Egyre népszerűbbek a környezetbarát hajók

A hajózási iparnak még sok teendője van, hogy átálljon környezetbarát üzemmódra, ám az egyik most épülő tengerjáró hajó, az MS Roald Amundsen beruházói és üzemeltetői már azon munkálkodnak, hogy a jármű minél inkább kímélje a környezetet.

A jövő hajói 20 százalékkal csökkentik majd szén-dioxid-kibocsátásukat – mondta el Daniel Skjeldam, a Hurtigruten vezérigazgatója. Ők építik az MS Roald Amundsen, illetve az MS Fridtjpf Nansen nevű új hibrid hajót, és már megkapták a megrendelést a harmadik hasonló óriási vízi járműre is.

A növekvő forgalmú vízi közlekedés is szerepet játszik abban, hogy kilométerekkel elcsúszott a jéghatár, és hogy soha nem volt ennyi szemét a tengerben, mint ma. Ezért gyakorlatilag meg akarják szüntetni az eldobható műanyag szemetek termelését hajóik fedélzetén. Ebbe az is beletartozik, hogy nem fognak különféle szuveníreket kibocsátani az Amudsen május 17-re tervezett első vízre szállása alkalmából, ahogyan ez egyébként szokás.


A Roald Amundsenről és honfitársáról, Fridtofj Nansenről elnevezett hibrid hajók dízelmotorokkal és akkumulátorokkal működnek. A fedélzeten a szokásos kényelmi felszereléseken, éttermeken és medencéken kívül kutatóközpont is üzemel majd. A kutatóközpont könyvtárakkal, előadóhelyiségekkel és számos technikai eszközzel, például víz alatti drónokkal lesz felszerelve, hogy az utasok jobban megismerhessék a felkeresett tengeralatti helyeket és a partokat. A 265 kabinnal ellátott jármű egyszerre 681 főt tud befogadni, hossza 140 méter. A több emelet magas hajó helyiségeit közel 600 műalkotás díszíti, amelyeket Sonja, a norvég királynő választott ki.


Jövőre várható a Fridtjof Nansen premierje, a harmadik hajó építése pedig valószínűleg 2020-ban fejeződik be. A távoli cél a szén-dioxid-kibocsátás minimálisra való csökkentése 2030-ra – írta a turizmus.com.

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!