Hogyan vágjunk neki a Kékszalagnak? 5. rész – Edzés

2018. július 18.
Címkék : BalatonedzésKékszalagtanaqácsokverseny

Közeledik az 50. Kékszalag Erste nagydíj. Július 26. még messzinek tűnik, de ha valaki nem szokott versenyre, pláne Kékszalagra járni, akkor jobb, ha rögvest belekezd az ügyintézésbe, felkészülésbe. Sokakat vonz a tókerülő, pláne a jubileumi regatta, ugyanakkor elriaszt a sokféle feltétel. Tanácsainkkal ehhez nyújtunk segítséget.

A verseny távja légvonalban 160 kilométer. Már ez sem kevés, de ritkán fúj olyan szél, hogy valóban nyílegyenesen hajózzunk egyik bójától a másikig. Bizonyos szélviszonyok esetén lehet akár a duplája is. Ez viszont már tényleg embert próbáló, fel is kell rá készülni rendesen.


Edzés – amikor csak lehet
Először is eddzünk. Ezt érdemes komolyan venni. Lehetőség szerint a versenylegénységből mindenki legyen ott a fedélzeten, de ez ne legyen a minimumfeltétel. Ha az edzéshez szükséges alaplétszám megvan, menjünk is ki a vízre.
Szerencsés esetben mindenféle szélirányt és erősséget próbáljunk ki, de az alapokat jó sokszor. A legjobb, ha a hajósiskolából ismert vízből mentést gyakoroljuk, abban van több fontos manőver, ráadásul lehet, hogy szükség lesz rá. Mindenképp legyen az edzések közt legalább egy éjszakai időpont is. Aki nem szokott éjjel vitorlázni, annak az alapfeltétel a felkészülésnél, de annak is fontos, aki szokott, de nem versenykörülmények közt.

Felkészülési versenyek
Ha már itt tartunk, van több verseny is, amire érdemes benevezni gyakorlásképp. A legismertebb a keleti-medencét kerülő Fehér Szalag, ezt hagyományosan a Kékszalag előtti szombaton – az idén július 21-én – rendezik meg, szintén füredi rajttal.
Ha erre nincs lehetőségünk, akkor legalább keressünk más hajókat a kikötőnkben, hogy közösen gyakoroljunk. A lényeg az, hogy legalább két napot hajózzon együtt a Kékszalagra készülő társaság, még akkor is, ha egyébként gyakorlott sporttársakról van szó. Alakuljanak ki a posztok, kinek mi a pontos dolga, ha bejön például egy erősödés. Közben azt is vegye mindenki figyelembe, hogy ez egy komoly fizikai igénybevételt jelentő verseny, ha erős a szél azért, ha gyenge, akkor pedig a hosszú futamidő miatt. Erősítsük magunkat, mozogjunk, aludjunk nagyokat a verseny előtti napokban-hetekben. Megéri!

Szöveg: Mátay László

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!