Női vezetők a hajós iparban: Jenny Keisu, X Shore

Évi négyszáz elektromos motorcsónakra akarja bővíteni gyártási kapacitását a svéd cég, ehhez nemrég 26,4 millió eurós finanszírozást kaptak.

A svéd X Shore küldetése, hogy versenyképes árú elektromos kismotorosokkal és kísérőhajókkal lássa el a piacot. Az X Shore egyre több ügyfelet győz meg, hogy álljon át az elektromos meghajtásra, és az a tervük, 2030-ra megalkossák a világ első valóban nettó zéró károsanyag-kibocsátású motorcsónakját.

Mi az alapfilozófiátok?
A zéró emissziójú építés. Ha megnézzük, mi történik manapság az összes belső égésű motorral, látjuk, hogy ezek nagyon károsak a környezetre. Egy nyolc méter hosszú, hagyományos belső égésű motorral hajtott hajó körülbelül négyszer annyi szén-dioxidot bocsát ki, mint egy autó. Svédországban élek, nálunk a nyári szezon nagyon rövid, négy hónap. Mégis, a svédországi kedvtelési célú hajók e négy hónap alatt ugyanannyi szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a belföldi repülőjáratok egy teljes év alatt. Figyelembe kell venni a zajszennyezést is, amely az édesvízi halakat kihalással fenyegeti, és azt, hogy a hajós iparág rossz hatékonysággal dolgozik, keveset fejlődött az elmúlt évtizedekben.

A csend hatalma:
SHORTCODE: 9l3GRBqg3pQ

Három pillérre támaszkodunk, ezek a tervezés, a technológia és a fenntarthatóság. Nem gondoljuk, hogy a vásárlók elektromos vagy zöldtermékre váltanának, ha az alternatív produktumok nem lennének jobbak. Látjuk, hogy az elektromos járművek tömeges elterjedése épp megtörténik az autóiparban, és nagyon úgy fest, hogy a hajózásban sem lesz másképp. Mi még viszonylag újak vagyunk a piacon, de azért már adtunk el hajókat, és emelkedik a számuk. Ennek oka, hogy olyan termékeink vannak, amelyek ugyanolyan jók, vagy még jobbak, mint a hagyományosak.

Kiknek adjátok el az elektromos motorosokat?
Főleg magánembereknek, jellemzően olyanoknak, akiknek már van elektromos autójuk – ők már tettek egy nagy lépést az átállás érdekében. Szeretik az autójukat, hiszen élvezik a gyorsulást, a csendet és azt, hogy nagyon jó a felhasználói élmény. Így aztán a hajójuktól is ezt várják el. Ökoüdülőhelyeknek és -szállodáknak, valamint hajómegosztó cégeknek is értékesítünk. Az egyik stratégiai partnerünk, amelyet megkerestünk, a Safe Harbour Marina. Nyolc hajónk van náluk különböző bázisokon, hogy megmutassák az embereknek: ugyanolyan jó, vagy még jobb élményben lehet részük, mint egy robbanómotoros hajóban.

Vajon az iparág szélesebb körben is átáll az elektromos alternatívákra?
Ha az autóiparhoz hasonlítjuk, tíz évbe telt, mire ez a váltás megtörtént. De a végső változást szerintem az hozta meg, amikor a Tesla piacra dobta a hármas modellt, mert ezzel az elektromos autók azonnal árparitásba kerültek. Rengeteg nagyon szép prémium elektromos hajó (mondjuk a Falcon Tenders E8-asa vagy a Riva Yachts-féle El-Iseoa szerk.) kapható a piacon, de nagyon fontos, hogy elérjük az árparitást, hogy bármelyik hajó, amit megveszel, meglegyen elektromos változatban. Szeptember 1-jén mutattunk be egy új modellt, amely ebben az iparágban először érte el az árparitást, ami komoly előrelépés. Sokan érdeklődnek az elektromos hajók iránt, de ezek még mindig prémiumtermékek, így az, hogy képesek voltunk valamit árparitáson piacra dobni, sokat tett az iparágért, most már tényleg látható a változás.

Milyen mérföldkövek voltak eddig az X Shore életében, és mi vár rátok a jövőben?
Az első az lett, hogy olyan hajót adtunk el az ügyfeleknek, amely ugyanolyan jó volt, mint egy robbanómotoros – sőt, felhasználói élmény szempontjából még jobb is. Ez kezdettől célunk volt az Eelexszel, és ezt tavaly elértük. Decemberben jelöltek minket az év európai motorcsónakja címre – nem elektromos motoros, hanem az év motorosa kategóriában. Ezt bátran nevezhetjük második mérföldkőnek. A harmadik, hogy képesek voltunk valamit árparitáson nyújtani. Most pedig a gyárunk felállításán van a hangsúly, mivel nem tudunk annyi hajót építeni, hogy kielégítsük a keresletet. Terjeszkedünk az Egyesült Államok felé, hónapról hónapra bővítjük a kereskedői hálózatunkat, hogy növeljük a helyi jelenlétünket. Hosszabb távon az a célunk, hogy 2030-ra megépítsük az első nettó zéró hajókat. Jelenleg ott tartunk, hogy a hajók annyira fenntarthatók, amennyire a technológia ezt megengedi. Például üvegszálat használunk a tetőhöz, de az nem nettó nulla. A partnereinkkel együtt azon dolgozunk, hogy elérjük azt a pontot, ahol a hajóba kerülő minden alkatrészt ténylegesen nettó nulla kibocsátással gyártjuk.

Milyen számokkal dolgoztok jelenleg?
Heti két és fél hajót gyártunk. Folyamatos emeléssel ez egy év múlva napi két hajó lesz műszakonként. Ami nagyjából 400 hajót jelent évente, ha teljes kapacitáson működik az új gyártóüzemünk.

(forrás: Boat International, fotók: boatinternational.com, naturalyachts.com, electrek.co)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!