Dehler 34C – Az év hajójának jelölve

2017. március 10.
Címkék :

Elődjéből, a DB1-ből közel 1200-at adtak el 1988-as bemutatkozása óta, és új kategóriát teremtett, ez volt a performance cruiser. Az új, 34 lábas Dehlernek könnyű lesz ugyanilyen „közönségsikert” elérnie, hiszen mindent bedobtak: valódi technológiai újítással küldték piacra a régi hajó modern változatát.

Azzal kezdték, hogy megint hozzányúltak az alapanyagokhoz, a hajótest gyártását ugyanis egy általuk szendvicskonstrukciónak nevezett megoldással állították össze. Az üvegszálat egy a korábbinál modernebb műanyaggal, vinilészterrel erősítik, és vákuuminjektált technológiával készítik a hajótestet, ezáltal félelmetesen erős szerkezet keletkezik. Ennek az anyagnak csaknem másfélszer nagyobb a keménysége és tartóssága, mint a hajózásban sokkal elterjedtebb epoxigyantának, vagyis elméletben a hajó élettartama ennyivel is növekszik. A hajótest könnyítése érdekében a Dehler tervezői az üvegszálas anyag alá habmagot tettek, majd kezdődhetett a szendvics befejezése, vagyis az újabb réteg üvegszálas borítás. Az eredmény: időt álló, de könnyű, kellően merev, mégis rugalmas hajótest.


És itt nem álltak meg: ahogy a korábbi 34-esben is zseniális volt a könnyű anyag, a mostani újításuk a karbonkeret, amely a hajótest hosszanti merevítéséért felel, és amelyben azonos irányba összeszőtt szénszálak biztosítanak az üvegszálnál is nagyobb keménységet.


Ha a hajó kialakítását nézzük, az új Dehler 34-es éppen olyan klasszikus performance cruiser, akárcsak az elődje. Eleve két különböző kivitelben készül: karbonárbóccal – versenyvitorlával a Competition változat és a Cruiser verzió rendelhető, és ez nem nagy meglepetés attól a cégtől, amely ezt a 80-as években egyszer már kitalálta. A klasszikus itt azt jelenti, hogy a gyökerekhez nyúlnak vissza. Olyannyira, hogy a Dehler 34-es rúdkormánnyal is rendelhető, miközben a cruiser változatban duplakormányos változat található.


A nagyobb testvérektől megkapta az úgynevezett bow sprit szerkezetet, ahol kényelmesen kezelhető a genakker és a balatoni vitorlázásban oly közkedvelt Code0 vitorla is tökéletesen működik. A szerkezet alsó részén pedig kényelmesen elfér a horgony.


A hajó menetteljesítményét hihetetlen testsebesség jellemzi, nagyon jól kezelhető, minden kézre áll, jól átgondolt megoldások jellemzik. Ezek tervezésekor, amelyet a Dehlernél jó ideje hagyományosan a Judel/Vrojlik & Co. végez Karl Dehler segítségével, nagyon fontos szempont volt a kabinok tágassága és az álló belmagasság.


Bár mindent a hajótest könnyítéséért tettek, a minőségi alapanyagok nem maradhatnak el. Igaz, itt ezek az anyagok csak milliméternyi vastagságban jelennek meg, hiszen mindezek az árnyalatok csak könnyített fafurnér formájában lehetnek ott az ultrakönnyű hajón.


A hajó háromféle kiellel és háromfajta kormánylapáttal rendelhető, és hogy máshol se maradjon ki a hármas szám, a belső tér háromféle faszínben, mahagóniban, tíkben és amerikai cseresznyében rendelhető. A szekrények helyett rendelhető a könnyített textilborítású polcos kivitel is, az orrkabint pedig egy nagy nyílás választja el a szalonrésztől. Még nagyobb a változatosság a kárpit színét tekintve: 13 szín és többfajta bőr közül válogathat a vevő. Ha ehhez hozzátesszük, hogy hajótest színezése is egyedi igények szerint változhat, látszik, hogy a Dehler főként az igényesebb, egyéni elképzelésekkel megjelenő vásárlókra számít. A hajó tavaly decemberben az Egyesült Államokban a performance cruiser kategóriában elnyerte az év hajója címet. Európában a szakmai zsűri az év hajója címre jelölte.

(A cikket teljes terjedelmében elolvashatja az Aqua Magazin legújabb számában.)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!