Fekets Imre, a vitorlagyártás szürke eminenciása

2018. május 24.
Címkék :

Nehéz elképzeli varroda nélkül Fekets Imrét, azt a segítőkész embert, aki nagyon sok vitorlázó és a vitorlákkal foglalkozó szakember karrierjében töltött be meghatározó szerepet.


Aqua: A vitorlázás mikor vette át a zene helyét az életedben?
Fekets Imre: Középiskolás koromban kezdtem ismerkedni a vitorlázással. Nyári munka keretei között a lellei Honvéd üdülőben vitorláztattunk. Akkoriban, talán 1963 júliusában, az üdülő 50-es cirkálójával nyaralókat kellett volna Badacsonyba vinnünk. Ám a kitörő hatalmas viharban és az özönvízszerű esőben semmit sem látva végül a révfülöpi Ibolya presszó melletti nádasban értünk partot, utasaink legnagyobb megkönnyebbülésére.
Érettségi után gyerekkori barátom, Fejér Vili, aki ma a Kishamis fedélzetén vitorlázik, vitt el Agárdra, a Vízügy SC-be kalózozni. Később finnezni kezdtem, és ekkor igazoltam a Videoton SC-be, ahol Tuss Mikitől, Fináczi Gyuritól leshettem el a fortélyokat. Az eltelt évek során vitorláztam Repülő Hollandiban, Solingban, 470-ben és különböző nagyhajókban. Immár pedig 15 éve egy Bavaria 42 fedélzetén boldogítom a társaságot.

Aqua: Voltál edző is. Erre miként emlékszel vissza?
F. I.: A Videotonba igazolásom után a versenyzés mellett Puskás Endre – alias Ubul – felügyelete alatt kezdtem gyerekekkel foglalkozni. Elvégeztem a Testnevelési Főiskola edzői szakát, és a diploma után a Budapesti Építőkben kezdtem edzőként dolgozni. Innen a Mahart SC-be, majd az agárdi VVSI-hez kerültem. Edzőségem alatt dolgoztam a Fundák Gyuri–Zalai Gabi párossal, Wossala Gyurival, Boros Bélával, Dániel Gáborral, a Kovács–Színes–Drigács csapattal. De említhetem Galgóczy Tamás, az Illi testvéreket, Nyári Zsoltot, ifjabb Bucsi Balázst, Bendicsek Dodit, Kelemen Tamást, Timár Pétert, Dolmányos Gábort. Ha ez még nem lenne elég, foglalkoztam Bereczki Lászlóval, Huszár Gézával, Téglás Csabával, Korcsog Andrissal és Kiss Tamással is, hogy csak néhány bajnokságot nyert versenyzőt említsek. Ha emlékeim nem csalnak, végül 1988-ban hagytam abba az edzői munkát.

Aqua: Hihetetlen névsor, igazán büszke lehetsz magadra és a tanítványaidra is. A vitorlákkal hogy kerültél szorosabb kapcsolatba?
F. I.: A vitorlavarrásra is Puskás Ubul vett rá. Megtanított a vitorlaforma értékelésére és arra, hogy mit lehet és kell csinálni egy vitorlával, hogy gyorsabb, élesebb legyen.
Ubul együttdolgozott Tuss Miklóssal is, akivel a Puskatuss márkanevű vitorlákat készítették. Miklós szabott, Ubul összerakta. Később maguk mellé bevettek engem is harmadiknak, ettől kezdve fekete lett az embléma színe. Mellettük tanultam a szabás-varrás különböző fortélyait. Az első saját tervezésű nagyvitorlám a Papirusz nevű Balaton 31-esre, az első génuám pedig Tramontanára készült.


Kiváltottam a kisipari engedélyt, és az edzői munkám mellett mellékfoglalkozásban űztem az ipart. Kibéreltem a Hajógyár volt varrodáját, így már megfelelő méretű varrodában dolgozhattam a Balatonfüredi Vasas területén.
Céget is alakítottunk, és Elvström Sails Hungary Kft. néven gyártottuk a vitorlákat dán panelekből, de saját tervek alapján is. Ezt követte az amerikai Sobstad céggel való együttműködés. Mi először a Fiskális nevű Európa 30-as cirkálóra készítettünk amerikai panelből ilyen vitorlát. Majd a Sobstad európai forgalmazását megvette az Elvström, és minden kis európai Sobstad-varroda bezárt.


Ekkor vettük fel a Pannon Sails nevet, és azóta is így működünk. Időközben kapcsolatba kerültünk a North Sails céggel is, és a szervizelés mellett új vitorlák gyártására is megkaptuk a jogot. Ezeket a vitorlákat a North Sails tervezte, és elküldte nekünk a dizájnt. Ezt mi a saját plotterünkön kivágtuk, majd a North Sails gyártási előírása alapján helyben összeraktuk. Jelenleg a Doyle Sailmakerrel vagyunk ugyanilyen kapcsolatban, de továbbra is készítjük a Pannon Sails vitorlákat is.
Az évek során három olimpiára készítettem vitorlákat, így ha edzőként nem is, de a vitorláim révén mégiscsak részt vehettem az olimpián. A barcelonai olimpián Christian Binder, az atlantai olimpián Litkey Botond kormányozta 470-esen voltak a vitorláim. Pekingben 2008-ban Roman Hagara és az argentin Santiago Lehman egység Tornado osztályban indultak az általam készített vitorlákkal, ez utóbbi vezette hajó bronzérmes is lett.

Nagy R. Attila

(Az interjú teljes terjedelmében megtalálható az Aqua magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!