Izgalmas versenyt hozott a Bahart Regatta első fordulója
Élénk északi szélben gyülekeztek a vitorlázók szombaton, a Badacsony előtti vízterületen. Némi halasztás után elrajtolt a 65 hajós mezőny Szigliget irányába. Az öbölben hol krajcolva, hol fél szélben egy lóverseny jellegű etap folyt az első pályajelig.
A rajt előtt 16-18 csomósra erősödő északi szél a szigligeti öbölben 12-13 csomósra gyengült. A rajtvonal déli oldalán rajtolók sokkal élesebben kellett a bójára tartsanak, mint akik a parthoz közel szelték át a vonalat. A part közelében vitorlázók választottak jobban, ők rövidebb úton és futtatott menetben tették meg az első szakaszt. A Szigliget és Fonyód közötti raum elsősorban a genakkeres hajóknak kedvezett, ők képesek voltak kicsit élesebben haladni a Port Lacaj irányába. Voltak azért érthetetlen elképzelések a drifterrel vagy genakkerrel a bélatelepi strandra tartó hajókon. Akik gyengülésben próbáltak élesebben menni és volt kellő magasságuk, hogy a nagyobb nyomásokban megejtsék a hajót, ők simán tudtak a második pályajelre vitorlázni.
A Fonyód–Ábrahámhegy szakasz megosztotta a mezőnyt, amikor a szél elkezdett északnyugat felől fújni, és többen úgy ítélték meg, hogy húznak egy negatívot Badacsony felé. Az elején jónak tűnt a döntés, ameddig a Révfülöp felé tartó hajók át nem értek egy gyengébb szeles területen. Az északi partra érve egyértelmű volt, hogy a Fonyód után kiforduló hajók döntése nem jött be és a steuerboardon haladók értek előbb Ábrahámhegyre. Ábrahámhegyről bő szeles vitorlákkal próbált mindenki a befutóra vitorlázni, de aki délebbre került, annak fél távnál genoara kellett váltania, hogy a célvonalat elérje. A leggyorsabb hajónak – a dr. Hódy Gábor kormányozta X35-ösnek – mindössze 2 óra 46 perc kellett, hogy a távot teljesítse. A leglassabb hajók három és fél óra alatt abszolválták a távot és ebből látható, hogy a mezőny viszonylag egyben vitorlázott a Bahart Regatta első fordulójának túraversenyén. A yardstick I. értékelési rendszerben MIX, Lábad-X, Helena volt a befutási sorrend eleje, yardstick II.-ben taroltak a Bavariák, a St. Esther (BAV32), Triton (Bavaria 34 Cruiser), Onix (Bavaria 32) sorrend alakult ki, míg a harmadosztályban a VIG nyert megelőzve a Pennyt és a Csíbort.
Vasárnap a pályaversenyre szinte azonos szélviszonyok voltak jellemzők. A második versenynapra is maradt 34 hajó és vállalkozó kedvű legénysége, hogy egy szokatlanul szélesre húzott, de izgalmakat magában rejtő pályán folytassa a szombaton elkezdett vitorlásverseny nevű játékot. A yardstick értékelési csoportok külön rajtoltak, a legnagyobb tolongás a 14 hajós yardstick II.-ben volt, ennek ellenére mindhárom rajt tiszta lett. Az első krajcnál nem dominált egyik oldal sem, a jó sebességgel közlekedő hajók érték el korábban az első pályajelet. A hosszú fél szél egyértelműen a genakkeres hajóknak kedvezett viszont hátszélben az irányra vitorlázó spinakkeres hajók tudtak faragni a lemaradásból. A hosszú félszeles befutó a finist lóversennyé alakította és néha komoly kihívást jelentett a befutót regisztráló rendezők számára, hogy a befutási sorrendet megállapítsák.
Ezen a szakaszon volt a verseny egyetlen óvási szituációja is, a yardstick II.-ben vezető Triton (HUN 7777, Bavaria 34 C) és a szorosan második helyen érkező St. Esther (HUN 1629, BAV32) között alakult ki. A BAV 32 genakkerrel vitorlázott, míg a HUN 7777 genoával, így az üldöző hajónak esélye sem volt a Triton felett elmenni. Volt a két hajó között némi sebességkülönbség és ezt próbálta a genakkeres támadó hajó kihasználni és alul elmenni. Amikor a két hajó fedést létesített, 100 méterre lehettek a célvonaltól, és mindkét hajó irányváltoztatás nélkül tudta volna venni a befutó pályajeleit. A St. Esther felszólította a Tritont, hogy menjen feljebb, aminek a felszólított hajó finoman eleget is tett egészen addig, míg a genakkeres hajó bő szeles vitorlája össze nem esett. A két hajó egy másodperces különbséggel futott be, 5 perccel a yardstick II. mezőnye előtt. A szabályosan lefolytatott óvástárgyalást végül a Triton nyerte, a döntéshozók megállapították, hogy elég helyet biztosított a St. Esther számára. A yardstick I. értékelési rendszerben a gyönyörű új vitorlákkal száguldó Heléna (Scholtz 32) nyert a Lábad-X (XP33) és a Rose (Beneteau First) előtt. Yardstick II.-ben Triton, St. Esther, Éva (H-Boat) eredmény született, míg a yardstick III.-ban Hablaty, Penny, és Catullus Maximus sorrend alakult ki a pályafutamon.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!