A világ 10 legnagyobb hajóflottája – lobogó szerint. Második rész
A hajózásban a lobogó szerinti állam olyan nemzetet jelent, ahol a hajótulajdonos vagy hajózási társaság bejegyzi kereskedelmi vagy szabadidős hajóit.
A bejegyzett hajóknak az adott állam lobogóját kell viselniük, a hajót pedig az adott állam tengerészeti hatóságának szabályai és előírásai kötik a jogi viták, a védelem, az adófizetés és egyéb kedvezmények tekintetében.
Az első részben: Libéria, Panama, Marshall-szigetek, Hongkong, Szingapúr.
6. Kínai Tengerbiztonsági Igazgatóság
A Kínai Tengerészeti Biztonsági Igazgatóságot mint a kínai hajózási ágazatot irányító átfogó vállalatot az ország ellenőrző hivatalának és kikötői felügyeleti hivatalának 1983-as összevonásával hozták létre. Székhelye a pekingi Dongcheng kerületben található, és az évtizedek során folyamatos növekedést produkált.
A Lloyd’s List Intelligence adatai szerint 2020-ban a kínai zászló alatt hajózó flotta 4,8 százalékkal nőtt. 2020 végére 5130-re bővült a bejegyzett hajók száma, a piaci részesedése jelenleg 5,39 százalék.

7. Máltai hajónyilvántartás
Málta a Földközi-tenger egyik kiemelkedő tengeri csomópontja, erős hajózási ágazattal. Az ország szállítási nyilvántartását a Közlekedési Hatóság Kereskedelmi Hajózási Igazgatósága kezeli. Málta zászlaját az 1973-as kereskedelmi hajózásról szóló törvény elfogadásával tették nyíltan regisztrálhatóvá.
Azóta az idők változásával együtt haladva fejlődött, stabil jogi és szabályozási platform létrehozásának köszönhetően neves nyilvántartássá vált. 2004-ben Málta az EU tagja lett, amivel számos neves hajózási társaságot és üzemeltetőt vonzottak magukhoz. Nyilvántartási „könyvük” alapvető szabálya szerint minden máltai hajó kikötője Valletta.
Vészhelyzet esetére 24 órás ügyfélszolgálatot tartanak fenn, valamint egyéb tengeri szolgáltatásokat biztosítanak a tulajdonosoknak, bérlőknek és finanszírozóknak. Technikai segítséget is kínálnak a regisztrációs folyamat során, az 1000 nettó regisztertonna feletti máltai hajók tulajdonosai jövedelemadó-mentességet élveznek.
A hajózási lajstromuk 2020-ban 2,1 százalékos növekedést könyvelhetett el, ami 82 millió bruttó tonnát jelentett. Bár jelentős számú hajót veszített, a jachtok és szuperjachtok, illetve kedvtelési célú vízi járművek regisztrációjának gyors növekedése volt tapasztalható. A fenntarthatóságot kulcsfontosságú tényezőnek tekintve számos környezetbarát hajót is regisztrált 2020-ban. Málta 5,23 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhet.

8. Bahamai Tengerészeti Hatóság
A bahama-szigeteki hajónyilvántartást a Bahama-szigeteki Tengerészeti Hatóság kezeli, amely 1995-ös megalakulása óta kiemelkedő név a hajózási szektorban. A lajstromnak világszerte vannak irodái olyan nagyvárosokban, mint London, New York, Nassau, valamint Hongkongban, Japánban, Németországban és Görögországban.
Ebben a lajstromban találjuk a legtöbb tengerjáró személyszállító hajót. 2020-ban a nyilvántartás 2,2 százalékkal, 64 millió bruttó regiszter tonnára csökkent. Jelenleg 3,73 százalékos piaci részesedéssel büszkélkedhet. A regiszter törekszik a szigorú biztonsági protokollok terjesztésére és a működési szabványok javítására.

9. Görög Hajózási Minisztérium
A Lloyd’s List adatai szerint a görög zászló jelentős piaci részesedést veszített 2020-ban. Az 5,7 százalékos, 38 millió tonnás csökkenés megrázta a Hajózási Minisztériumot, amelyet az ország pénzügyi válsága és a nemzetgazdaság visszaeséséhez vezető koronavírus-járvány keményen érintett. A gyors helyreállítás érdekében a hatóságok olyan politikát vezettek be, amely lehetővé tette a hajózási társaságoknak, hogy döntsenek a Nemzetközi Szállítási Dolgozók Szövetsége vagy a Nemzetközi Alkufórum megállapodás feltételei között.
Ezeket az intézkedéseket azért hajtották végre, hogy helyreállítsák a lobogó versenyképességét más európai nyilvántartásokkal szemben. Ez vonzza a hajótulajdonosokat és munkalehetőségeket biztosít az ország fiataljainak, ezáltal újjáélesztené a görög tengeri ágazatot. Jelenleg Görögország 1,96%-os piaci részesedéssel büszkélkedhet a világflottából.

10. Japán Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztériuma
A minisztérium a 2001-es japán közigazgatási reformok eredményeként jött létre, miután a Közlekedési és Építésügyi Minisztériumot összevonták a Hokkaido Fejlesztési Ügynökséggel és a Nemzeti Földhivatallal. Ez a második legnagyobb állami vállalat, amely felügyeli a japán parti őrséget, és számos tevékenységet végez a területrendezéstől a közműépítésig, a közlekedésig, a turizmusig, a kikötőkig és a tőkefejlesztésig.
A japán nyilvántartás 3,4 százalékkal, 28,7 millió bruttó regisztertonnára csökkent 2020 végére a 2019-ben elért 30 millió bruttó tonnás bővüléshez képest. Jelenleg a világ flottájából 1,92 százalékos piaci részesedést tudhatnak magukénak.
3852 hajót regisztráltak Japán lobogója alatt, de sokan más lobogó szerinti államot választottak Japánnak a Covid-válság alatti működési hibái miatt (2019-ben és 2020-ban Japán nem végzett távoli felméréseket és ellenőrzéseket). Az ország most jövedelmező adórendszer kidolgozásával próbálja visszacsábítani a hajózási társaságokat.

(forrás: marineinsight.com, fotók: emmacruises.com, wikimedia.org, legal-malta.com, sandals.com, britannica.com, pheno-flags.com)
- ha tetszett, ajánld másoknak is!