Elképesztő felfedezés a Fekete-tengeren

late-12th-century-northern-cogElőször találtak a világon egy elsüllyedt, de igen jó állapotban megőrződött középkori földközi-tengeri kereskedelmi vitorlást, a koggéra a Fekete-tenger bulgáriai felségvizeinek régészeti feltérképezését végző nemzetközi kutatócsoport bukkant.

Az elsüllyedt hajó a Földközi-tenger nyugati térségéből, esetleg Velencéből származik, valamikor a 13–14. században építhették. A felfedezés globális jelentőségű, mivel a koggét ma már csak történelmi forrásokból ismerik, soha nem találtak ilyen jó állapotban megőrződött példányt.

Round-ship

A régészcsoport kutatásai során több mint negyven hajóroncsot talált, köztük egy 9–10. századi bizánci és egy 18–19. századi török hajót is. „Sok közülük olyan hajótípusokat rejt, amelyek csak történelmi forrásokból ismertek, de soha nem látták őket. A jó állapotuk annak köszönhető, hogy a Fekete-tenger 150 méter mélyen oxigénhiányos. A hajóroncsok új adatokkal szolgálnak a Fekete-tenger parti menti közösségeinek kapcsolatairól, sőt a még korábbi idők életmódjáról, tengerhajózásáról” – közölték a kutatók.

Ottoman-ship

Miközben a hajóroncsok többsége új felfedezés, bolgár régészek szerint a legérdekesebb leletek a középkori hajóroncsok. A kogge 20 méter hosszú és nagyon jó állapotban megőrződött a hátsó fedélzet, a kormánylapát és az árbócok. A koggék a felfedezések kora előtt jelentek meg Földközi-tenger térségében, valójában ez az első hajótípus, amely lehetővé tette a távoli utazásokat nagy teherrel – magyarázta Klin Dimitrov, a sozopoli Vízalatti Régészközpont kutatója. A hajót számos reneszánsz művész megfestette freskókon, képeken, de mindeddig egyetlen egyet sem találtak – hangsúlyozta. Dimitrov hozzátette, hogy Kolumbusz Kristóf hajóit, amelyekkel eljutott Amerikába, a koggéra alapozva építették.

Pre-Columbian-Round-Ship

A kogge Hanza kereskedelmi hajótípus volt, a 10. században jelent meg, és a 12. században terjedt el. Általában tölgyfából készült, egy árbóccal és egy négyszögletes vitorlával szerelték fel. A hajót a középkori Európában főként a Hanza-szövetség használta, leginkább a Balti-térségben. A hosszuk 15–25 méter közötti volt, szélességük 5-8 méteres, terhelhetősége elérte a 200 tonnát. Később a koggén két keresztvitorlás árbóc és egy latinvitorlás árbóc honosodott meg.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!