Hungexpo Hungarian Silence – Hajóavatás Balatonaligán

A Club Aliga kikötőjében bemutatták az új, teljesen magyar fejlesztésű és építésű, meglehetősen különös nevű Hungexpo Hungarian Silence trimarán versenyhajót.


A sajtótájékoztatóval egybekötött hajószentelésre a rossz idő ellenére viszonylag sokan voltak kíváncsiak. Az esemény házigazdája, Németh Balázs, a Club Aliga Üdülőközpont igazgatója, egyben csapattag elmondta, hogy már régóta kerestek egy versenyhajót, amely mögé odaállhatnak, így nagyon örül, hogy a trimaránnak Aligán van az otthona.


Fekete László vezető tervező elmondta: a karbonhajót úgy tervezték, hogy a változatos balatoni szélviszonyoknál is a maximumot nyújtsa. Eddig raumban 25 csomós sebességet mértek, a csúcstempó 35 csomó felett lehet.


A hajó nagy előnye a katamaránokkal szemben, hogy igen élesen, 30 fokos szögben is tud krajcolni – fűzte hozzá Czap Zoltán kormányos, aki azt is elmondta, hogy – bár az első szezon az összeszokás ideje, nagy reményekkel vágnak neki első versenyüknek a Volvo High Tech Regattának, majd utána a Kékszalagnak.


Miután megáldották a hajót, majd az elmaradhatatlan pezsgős „köszöntés” is megvolt, a névadó szponzor Hungexpo Zrt. vezérigazgatója, Ganczer Gábor az Aquaonline.hu-nak elárulta, hogy honnan a különös név. Sokáig viccelődtek rajta, hogy ha nem is titokban, de nagy csendben készült ez a projekt. Végül tényleg ez lett a hajó neve, a Magyar csend. „Ők nem beszélnek, csak vitorláznak” – mondta el a csapatról Ganczer Gábor.


A Hungexpo Hungarian Silence minden ízében egyedi megoldásnak tűnik, legérdekesebb része talán az egymás mögött álló két forgó wing árbóc, amelyekhez a Tuss műhely készített vitorlákat. Ez nem a szokványos munka volt, mert az árbóc egyben a grósz belépő éle. Az első árbóc tetejéből egy 3,5 méteres teleszkópot tolnak ki gyenge szélben a code 0 felhúzásához. Ezzel a megoldással 2 csomós szélben 6,5 csomós sebességet mértek – mondta el Fekete László, aki a könnyűszerkezetes repülőgépgyártás és a karbontechnológiák szakértője.


A hajó főbb adatai
Teljes hossza: 14,3 méter
Az összes vitorlafelület: 218 négyzetméter
A két wingárbóc magassága: 11 m, az első árbóc 3,5 méterrel teleszkóposan megtoldható (erre megy fel a 80 négyzetméteres code 0 és a gennaker, ami összesen 158 négyzetméter)
A hajó versenykész tömege: 900 kg
A hajó verseny személyzete: 5 fő
Genua: 40 négyzetméter
Fok: 14 négyzetméter
A két grósz összesen: 50 négyzetméter

A csapat: Czap Zoltán, Fekete László, Hegedüs Léna, Honti Norbert, Sabján Annamária, Molnár Balázs, Németh Balázs, Sármai Balázs és a motorosban: Lakatos Zsolt, illetve Ott Ádám.

Mátay László

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!