Átlépte a 100 km/h-s lélektani határt az SP80
A kite-ernyővel hajtott SP80 58 csomós, azaz 108 km/h-s sebességet ért el, ez egyéni csúcs. És a második legnagyobb tempó, amivel vitorlás valaha repesztett.
Egyelőre a Vestas Sailrocket II a rekordtartó (68,01 csomós végsebesség), és bár a csúcssebességeket nem használják hivatalos világrekord-hitelesítésekhez, az SP80 mostani teljesítménye sokat megmutat a hajóban rejlő potenciálról. Az SP80 jelenleg gyorsabb tud lenni, mint a világ legfejlettebb vitorlásai, az America’s Cup AC75-ösei és a SailGP-ben használt F50-es katamaránok.
Több hetes tesztelést követően, 50 csomó körüli csúcssebességet elérve, a csapat elemezte a vízen mért adatokat, és május elején visszatért a hajógyárba egy optimalizálási körre. A fejlesztések azonnal meghozták gyümölcsüket, amint a vitorlázás május 20-án újraindult: mindössze két nekifutás kellett, hogy a hajó megdöntse korábbi egyéni csúcsát (52 csomó), elérve az 58,261 csomós (108 km/h) sebességet. Az AC75-ösök 55,6 csomót, az F50-esek 55,06 csomót tudnak pályán. És az SP80 eredménye nem egyszeri kiugrás volt, a csapat azóta több menetet is teljesített, néha nem ideális szélviszonyok között, mégis 55-58 csomó közötti sebességgel.

„Ez fontos mérföldkő a csapat számára” – mondta Mayeul van den Broek, az SP80 pilótája. „A történelemben nagyon kevés vitorlásnak sikerült átlépnie a 100 km/h-s határt, mi pedig most már közeledünk a végső célunkhoz. Különösen biztató, hogy ezeket a sebességeket a hét folyamán többször is meg tudtuk ismételni. Ez nemcsak a hajó megbízhatóságát mutatja, de azt is, hogy képes még gyorsabban haladni. Innen folytatódik a munka: következik a mért adatok elemzése, aztán a vízen tovább finomítjuk a kezelhetőséget, amint a szél engedi.”
Az SP80 rövid távú célja: 500 méteren végig tartani ezeket a sebességeket, mivel csak az ezen a távolságon mért átlagsebességet minősíthetik hivatalos világrekorddá.

„Tudjuk, hogy a hajóban megvan a potenciál – rajtunk múlik, hogy pontosabban irányítsuk” – magyarázta Benoît Gaudiot, a kite ernyő kezelője. „Lassan felfedezzük, miként viselkedik a hajó 100 km/h felett, és megtanuljuk magabiztosan irányítani. Ezen a héten többször is majdnem elértük az 50 csomós átlagsebességet 500 méteren. Természetesen kissé frusztráló 48,6-tal zárni a hetet, de tudjuk, hogy a szintlépés csak idő kérdése. Minden nekifutás során fejlődünk, a Mayeullal való együttműködésünk minden alkalommal gördülékenyebbé válik.”
A nagy menet:

(forrás: pressmare.it, fotók: sp80.ch)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!