Kalandozzunk Szardínián

2016. október 18.
Címkék : OlaszországSzardíniaTirrén-tengervitorlázás

olasz-74Szardínia Szicília után a Földközi-tenger második legnagyobb szigete, területe 24 ezer négyzetkilométer. Nyugatról a Földközi-tenger, keletről a Tirrén-tenger határolja. Az olasz csizmától 100 tmf-re esik a legközelebbi pontja, ezért nem is árasztja el annyi turista.

Szardínia északnyugati felére, Olbia kikötőjébe a narancsfás fürdőhely, az Aranci-öböl érintésével Livorno, Civitavecchia és Nápoly kikötőjéből érkezik a komp. A sziget déli fővárosába, Cagliariba Civitavecchiából és Nápolyból hajózhatunk hosszabban és drágábban. A Mobylines, a Tirrenia és a Sardinia Ferry komptársaság sűrűn közlekedő kompjaira itthon is válthatunk előre jegyet (kb. 30–60 euró/fő +kocsi, az árak szezontól, naptól és napszaktól függnek, van gyorskomp és lassú, a menetidő 5–10 óra közötti).

olasz-67
Az átkelés idejére kajütöt lehet bérelni, vagy éjszakázhatunk a közös helyiségben is. Mediterrán klíma jellemzi a szigetet, kellemes hőmérséklettel télen-nyáron. Itt az év kilenc hónapjában tart a vitorlásszezon. Nyugati oldalán az észak-északnyugatias szelek jellemzők, míg a tirrén térségben délkeletről fúj gyakrabban a szél.

olasz-87
Szardínia keleti és a déli oldalán kevés kikötőt találunk, a sziget nyugati felén már marinák is vannak, bár a horvát értelemben vett marinai infrastruktúrát és kikötőket csak az északi és az északkeleti partvidéken találunk. Nem olcsók a kikötők, 50 euró is lehet egy éjszakára a marinai hajóhely. Cserébe a kiszolgálás teljes körű, mert amint beérünk egy kikötőbe, már gumicsónakkal elénk jönnek, felvezetnek a szabad helyre és a manőverezést is segítik. Általában mooringos kikötési lehetőség van, vagy horgonyzás. Sok helyen a zuhanyzók csak adott időszakban vannak nyitva, reggel és este. Ahol nincs áram, ott olcsóbb a kikötés. Szardínián és a közeli Korzikán más-más szabványú a parti csatlakozó, de erre a chartercégek fel vannak készülve, az átalakítót a hajónkban találjuk.

olasz-74
Tapasztalatunk szerint sem az olasz, sem a francia részen nem beszélnek jól angolul, a hajózás nyelvét legfeljebb a kikötővezető „töri”. A parti üzletekben minden kapható, itthonról semmit sem érdemes vinni. Az éttermekben az árak nagyjából mindenütt egyformák, de az étlap sajnos a legtöbb helyen egynyelvű. Ha egy hét alatt csak Szardínia egyes szakaszain portyázgathatunk, legalább két hétbe telik, hogy kényelmesen megkerüljük a szigetet.

olasz-72
Lehetséges indulási kikötőnk, a portiscó, Európa egyik legtisztább és legjobban felszerelt marinája, már 1991-ben elnyerte az európai kék lobogó díjat. Az olbiai reptér közelében, az elegáns Porto Cervo és Porto Rotondo között fekszik a smaragdzöld színben játszó tengerparton, a Costa Smeraldán. Kiváló kiindulópont arra, hogy Szardínia szépséges északkeleti partjait, a Maddalena-szigetcsoportot és a Bonifaccio-szorost felfedezzük, megközelítsük az Osorei-öbölben lakozó fókák utolsó populációját, netán átugorjunk Korzikára.

olasz-62
Szardínia északnyugati partjai előtt található a Maddalena-szigetcsoport, amely hét szigetből áll. A szigetek északi csoportját alkotja a rózsaszín strandos Budelli, a Santa Maria és a Razzoli sziget, a déliek Caprera, San Stefano, Spargi és Maddalena-szigete. Gránitsziklás, zátonyos, sekély vizeken hajózhatunk, ha ezeket a Bonifaccio-szoroshoz közeli természetvédelmi területeket szeretnénk megcsodálni. Maddalena, a fő sziget hasonló nevű fővárosa is szép, de behajózáskor vigyáznunk kell a zátonyokkal. Kétszáz éve itt volt a híres angol Nelson admirális flottatámaszpontja, a múlt századra tengeri erőddé építették. A nagy olasz szabadsághős, Garibaldi lakhelyével, Caprera-szigetével La Maddalénát híd köti össze. A sziget legészakibb pontját, Punta Falcone meredek szikláját elhagyva a Bonifaccio-szoroson keresztül átkelhetünk Korzikára, vagy folytathatjuk utunkat nyugat felé Szardínia partjai mentén.

olasz-42
Alghero, a nevét az algákról kapó nagyváros érdekessége, hogy a korallhalászat és -feldolgozás központja. A Neptunus-barlang mellett délre tovább egyre vadabb partvidéken haladunk, megállóhelyeink lehetnek: Bosa, Oristano, Carloforte, Cagliari, Villasimius, Arbatax, Cala Gonone, Porto Ottiolu, Tavolara. Folyamatosan éberen kell navigálni, mert Szardínia part menti vizei zátonyokban és a térképen légypiszoknyi nagyságú, a vízből épphogy kiálló szigetekben bővelkednek, nincs is mindegyik jelölve. Aktuális időjárás-jelentést és egyéb, helyi információt a VHF 68-as csatornán kívül internetelérhetőség esetén a www.yachtingsardinia.com oldalon is találunk.

olasz-65
A Sulcitano-szigetcsoportot alkotó San Pietro zöld szigete Szardínia délnyugati csücskén található. Egyetlen nagyobb lakott települése Carloforte, amelynek modern, belvárosi marinájában bérhajóink várják a vitorlás-charterezőket rózsaszín flamingók társaságában. Indulhatunk innen északra, Stintino irányába, vagy a sziget déli csúcsa mentén keletnek, Villasimius felé Teulada, Isola Rossa, Isola di San Antioco, Isola del Toro, Santa Margherita di Pula, Perd’e Sali, Nora, Cagliari, Capitana, Isola del Cavoli érintésével. Isola di San Antioco szigetét már a punok összekötötték a szárazfölddel, 5 km hosszú töltést építettek. A szardíniai Pula alatt Nora régészeti emlékeit láthatjuk. Cagliariig, Szardínia fővárosáig római és föníciai városromok, egzotikus növényzet, türkizkék vizű lakatlan öblök, barlangok mentén hajózhatunk. Carlofortéból Tunézia is csak 110 tmf. One way charter keretein belül Carlofortéból indulva visszaadhatjuk hajónkat Portisco marinájában is.

Marosi Miléna/Mérföld Yachting

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!