Egyre népszerűbb a dízelmotor
A 200 lóerős külső hajómotorok között ma még a benzinesek az uralkodók, de a svéd Cimco Marine AB szerint a dízeleknek jelentős előnye van, ezért az Opel gyár segítségével elkészítették az új hajómotorjukat, amely egyre népszerűbb a hajózok körében.
Az Oxe elnevezésű szerkezet alapja az autógyár 2,0 literes, egyturbós dízele, amelyet Kaiserslauternben készítenek, és a Cascada, az Insignia és a Zafira modellbe szerelnek. A vízi kivitelt áthangolták, a teljesítménye 200 LE 4100/percnél, maximális nyomaték a 400 Nm 2500/percnél. Kétszáz üzemóránként kell szervizelni, 2000 üzemóra után pedig nagyjavításra van szüksége. A hajómotorok nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, mert az autókkal ellentétben legtöbbször padlógázon üzemelnek.
Egy hasonló teljesítményű, kétütemű hajómotorhoz képest 42 százalékkal alacsonyabb az Oxe fogyasztása, ez üzemóránként 43 liter gázolajat jelent, a feltöltőnek és az alacsonyabb üzemi fordulatszámnak köszönhetően csendesebb is az Opel turbódízele. Ráadásként több kikötőbe is tilos behajtani benzines hajómotorral szerelt csónakkal a tűzveszély miatt, ám ez a korlátozás nem érvényes az Oxe-motorra.
Az Oxe hajómotor 994 mm hosszú, 678 mm széles és 1880 mm magas, elektronikus kormányzású és zárt hűtőkörű. Szíjhajtáson és kétfokozatú váltón keresztül hajtja a propellert, az alacsony áttétellel kikötőben lehet könnyen manőverezni, illetve tengeri mentésnél is könnyebb irányíthatóságot eredményez – írta az automotor.hu.
- ha tetszett, ajánld másoknak is!