Erre figyeljünk motorindítás előtt

A gondos szkipper odafigyel arra, hogy hosszú életű legyen a hajóban a motor, ne kelljen idegen marinákban szerelőt keresgélnie, ne legyenek durva extra javítási költségei, ne legyen gázolajszag a hajóban, illetve fel legyen készülve az időszakos karbantartásra.

Hajóátvételkor rutinellenőrzés
Először is a pótalkatrészek meglétét kell megnézni: impeller és tömítés, ékszíj, olajszűrő és tartalék kenőolaj. Vegyük ide a szerszámkészletet is, hogy egy impeller- vagy ékszíjcseréhez megvannak-e a szükséges szerszámok. Ja, és zseblámpa, hogy világítani tudjunk a géptérben!
Ellenőrizzük a gép alatti olajtálcát, van-e benne víz (ha van, édes vagy sós) és motorolaj. Ha nem, töröljük tisztára, mert így a hét során látni fogjuk, hogy kerül-e bele a hűtővízből vagy a motorolajból.
Ellenőrizzük a motor tengervízhűtőcsövének fenékszelepét, hogy nyitva van-e. Az sem árt, ha a mögötte található vízszűrő tisztaságát is szemügyre vesszük. Ha nem kap tengervizet a motorhűtés, hamar túlmelegszik. Nézzük meg az irányváltó olajszintjét is, hogy van-e benne elegendő és tiszta váltóolaj.

Indítás előtti szokásos rutinellenőrzés
A következőket kell megnézni: olajszint, hűtővízszint, ékszíjfeszesség, valamint az olajtálca tisztasága. Ellenőrizzük, hogy a tegnapi motorozás után került-e bele víz vagy olaj. Nézzük meg az akkumulátorok állapotát, töltési szintjét. Ha fogy az olaj, töltsünk utána. Sok motornál kevés a hely, vagy nem lehet kényelmesen odaférni a nagy olajosflakonnal. Erre felkészülve, vihetünk magunkkal egy kisebb tölcsért és egy kb. egyméteres gumicsövet, amely a tölcsér csőrére csatlakozik. Helyben pedig a vizesflakon száját levágva készíthetünk tölcsért.

A kipufogócsőből füst nem, csak a hűtővíz ömlik
Indítás előtt bizonyosodjunk meg arról, hogy az irányváltó üres állásban van.
Első indításkor (még a hajóátvételkor) érdemes kinyitni a gépteret, és figyelni, hogy az indítómotor és a motor hangja megfelel-e a szokásosan elvárható hangnak. Pöccre indul-e motor vagy küszködik?
Indítás után nézzünk ki a hajó oldalán, hogy a kipufogócső köpi-e a hűtővizet. Ha nem jelenik meg a víz pár másodperc után, azonnal állítsuk el a motort! A géptérben ellenőrizhetjük a motorblokk mentén futó külső (tengervizes) hűtőkör szállítócsövét is, hogy folyik-e benne a víz.
A kipufogócsőnél az is vizsgálat tárgya, hogy van-e motorfüst, s ha van, milyen színű. A fehér füst víz(gőz) jelenlétére utal. Végül azt is nézzük meg, hogy a hűtővíz nem hozott-e magával olajat is. (Van-e olajfolt a vízen a kipufogócső alatt.)

A nyomásmérő a helyes értéket mutatja-e
A kenőolaj a motor vérkeringését biztosítja. Ha nincs olajozás, a motor túlmelegszik, besül, és akkor nincs tovább. Ellenőrizzük az olajnyomást! Általában 40 és 60 psi közötti az érték indításkor, ami a motor bemelegedése után kissé megnő. Egyes motorokon nincs nyomásmérő, csak kontroll-lámpa, ami akkor gyullad ki (és sípol), ha az olajnyomás a minimális érték alá csökken. A kontroll működőképessége egy kapcsolóval ellenőrizhető.

Csöpög víz, vagy olaj a motorból?
Ha az olajtálcában a napok során vizet vagy olajat észlelünk, derítsük fel, honnan származhat. Az indítás után világítsunk be a motortérbe, és nézzük meg, hogy a hűtővízkör csöveinél vannak-e vízcseppek. A víz egyébként nemcsak a hűtővízrendszerből, hanem a tönkcsőtől vagy a Z-drive-ból is eredhet. Továbbá ellenőrizzük, hogy van-e olajfolyás a motorblokkon. Legyünk rendkívül óvatosak a járó motor körül: forgó alkatrészhez ne nyúljunk, és ne legyen olyan laza ruha rajtunk, amelyet az ékszíj elkaphat.

Szokatlan vibráció?
Indítás után, amíg a motor melegszik figyeljünk, hogy a motor nem vibrál-e szokatlan módon. Nézzünk be a hajófar alá, hogy nem lóg-e mooringkötél a hajó alatt, és próbáljuk ki az irányváltót mindkét irányban. Ellenőrizzük, hogy zökkenőmentesen lehet-e kapcsolni az irányváltót, és üresbe visszaváltani. Ha a kapcsolás nehezen megy, vagy szokatlan zajjal jár, járjunk utána vagy kérjünk segítséget.
Még valami: figyeljük meg, hogy érezni lehet-e, hogy hol kapcsol az irányváltó, és hol teszi üresbe. Volt már olyan hajóm, amelynél nem lehetett tudni, mikor volt az irányváltó sebességben és mikor üresben.

Mérőműszerek ellenőrzése
Ha minden rendben megy, ellenőrizzük a többi mérőműszert, ha van: vízhőmérséklet, elektromos töltés (13-14 V). Nem árt egy pillantást vetni az ékszíjra is, hogy rendesen szalad-e. Ha nem, állítsuk le a motort és a generátornál feszítsünk rá.

(A cikket teljes terjedelmében elolvashatja az Aqua Magazin legújabb számában.)

Horváth Csaba

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!