Hogyan vágjunk neki a Kékszalagnak? 8. rész – A verseny

2018. július 23.
Címkék : BalatonKékszalagtanácsokverseny

Közeledik az 50. Kékszalag Erste nagydíj. Július 26. még messzinek tűnik, de ha valaki nem szokott versenyre, pláne Kékszalagra járni, akkor jobb, ha rögvest belekezd az ügyintézésbe, felkészülésbe. Sokakat vonz a tókerülő, pláne a jubileumi regatta, ugyanakkor elriaszt a sokféle feltétel. Tanácsainkkal ehhez nyújtunk segítséget.

Sorozatunkban végigvettük már a különféle adminisztratív dolgokat, a nevezést, az edzést, a hajó technikai felkészítését, a biztonsági kérdéseket, az ellátmányt. Most nézzük az utolsó részleteket, mikor étkezzünk, hogyan rajtoljunk, és mire figyeljünk a verseny során. Ha már neveztünk Budapesten (tehát megvan a rajtszámunk is) akkor nem kell sietnünk Balatonfüredre. Persze azok a szerencsések, akiknek valahol Füred környékén van a kikötőjük, ők ráérnek reggel a rajthoz hajózni.

Kikötés
Akik távolabbról jönnek, azért vágjanak neki időben. Lehetőleg még világosban érjenek oda, hogy legyen idő kikötőt keresni és pihenni is. A Szövi kikötőben vannak vendéghelyek ingyen, de csak pár darab. Igaz, Kékszalag előtt nem szokott senki szólni, ha rákötünk a hajójára, azért persze meg kell kérdezni. Ha itt minden tele, akkor a Bahart-kikötő vagy a hajógyár is esélyes. Van több klubmóló is, mint pl. a BYC vagy a HYC, jó eséllyel ide is befogadnak egy tókerülőre induló hajót. Szintén elég közel van Alsóörs, modern, nagy marina, több vendéghellyel, Tihany oldalában is találni kikötőket. Ha valaki biztosra akar menni, előző nap telefonáljon körbe.


A lényeg, hogy legyen pihenés! Nagyon jó a hangulat ilyenkor Füreden, sokan készülődnek, régi ismerősökkel találkozhatunk, de mégis próbáljunk aludni. Ha saját kikötőből jövünk reggel, akkor ez nyilván könnyebb. Ha van rá lehetőségünk, menjünk el valamelyik kormányosi értekezletre, fontos infók lehetnek. Nézzük a verseny oldalát a közlemények miatt meg persze az időjárás-jelentést, és készítsük elő a rajtnál, majd az utána rögvest használandó vitorlákat. Ha valaki itt nevez, akkor először irány az Anna Grand. A pálya GPS-koordinátáit mentsük el, fussuk át még egyszer a versenyutasítást, nézzük meg, biztosan fel van-e töltve az aksi, működnek-e a lámpák, aztán alvás! Előtte persze vacsora, ne a versenyelemózsiát kezdjük el felfalni, arra még szükség lesz.

Rajtra készen
Kilenckor van a rajt, 8.55-kor a figyelmeztető. Legkésőbb 8.30-ra érdemes a rajtterületre érni. A Kékszalag rajtja szekcionált, azaz a rohanógépek külön szektorban rajtolnak. Ezt egy 400 méter széles sáv választja el a többi hajó rajtvonalától, erre figyeljünk. Mindez persze benne van az utasításban. Aki először indul, jobb, ha felkészül az eszméletlen tolongásra. Fontos persze a jó rajt, de nem annyira, hogy megsérüljön a legénység vagy a hajó, legyünk inkább óvatosak.


Készüljünk arra is, hogy a hangzavarban a dudát nem fogjuk hallani, a zászlók meg esetleg túl messze vannak, legyen valakinél egy pontos óra meg persze figyeljük a többieket. Próbáljunk úgy rajtolni, hogy az elején útjogosan haladjunk, de az örök szabály, miszerint annak van elsőbbsége, akinek meg is adják, itt hatványozottan igaz. Három perctől már érdemes visszaszámolni, aztán indulás. Jó előre döntsük el, hogy melyik oldalt választjuk, milyen csapáson haladunk. Gyenge szélben sokkal fontosabb a szélben maradás, mint az, hogy egyenesen Kenese felé tartsunk. Bő szeles vitorlákat csak a rajt után három perccel lehet vonni, ezt is hangjelzés kíséri, már ha halljuk. A legfontosabb azonban, hogy ne rohanjuk el az elejét, csak nyugodtan, hisz ez egy nagyon hosszú menet lesz! Ez egyébként az egész távra igaz: osszuk be az erőnket, a rajt után, aki nem kell a hajó kezeléséhez, már mehet is pihenni. Végül egy személyes tapasztalat: a rajtnál próbáljuk meg a Siroccót figyelni, a kormányosa, Cimbi mindig jól rajtol, s a hajó vitorlája is könnyen észrevehető egyedi díszítése miatt. Nyilván hamar el fognak húzni, de az első percekre remek támpont lehet. Ha mindez megvan, akkor élvezzük a vitorlázást és a Balatont, van rá minimum 160, inkább 2-300 kilométerünk és akár 2 napunk! Jó szelet!

Mátay László

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!