Jeanneau NC11 – Kupé panorámával
Lehet ringatózni, csobogni, szolidan hajókázni, vagy akár adrenalinlöketet eredményezően szelni a habokat. Nos, a francia Jeanneau NC11-esét nem az első négy közlekedési módhoz találták ki. Nem mintha nem lehetne vele öregurasan lötyögni, csak valahogy nem ezt váltja ki egyetlen tisztességes hajósból sem.
Nem mindennapi élmény, ha egy férfi egy nagy teljesítményű kabrió sportkocsival elszáguld a motoros hajójához, majd azzal kihajózva élvezi a természet közelségét egy kényelmes, mindent kielégítő vízi alkalmatosság fedélzetén. Na de mi van olyankor, ha a sportkabrióélményről nem is kell lemondani a víz kedvéért. Nos, a Jeanneau ajánl alternatívát. Az NC11-es powerboat ugyanis több olyan élményt is nyújt, mint egy nyitott tetejű sportkocsi.
Az NC11 kormányállásának tetőpanelje teljesen kinyitható, vagyis a hajó ránézésre ugyan „kupé”, valójában kupékabrió. Hihetetlenül dinamikus vonalvezetését meghatározza a vízből agresszíven kiemelkedő orr, amely lándzsahegyszerű kialakításával egyszerre vágja a hullámokat és döfi a levegőt.
A napfényben csillogó ablakfelületek csak tovább fokozzák a hajó energikus külsejét, és ez az, amiből az NC11 igyekszik jelentősen többet nyújtani versenytársainál. Mármint üvegfelületből, ergo: kilátásból. Ennek a motorosnak szinte nincs is olyan helyisége, ahonnan ne nyílna tökéletes kilátás az előttünk, mellettünk, alattunk megnyíló nagy kékségre.
A szakértők egyetérteni látszanak abban, hogy az NC11 méltó a nevére. Ez a két betű ugyanis a New Concept kifejezést takarja, vagyis a 11 méteres hajó egyfajta új víziója a powerboatszegmensnek. Nem alaptalan a feltételezés, hogy egy az ember vágyait minden tekintetben beteljesíteni igyekvő motoros új irányt adjon a hajógyártásnak. Mert az, hogy egy 11 méteres hajóval gond nélkül lehessen 34 csomós sebességet tartani, nem mindennapi teljesítmény. Márpedig a Jeanneau „gyomrában” morgó Volvo Penta D3–200-as ikrek ezt tudják: merészen felgyorsítani egy 5,6 tonnás testet 60 kilométeres óránkénti sebesség fölé.
Mindehhez persze elkél az a kétszer 200 lóerő, amit a motorduó lead 4000-es percenkénti fordulat mellett. És míg az aszfalton egy ilyen „ménes” mellé komoly motorzaj járna, gyorsan hozzá kell tenni, mindezt a Jeanneau NC11 igen csendesen teszi.
A hajó belső kialakítása pedig csak fokozza a kényelemérzetet. A hajótest 11,15 méteres hossza, 3,74 méteres szélessége meglehetősen nagy szabadságot adott a tervezőknek, akik éltek is ezzel, és hívogatóan tágassá, komfortossá varázsolták a belsőt. Egy nagyméretű franciaágyas kajüt található az orrban, a cockpit alatt, valamint egy szintén két hálóhelyes kabin a jobb oldalon, de helyet kapott a fedélzet alatt egy fürdőszoba is.
Az alul lévő helyiségek sem szűkölködnek szabad térben, de amit a Jeanneau tervezői a fedélzet kialakításánál elértek, az maga a szabadság. Gyakorlatilag egyetlen közös teret alkot a kormányállás, a konyha és a szalon, egészen a hátsó csobbanó platformig. Ja, és nemcsak bőséges a tér, de szemet gyönyörködtető is: az egészen világos tíkfa, a világos vajszín bőrborítások és a vöröses padlózat nemcsak harmonikus egészet alkot, de a világos és sötét színek összeválogatott aránya optikailag még tovább növeli a teret. Ugyancsak ezt erősíti, hogy a kormányállás egyetlen lépcsővel sincs elválasztva a szalontól.
M. Kovács Róbert
Jeanneau NC11
Technikai adatok:
Teljes hossza: 11,15 méter
Fedélzet hossza: 10,55 méter
Szélessége: 3,75 méter
Merülése: 0,9 méter
Vízkiszorítása: 5600 kg
Férőhelyek száma: 4+2 fekvőhely kialakítható a szalonban
Üzemanyagtartály: 700 liter
Víztartály: 250 liter
Motor: 2 x Volvo Penta D3-200 közvetlen befecskendezésű, elektromos vezérlésű soros, öthengeres turbódízel
Teljesítmény: 200 LE 4000 ford./percnél