Hidroplánnal a Balatonra?

Hidroplánok a Balatonon egykor és a jövőben címmel vetítéssel egybekötött előadást tartott dr. Varga Sándor hidroplán-tanácsadó Balatonfüreden.

A Balaton új szenzációi 1923. június végén az „ezüst sirályok” voltak, ugyanis így becézték a Junkers F–13-as teljesen fémépítésű, négy-öt utast szállító hidroplánokat, amelyek elhozták a Balatonra a kereskedelmi repülést. A szakember hozzátette, ezek a hidroplánok szinte egész nap a levegőben tartózkodtak.

Kezdetben reggel érkezett több járat negyven perc alatt Budapestről, a Dunáról felszállva Siófokra, este pedig visszarepültek. Érkezés után, elutazás előtt menetrend szerinti repülések voltak Siófok, Balatonalmádi, Balatonfüred és Balatonföldvár között. Arra is figyeltek, hogy aki reggel Balatonalmádiból Balatonfüredre átrepült, az este, ha akart, repülővel visszajöhessen.

A fennmaradó időben kis és nagy körrepülések, megrendelésre taxirepülések egészítették ki a napi programot. Még 1923 nyarán két hidroplánt a siófoki bázisra helyeztek arra a célra, ha nem érkezne reggel Budapestről a járat, legyen, ami a balatoni feladatokat ellátja, később pedig Keszthely és Badacsony is bekerült az állomások közé. A balatoni kikötők pénztáraiban lehetett repülőjegyet venni, és arra is adódott lehetőség, hogy hajóval lehetett visszajutni a kiinduló állomásra.

YouTube video

A hidroplánokat működtető légitársaság eredetileg nem tervezte a balatoni forgalmat. Az Aeroexpress részvénytársaságot gróf Jankovich-Bésán Endre országgyűlési képviselő koncesszió elnyerésével alapította a környező fővárosokba szóló repülési engedélyekre, amit a trianoni békeszerződésben érintett országok nem írták alá.

YouTube video

A repülésre nagy igény mutatkozott, ezért a gróf kibővítette az említett koncessziót hazai forgalomra, a kerekes Junkers F–13-asokat pedig úszótalp átszerelésével hidroplánokká alakították. A gróf a nyarakat fonyódi villájában töltötte, a Balatoni Yacht Club elnökeként nem okozott neki gondot a hidroplánok bekötése a balatoni idegenforgalomba. Bár két nyári szezonban több mint ezer repülés volt, a légitársaság elvesztette egyetlen Budapest–Bécs útvonalát, ezzel a menetrend szerinti hidroplánrepülésnek a Balatonon vége lett – írta a veol.hu.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!