Turistabarát fejlesztés Horvátországban

2022. április 7.
Címkék :

Jó halad az Omiš körüli elkerülő út, amely a maga nemében páratlan beruházás. A tervek szerint az év második felében szerkezetkész állapotba kerül a magas sziklából előretörő híd is.

A Splittől alig húsz kilométerre fekvő, mintegy 15 ezer lelkes Omiš nyaranta nyüzsög a vendégektől, a magyar turistáknak is az egyik legkedveltebb célpontja. A Cetina folyó torkolatánál elhelyezkedő egykori középkori kalóztelepülés szerény úthálózata rendszeresen bedugul, főként, mert a meredek sziklákkal tarkított vidék főútvonala a szűk óvároson vezet keresztül. Egy átlagos nyári hétvégi napon több mint ötvenezer jármű halad át Omiš központján. A lakosság kérésére a hatóságok évtizedek óta tervezik egy a települést elkerülő út megépítését, de a projekt a bonyolult terep- és földtani viszonyok, valamint a méregdrága kivitelezési költségek miatt elakadt. Tizennégy éve született meg a döntés a nyomvonalról, arról, hogy a legfontosabb szakaszt a város fölé magasodó hegyek gyomrában kellene megépíteni. A merész ötlet megvalósítása ellen szólt, hogy a Dinári-hegység ottani vonulata a szokásosnál karsztosabb, instabilabb, és természetvédelmi területnek számít. Aztán pár esztendő múlva mégis nekifogtak a munkának.

YouTube video

A tengerszintről induló leendő műút a városka előtt kanyarodik fel a Komorjak-hegyre, amelynek a gyomrában a 6,5 százalékos dőlésszögű alagút 70 méteres magasságig kígyózik. A 603 méter hosszú vágat a hegyben el is ágazik, hogy kapcsolatot teremtsen az autópályával. A Komorjak átfúrása robbantásos módszerrel, de óvatosan, fékezetten zajlott, így közel másfél évet vett igénybe, ugyanis a kivitelezőnek ügyelnie kellett arra, hogy a zaj ne riassza el a hegyen élő vadállományt. Az igazi kihívás viszont csak az alagút áttörése után jött. Az építkezés elért az ország legtisztább, iható vizű, fokozottan védett folyójához, a Cetinához. A felette átívelő 230 méteres hidat úgy kell megépíteni, hogy az a sziklafalból előbukkanó alagútból nőjön ki. A kivitelezés folyamán vigyázni kell, hogy a folyó vizét ne érje semmilyen szennyeződés. A hidat a mérnökök elemenként rakják össze, úgy, hogy végül a túloldali sziklába vájt másik, már tíz esztendeje elkészült, 1471 méter hosszú, Omiš 1 névre keresztelt alagúthoz csatlakozzon.

A híd építése tehát most is zajlik, és kétségtelenül ez a leglátványosabb része a munkálatoknak. A projekt összköltsége 45 millió euró, amelyet részben uniós források bevonásával fedez a zágrábi kormány. Ez az összeg egész elképesztő annak tudatában, hogy egy mindössze hat kilométer hosszú, kétsávos útszakaszról beszélünk. Ha minden jól halad, 2023 elejére teljesen elkészül, és akkor jövőre a turistáknak már nem kell hosszasan várakozniuk a dugóban – írta a Figyelő.

fotók: dalmacijadanas.hr, jutarnji.hr

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!