Wallycento Tango – Tánc a tengeren

Egy 100 lábas, 47,5 tonnás vitorlásról többnyire nem egy könnyed tánc jut az ember eszébe, de a vízen látva a Wally hajóját, úgy tűnik, tökéletes volt a névválasztás. A hatalmas test elképesztő eleganciával szeli a habokat, és miközben óriási erők feszülnek a vitorláknak, a kötélzetnek, az egész hajó könnyeden járja az útját a hullámok közt.

A Wally 100 lábas hajói jó ideje kiérdemelték a legmagasabb minősítést a maxijachtok világában. A Tango pedig közülük is kiemelkedik, hiszen 30 méternyi teste könnyedén győzi le a fizika törvényeit, és hagyományos ék alakú kialakítása nyomán könnyedén szeli a habokat, így nemcsak élményhajózásra, de hosszabb vagy rövid távú tengeri versenyekre is tökéletesen alkalmas.

És hogy mennyire?! Csak annyira, hogy szinte az első versenyen, ahol rajtvonalhoz állt, hamar bebizonyította: nemcsak szép, de gyors is. A 2014-es Menorca Maxi regattán az Amerika Kupa-győzelméről is híres szkipper, Marc Pajot irányításával, 24 fős legénységgel könnyedén mentek át elsőként a célvonalon.

„A Tango pont olyanra sikerült, ahogyan elképzeltük a projekt elején: szuper karcsú dizájn és egy agresszív összkép, ami a hajó teljesítményét tökéletesen tükrözi” – nyilatkozta büszkén Luca Bassani, a Wally elnöke a vízre tételkor.

Elképesztő ötletek – megvalósítva
Az eredmény tényleg látványos és nagyon hatékony: a funkcionális formatervezési szemlélet, amely amellett, hogy nagyobb hangsúlyt fektet a dizájn tisztaságára, könnyebbé teszi a fedélzeti munkát versenyzés közben. Ez pedig fontos szempont, hiszen a regattákon 24 fős legénység dolgozik a hajón. Az elképzeléseikhez új építészt szerződtettek, Mark Millst a Mills Designtól.

Már az első tervek nagyon izgalmasak voltak. „Kifejlesztettünk egy radikális első változatot, amely a fedélzeti geometriát és egy újfajta beltéri térbeosztást kombinált a lehető leghatásosabb eredményért. Emellé pedig egy soha nem látott szerkezetet terveztünk” – mondta el Mills, aki azt is elárulta, hogy az eredeti elképzeléshez képest kevés eltéréssel sikerült egy nagyon könnyű és izgalmas vitorlást készíteni.

A Tango komoly fejlődést jelent a korábbi Wallycento típusú hajókhoz képest. Nemcsak könnyebb lett, de a súlypont is előrébb került, a hajófar vonalai letisztultabbak és nyújtottabbak, így megváltoztak a vitorlás hidrodinamikai tulajdonságai. Ehhez párosulnak a különleges technikai megoldások a fedélzeten: a hatalmas karbongénua felhúzása például mindössze hét másodpercbe telik!

Elegancia a fedélzet alatt
A Tango a beltérben is komoly újításokkal állt elő: a főszalont a farba, a gépházat és a szervizterületet a hajó közepére, a vendégszálláshelyet előre helyezték. A belső dizájn az autóiparban legendává vált Pininfarina jellegzetességeit hordozza. A többi közt a Ferrari és a Maserati dizájnját megalkotó cég csapata elfogadta a kihívást, hogy egy egyedülálló, ultrakönnyű hajóbelsőt alkosson és elérje a tökéletes egyensúlyt a teljesítmény, valamint a kényelem között. Paolo Pininfarina cégvezető szerint egy igazi „telivért” alkottak, amely kiválóan megfelel a nyugodt hajókázásra és a versenyzésre is.

Ami rögtön szembeötlik, hogy szakítottak a teljesen világos nyírfa felületekkel és merészen használtak sötét színeket is. Ezeket főként krémszínű részletekkel, illetve némi piros felvillantásával tették izgalmasabbá, teljesen egyedi teret kialakítva, amelyből szinte sugárzik a kényelem és a letisztult elegancia. A tágas kabinokban hat vendégnek és négyfős legénységnek alakítottak ki helyet. A két részre osztott tulajdonosi lakosztály elöl található, és annak különleges kialakítása jól mutatja a tervezők zsenialitását. Az üvegplafon eltolható, így verseny közben, ha kell, a kabin egy hatalmas vitorlatároló lehet, ahonnan egy pillanat alatt kijutunk az első fedélzetre. Békésebb hajókázásnál pedig a kabinban heverve az ég kékje borul a pihenő tulajdonos fölé.

Megadták a módját
A Wally nemcsak új tervezőt, de új helyszínt is talált a különleges jacht elkészítéséhez. Láthatóan itt sem nyúltak mellé, az első közös munka a Persico Marine-nal elég látványosra sikerült. „Nagyon keményen dolgoztunk azon, hogy a belső minél könnyebb legyen, nemcsak szénszálat és nomexlapokat használva, hanem új építési módszereket kifejlesztve például a zsanéroknál és a burkolatnál” – magyarázza Marcello Persico, a cég vezérigazgatója, aki szerint egyedileg kombinálják a leghíresebb versenyhajók technológiáit és finomhangolják őket a jachtépítéshez.

A Persico valóban mindent beletett a vállalkozásba, ez volt az első rendelésre gyártott jachtjuk. Nagyon sok energiát és időt fektettek a kezdeti kidolgozásba, és csak azt követően kezdték meg az építést, amikor már minden aprórészlet a helyén volt. Nem kapkodták el, két év kemény munkába került a Tango megépítése, de az eredményt látva mindenképp megérte.

(Cikkünk eredetileg és teljes terjedelmében az Aqua Magazin 152. számában jelent meg. Fizessen elő rá, hogy ne maradjon le exkluzív tartalmainkról!)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!