győzelemért hajt. Elég, ha tisztességesen helytállnak, hiszen júniusban még konténerben lapult a piros veszedelem.

The Extreme (Extreme 40 katamarán), kormányos: Földesi Gergely
Az Extreme Sailing Team negyvenlábas katamaránját korábban Kaiser Kristóf kormányozta. Ám beszerezték az AC 45 Wing foiler katamaránt, a csapat átült a nagyobb bárkára, és megpróbálták értékesíteni a régebbi negyvenlábas ezüsttorpedót. Ahogy a The RED, úgy ez a hajó sem kelt el, így a szurkolók legnagyobb örömére ismét ott lesz a Kékszalag rajtvonalán. A sztori érdekessége, hogy a kormányos Földesi Gergely lett, és a legénység tagjai is ismerősek lehetnek a szakavatottaknak, hiszen korábban már vitorláztak ezen a bárkán. Majd, megtapasztalva az AC 45 katamaránnal járó nehézségeket, inkább a jó öreg, de biztos verda mellett tették le a voksukat. Tény, hogy a roppant vidám formáció nagyon nem ismeri a féket a hajón, ha friss a szél, ők is biztos az élmezőnyben hajóznak.

Thunderbird Sailing Team (Extreme 40 katamarán), kormányos: Behek István
A pécsi vitorlázók Keszthelyen találták meg a számításukat, és évről évre egyre jobb eredményeket érnek el a negyvenlábas katamaránnal. A HUN3 Bogival ellentétben ez a típus kifejezetten erősebb szelekben érzi jól magát, és ez a megállapítás igaz a legénysége alkati összetételére is. Az edzéseiket Litkey Farkas koordinálja, így bátran állíthatjuk, hogy jól el vannak látva tókerülő ismeretekkel. Vélhetően az összetett győzelemre nem esélyesek, de az biztos, hogy mindent elkövetnek a legjobb eredmény eléréséért.

Nanuska – Safranek (Ventilo 35 katamarán), kormányos: Váradi Szabó János
A hazai katamaránozás fenegyereke gondolt egy merészet, és befektetőtársával közösen megvásárolták az egyik legszebb 35 lábas katamaránt. A Safram neve ismerősen cseng a Balatonon, hiszen a korábbi svájci csapat 2015-ben és 2018-ban is elhódította vele a Kékszalagot. Bimbi jó szokásához híven nem bonyolította túl a dolgot, ha a Safram kétszer nyerni tudott a Balatonon, akkor ez neki is jó lesz. Ráadásul ő is Ventilo 28-kormányos volt korábban, sőt már 2010-ben is egy Ventilo katamaránnal vett részt a Kékszalagon, így nagy különbség nem lehet. Na jó, néhány fővel több kell az új jövevény megvitorlázásához, de ehhez profi, Kékszalag-győztes legénységet szerzett magának. Ebben a szellemiségben nem is meglepő, hogy már a projekt neve is Safranek volt, amit végül meg is tartott magának a csapat. A legesélyesebb katamarán a legvidámabb névvel vesz részt az 51. Kékszalagon, kérdés csak az, pszichésen hogy viselik a terhelést, illetve két hét alatt mennyire tanulták ki a szakmát.


PreVital (Decision 35 katamarán), kormányos: Litkey Farkas
Az olimpikon, világbajnok és Kékszalag-győztes Litkey Farkas katamaránoséletének legizgalmasabb versenyének nézhet elébe. Az általa eddig sikerrel kormányzott Decision 35-ös típusból rögtön kettővel is össze kell mérnie tudását. Ráadásul az egyiket, a Racing Jangot épp egy korábbi ötszörös Kékszalag-győztes legénységi társa segíti, aki bizonyára értékes tagja lesz a Petrányi Zoli vezette formációnak. Ám Litkey Farkas eddigi győzelmeit sem a szél fújta össze. A Team Black Jack csapatából az idén leigazolta Litkey Balmazt, és ha hinni lehet a svájci zuhanyhíradónak, akkor a taktikus/trimmer poszton sem más segíti őt, mint a Realteam csapat Decision 35-ös specialistája. Amennyiben Farkas sikerrel kovácsolja össze az 51. Kékszalagra újjáépített csapatát, biztosak lehetünk benne, hogy az összetett győzelemért szállnak harcba.

Racing Jango – (Decision 35 katamarán), kormányos: Petrányi Zoltán
Svájcban, a Decision 35-ös katamaránok uralta tavon új típust vezetnek be az év végével. Ennek köszönhetően a korábbi egyeduralkodó típusból több is eladósorba került, nem egy igen jó ár/érték arányban. Ebből az akciós csomagból választott magának egyet Petrányi Zoltán, akinek komoly Kékszalag-tapasztalata van többtestű vitorlázás terén. Hiszen ne feledjük, az SL–33-as katamaránnal több alkalommal, míg legutóbb egy Malström 32-es katamaránnal vett részt a Kékszalagon. Csapata komoly rutint szerzett többtestűn, akad közte olyan, aki már Ventilo 35-, SL33- és GC32-jártasságot is szerzett, míg van, aki a hasonló osztályban szerzett Kékszalag-tudásával járul hozzá a Racing Jango sikeréhez. Arról nem is szólva, hogy a hajó korábbi svájci személyzete is a Balatonon adta át tudását az új tulajdonosnak. A szürke D35-ös remek formában van, felszerelése, vitorlázata tökéletes, legénysége vidáman elszánt – készülhetnek az újabb jó szereplésre.

New Black Jack (Decision 35 katamarán), kormányos: Roland Gaebler
Nagyon úgy tűnik, hogy Roland Gaebler olimpiai bronzérmes, sokszoros világ- és Európa-bajnok katamaránspecialista megtalálta a számítását a Black Jack csapattal. Korábban az igazán gyenge szeles SL33 fedélzetén próbálta megismételni 2010-es Kékszalag-győzelmét, de a hajó korlátai megakadályozták ebben. Ám Rozsda és Roland nem bonyolította túl a dolgot, és a cél érdekében a tettek mezejére léptek. Az idén egy újabb csodálatos fekete katamarán, a New Black Jack névre hallgató D35 áll a rendelkezésükre. A legénységen ők is igazítottak, egyrészt mert történtek eligazolások, másrészt mert az új szerzemény más kvalitásokat igényel. Nem restelltek edzőt sem fogadni a tanulási folyamat megsegítésére, a kérdés csak az, pár hónap alatt mennyire sikerült megtanulni a svájci bárka rejtelmeit. A Pünkösdi Regatta és az Ezüst szalag annyit már bizonyított, hogy jó úton tart a felkészülésük.

 

Nagy R. Attila

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!