Gazdasági előnyöket hozhat a globális felmelegedés

2016. szeptember 8.
Címkék :

Sok új északi-sarkvidéki hajózási útvonal nyílhat meg a 21. században az olvadó jég miatt még akkor is, ha a szén-dioxid-kibocsátás a legkedvezőbb forgatókönyv szerint alakul.

A brit Readingi Egyetem kutatói szerint a globális felmelegedés miatt 2050-re a maihoz képest kétszer annyi hajózási útvonal áll a Jeges-tengert átszelő, a jég ellen meg nem erősített hajók rendelkezésére, sőt ezek a nyílt vízi hajók időnként akár az Északi-sarkon is áthaladhatnak majd.

474182_90457650

Amennyiben nem sikerül csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást és a globális felmelegedést két Celsius-fok alatt tartani, akkor a jég ellen mérsékelten megerősített hajók az év 10-12 hónapjában hajózhatnak az Északi-sarkvidéken az évszázad végére, de a nyílt vízi hajók előtt is nyitva lehet az út évi 4-8 hónapon keresztül. „A klímaváltozás talán legszembetűnőbb jele, a nyári jégtakaró visszaszorulása akár gazdasági lehetőségeket is hozhat” – mondta el Nathanael Melia, az egyetem kutatója. Hozzátette: megélénkült az érdeklődés az északi-sarkvidéki hajózás iránt, mivel az csökkentheti az Ázsia és az atlanti partok közötti szállítás költségét és időtartamát.

Nuclearicebreakeryamal

A kutatók szerint ráadásul a folyamat egyhamar nem vesz más irányt. „Ha két Celsius-fokot nő a globális hőmérséklet, az Északi-sarkvidék jégmentes lehet az év egy részében” – nyilatkozta Ed Hawkins, a Reading Egyetem munkatársa.

North-Pole-59-1280x853

A kutatók modellezték, hogy milyen gazdasági előnyökkel járhat az északi-sarki jégtakaró visszaszorulása. A Kelet-Ázsiából a Szuezi-csatornán keresztül Rotterdamba szállító hajózási társaságok járműveinek egy átlagos útja jelenleg legalább 30 napig tart. Ha megvalósulnak a párizsi egyezmény célkitűzései, a 21. század közepére ez az út a Jeges-tengeren át 23, az évszázad végére átlagosan 22 napra csökkenhet egy átlagos nyílt vízi hajó számára.

maxresdefault

Amennyiben egyáltalán nem sikerül csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást, a felmelegedés miatt az út 2050-re 20, 2100-ra alig 17 nap lehet az Északi-sarkvidéken keresztülhaladva. A hajóút hosszának csökkenése mellett a társaságoknak ráadásul nem kellene fizetni a szibériai partok közelében való hajózásért sem.

1412321

Az Északi-sarkvidéken mindig lesz valamennyi jég, főleg télen, és a jégtakaró folyamatos csökkenése ellenére a helyzet évről évre jelentősen változhat. A hajózási társaságok pedig az időnyereség és az alacsonyabb üzemanyagköltség ellenére dönthetnek úgy, hogy nem éri meg áthajózni a Jeges-tengeren, például mert egy védtelen hajó könnyen egy úszó jégtábla áldozatává válhat – vélik a Reading Egyetem kutatói.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!