A 3D-nyomtatás átalakítja a hajótervezést és -építést – első rész

A 3D-nyomtatás az egyedi pótalkatrészektől a néhány kattintással megvásárolható kismotorosokig átalakítja a hajók tervezését és építését.

Espen Øino, hajótervező elmondta: „A 3D-nyomtatásnak köszönhetően a terveket könnyen és gyorsan ki tudjuk értékelni. Minél többet nézünk ugyanis egy virtuális modellt a képernyőn, annál inkább szükségét érezzük annak, hogy fizikailag is megérintsük és érezzük, milyen a hajótest formája. Meggyőződésem, hogy a 3D-nyomtatás forradalmasítja a hajóépítést. A szerkezeti elrendezések például nem azon alapulnak majd, hogy egy hegesztő vagy mérnök hozzáfér-e a területhez. Ez nagyon ígéretes, mert amint eltérő nyomtatófejeink és különböző anyagaink lesznek, optimalizálni lehet a szerkezeteket. De még nem kell túlzottan izgalomba jönnie senkinek, a komplett szuperjachtok nyomtatása még odébb van.”

Ezzel együtt tavaly decemberben okozott némi izgalmat, amikor Skandinávia egyik legkelendőbb kismotorosa végigszáguldott z nyugati partok mentén, mert a 4,2 méteres Pioner 14 Active aktuális darabja másmilyen volt, mint a többi: mindössze három nap alatt nyomtatták ki, egy darabban. Nem volt szükség öntőformákra és szerszámokra, csak minimális munkára. Az építés során a nyersanyag mindössze négy százalékát pazarolták el. És bár a hajót kékben vagy rózsaszínben is nyomtathatták volna, a stílustudatos svédek a feketét választották.

Olaszországban, Hollandiában és Törökországban (a hajóépítés vezető országaiban) tervezők, hajógyárak és szolgáltató cégek tucatjai használnak 3D-nyomtatókat modellek, alkatrészek és teljes hajók létrehozására, nagyon különböző módokon. A piac széttöredezett, de tele van ötletekkel, és minden egyes hónapban előáll valami újjal.

Szintén decemberben kattintott a nyomtatás „gombra” a rotterdami startup, a Tanaruz. A cég vízi járműveinek hossza 4,5 méternél (valamint 15 ezer eurónál) kezdődik, és (egyelőre) 7,5 méteres hossznál végződik. A termékcsalád célja, hogy lehetővé tegye a fosszilis üzemanyagok nélküli utazást. A napelemek tökéletesen beleilleszkednek a dizájnba, működtetve a digitális kijelzőt, illetve támogatva a 48 V-os elektromos motorokat. A cég harmadik, 2022 márciusában nyomtatott hajótestje hatcsomós végsebességgel száguldott a Rotte folyón. A Tanaruz egy Tesla-szerű világot képzel el a vízen, ahol nincsenek kereskedők: a modelleket egy alkalmazáson keresztül testre szabják (kapcsolóval variálható a hossz, a szín, a párnák és az áramforrás), majd két héttel később teherautóval szállítják ki a megrendelőnek, szerte Európába.

Alekszej Shifman hajótervező és a Tanaruz társalapítója elmondta: „A 3D-nyomtatás miatt nincs szükségem hegesztőkre vagy különböző tudású szakemberekre. Nem kell hajógyárat építenem, mindössze egy vagy két embert alkalmazok, akik a nyomtatóval dolgoznak. Ráadásul itt a nagyobb hajó nem borítja fel a költségvetést: üvegszálas építésnél, ha a test ötről tíz méteresre nő, négyszer több emberre van szükség. Ha mi nagyobbat nyomtatnánk, az nem gond.”

Folytatjuk…

(fotók és forrás: boatinternational.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!