Elektromos „repülő” vízitaxi debütált Velencében

A Candela a Velencei Hajókiállításon mutatta be legújabb motorosát, amelyet arra terveztek, hogy utasait a víz fölött repítse a természetileg érzékeny területeken.

Hétfőn a Velencei Hajókiállításon debütált a Candela legújabb, elektromos hajtású foilos motorosa, a P-8 Voyager. A modell utasai csendben és kényelmesen, a környezet zavarása nélkül utazhatnak a hullámzásra érzékeny területeken vagy korallzátonyok felett. A svéd gyártó szerint a P-8 Voyager hidrodinamikusan kialakított emelősvertjei apró, 5 centiméter magas hullámokat képeznek, amelyek alig észrevehetők a tengeri élőlények számára, és alig okoznak eróziót a strandokon vagy a korallzátonyokon. A hagyományos személyhajók nagy lökettérfogatú, belső égésű motorokat használnak, keltett hullámaik erodálhatják a partvonalakat és károsíthatják az érzékeny ökológiai rendszereket. A zaj- és olajkibocsátás szintén káros a vízi élővilágra.

A P-8 Voyagert a Candela C-POD motor hajtja, amely teljes fordulatszámon 30 csomós csúcssebességre képes, és utazósebességen 50 tengeri mérföldes a hatótávolsága – a gyártó állítása szerint ezek minden, a piacon jelenleg kapható elektromos hajóénál jobb adatok. És nem csak sík vízen menetképes: bő egyméteres hullámmagasságig magabiztosan közlekedik a vízen, utasai semmit sem vesznek észre a tenger háborgásából a panorámaablakos, légkondicionált kabinban. panorámakabinból élvezik.

A P-8 Voyager Svédországban készül, a Candela forradalmi, számítógépes vezérlésű foiljaival, amelyek – a gyár állítása szerint – 80 százalékkal csökkentik az energiafogyasztást a hagyományos motorcsónakokéhoz képest. A víz fölött suhanó P-8 Voyager 20 csomós sebességgel haladva mindössze 25 kW-ot fogyaszt Candela C-POD motorjából.

„Gyönyörű és törékeny ökoszisztémákban utazni olyan motorcsónakokkal, amelyek óránként 200 liter benzint égetnek el és hatalmas hullámokat keltenek, teljesen abszurd dolog. A Candela P-8 Voyagerrel egy kompromisszumok nélküli elektromos felfedezőhajót akartunk készíteni. Megvan a teljesítménye, egy feltöltéssel két órán át használható, és gyakorlatilag nincs rossz hatása a környezetre” – mondta Erik Eklund, a Candela kereskedelmi hajókért felelős vezérigazgatója.

A P-8 Voyagert kifejezetten arra fejlesztették, hogy kiváltsa a világ kisebb méretű, gyors, belső égésű motoros személyszállító hajóit – szuperjachtok kismotorosait, vízitaxikat és merev aljú felfújható csónakokat.

A fedélzeti repülésvezérlő 16 csomós sebességnél automatikusan megváltoztatja a foil dőlési szögét, hogy biztosítsa a szükséges felhajtóerőt. Ezután a vezérlő különböző érzékelőkre támaszkodik a hullámmagasság méréséhez és a zökkenőmentes repülés biztosításához még kedvezőtlen körülmények között is. A rendszer valós időben reagál – másodpercenként 100-szor módosítja a dőlést és a magasságot –, így egy méter magas hullámzásban is képes repülni anélkül, hogy belecsapódna a vízbe.

(forrás: ibinews.com, fotók: electrifynews.com, electrek.co)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!