Épelméjű vagy őrült? Rekordkísérlet az Atlanti-óceánon

Andrew Bedwell arra készül, hogy az eddigi legkisebb hajóval szeli át az Atlanti-óceánt. Big C nevű vitorlása alig több mint 1 méter hosszú.

A mostani rekordtartó Hugo Vihlen, aki 1,63 méteres hajóval teljesítette a távot 1993-ban. Azóta sokan próbálkoztak hasonlóval, de senkinek sem sikerült megdönteni ezt a rekordot. Andrew Bedwell azonban úgy véli, hogy visszaszerezheti Nagy-Britannia számára ezt a szokatlan koronát.
A 48 éves kapitánytól nem idegenek a kis vitorlások, ahogy a határok feszegetése sem: 2015-ben a Jester Baltimore Challenge-et 23 lábas Hunter 707-es, Outlaw nevű hajójával teljesítette. 2016-ban a 6,5 méteres (21,3 láb) Mini Transat 241 Blue One nevű hajójával egyedül vitorlázta körbe Nagy-Britanniát. Ezt az eddigi legextrémebb kihívása múlta felül: 2019-ben a 241 Blue One-nal a cumbriai Whitehaventől Izlandig, az Északi-sarkkörig és vissza vitorlázott.

Most pedig azt tervezi, hogy 2023 májusában nekiindulva megkísérli megdönteni az Atlanti-óceánt átszelő legkisebb hajó rekordját. Az 1900 mérföldes út az új-fundlandi St Johnsból indul, és a cornwalli Lizard Pointnál ér véget. Andrew arra számít, hogy a táv teljesítéséhez hatvan napra lesz szüksége (legalábbis ezt mondta a feleségének), de elismeri, hogy ennél tovább is eltarthat, mivel ki lesz szolgáltatva az időjárás kénye-kedvének.

„Akadnak majd olyan időszakok, amikor a szél nem lesz kedvező, akkor ki kell dobnom egy tengeri horgonyt, amelyet a hajó orrára szereltem, mindent lehúzni, és csak ülni a fenekemen. Ezek nem lesznek kellemes napok” – jegyezte meg.

Andrew egyelőre a hajója elkészítésére koncentrál. A Big C-t a liverpooli vitorlázó Tom McNally tervezte és építette, aki a mikrojachtozás legendája volt, és 2017-ben rákban elhunyt. Hősünk, ki korábban hajójavító vállalkozást vezetett, maga is átalakította a Big C-t, kisebbre és a saját magasságára szabva a hajót. Ezzel együtt a két méter magas férfi fel tud állni a beltérben, amikor a kupola le van csukva, és fizioterapeuta által előírt gyakorlatokat kell végeznie, hogy a lábai működőképesek maradjanak.

„A padlón ülve a fejem két centire van a kupolától, és mivel a hajó alig több mint 1 méter hosszú, a lábaimat csak körülbelül kétharmadig tudom kinyújtani. Értékelem a szép dolgokat az életben, ugyanakkor szeretem megnehezíteni a saját dolgomat. Ez tűnt a legnagyobb kihívásnak, különösen azért, mert jövőre lesz az 50. születésnapom.”

A hajónak 12 vízmentes rekesze van – nyolc belső és négy külső –, valamint nyitott és zárható szellőzőnyílások. Ha mindent teljesen bezárnak, a testben 40 percnyi friss levegő van, mielőtt Andrew elájulna. A menüt táplálkozási szakértő dolgozta ki, és Andrew felesége készíti el: „Nem akarom azt mondani, hogy undorító, de az étel nem a legízletesebb. Valamennyit rakunk belülre, ám alapvetően a külső tartályokba fogjuk csomagolni, hogy növeljük a stabilitást, és onnan is eszek majd először.”

A Big C gerincénél 5 liter ivóvíz fér el, és van egy kézi vízkészítő a tartály feltöltésére, amelyet Andrew jobb kézzel tud működtetni. Az áramellátást a hajó hátulján elhelyezett napelemek biztosítják, a kézi hajtású generátort, ami mindkét kézzel hajtható. Műszerként mindössze AIS, VHF-rádió és egy kis chartplotter áll rendelkezésre, hogy a lehető legkisebb legyen az energiafogyasztás. A Big C „passzátszeles hajó”. Két kormánylapátja van (arra az esetre, ha az egyik eltörne), két fockja, két kitámasztója és egy A keretes árbóca. Vihar esetén Andrew hámmal köti magát a hajóhoz. A Big C június közepén kezdi meg a tengeri próbákat, és Andrew több hosszabb utat is tervez a rekordkísérlet előtt.

„A 9 éves lányom szerint hihetetlen, amit csinálok, de remélem, büszke rám. A feleségem szerint teljesen őrült vagyok. Az élet a kihívásokról szól, és rengeteg ember gondol arra élete során, hogy bárcsak megcsinált volna valamit. Én a más utat járok be, azt mondtam magamnak, hogy meg fogom csinálni.”

(forrás: yachtingmonthly.com, fotók: allatsea.co.uk, lancs.live, yachtsandyachting.com, yachtingmonthly.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!