Rekord a Jeges-tengeren

Rekordszámú, nyolc hajóból álló konvojt kísértek át a Jeges-tengeren a Roszatom atomjégtörői az északi hajózási útvonal jeges szakaszain.

Pevek kikötőjéből a Vajgacs atomjégtörő november 22-én indult három orosz hajóval, az RZK Konstantával, a Turuhannal és a Grigorij Selihovval nyugat felé. Három nap múlva a konvojhoz csatlakozott a Kumpula, a Szelenga, a Vlagyimir Ruszanov, a Szevernij Projekt és a Mehanyik Pusztosnij. December 5-én a Tajmir-félsziget térségében a Szelenga kivált a konvojból, majd önállóan hajózott tovább a Szever-öböl felé. Ezután december 7-én a Kara-tenger nyugati jégmentes peremét elérve a többi hajó is önállóan folytatta tovább az útját az északi hajózási útvonalon nyugati irányban.

Musztafa Kaska, az atomjégtörőket üzemeltető Atomflot vezérigazgatója a rekord kapcsán elmondta, hogy a hajók időben megkapták az orosz atomjégtörőktől a segítséget az átkeléshez: „A Vajgacs kapitánya, Mihail Goncsarenko, akinek kapitányi kinevezése után ez volt az első útja, bebizonyította, hogy tapasztalata és rátermettsége az orosz atomjégtörök legjobb kapitányai közé emeli” – hangsúlyozta a vezérigazgató.

Az északi sarkkörön túli hajózás történetében most először fordult elő, hogy nyolc, egymástól nagyon különböző műszaki paraméterekkel rendelkező hajóból álló konvoj haladt az északi hajózási útvonalon kelet–nyugati irányban az évnek ebben a szakában. A konvoj sikerrel jutott túl az útvonal legveszélyesebb szakaszain, a Tajmir-félsziget északi csúcsánál a Vilkickij- illetve a Matiszen-szoroson való átkeléskor.

Mihail Goncsarenko, a Vajgacs kapitánya az átkelésről elmondta: „Folyamatosan alkalmazkodniuk kellett a körülményekhez és a változó jégviszonyokhoz, ehhez igazítva a taktikát. A konvojban haladó hajók kapitányai megértették a helyzet nehézségét és a vezérhajó kapitányának utasításait pontosan követték. A legnehezebb feladat az volt, hogy a követési távolságot úgy tartsák meg, hogy elég közel tudjanak haladni egymáshoz és a vezérhajóhoz. A Kumpula finn kapitánya kiválóan beszélt angolul, ezért nem volt nyelvi akadály és ő is figyelmesen követte a vezérhajó kapitányának minden utasítását.”

A konvoj vezetését a Tajmir atomjégtörő december 6-án vette át a Vajgacstól, miután a vezérhajó az Ob folyó torkolata felé vette az irányt. A Tajmir – miután a konvojt átvitte az utolsó szakaszon – még két másik hajót is átkísért ellentétes irányban a Kara-tenger nyugati részéből a Jenyiszej folyó torkolatáig.

Jelenleg nem tartózkodik egyetlen, a jéghelyzet miatt sürgős segítségre szoruló hajó sem az északi hajózási útvonalon.

Háttér
A Vajgacs és a Tajmir atomjégtörők az Atomflot kötelékében biztosítják a hajók biztonságos áthaladását a jég borította északi hajózási útvonalon, illetve a szibériai folyók torkolatában. A két azonos típusú hajót a finn Wärtsilä Marine gyártotta, az atomreaktort és a hozzá tartozó berendezéseket a szentpétervári Balti hajógyárban szerelték be. A két hajó 1989, illetve 1990 óta áll szolgálatban. A KLT–40 M nyomottvizes atomreaktor 35 MW elektromos teljesítményt biztosít a három hajócsavart meghajtó villanymotoroknak. A hajók kétméteres vastagságú jeget törve kétcsomós sebességgel képesek haladni. A Roszatomhoz tartozó Atomflot jelenleg öt atomjégtörőt üzemeltet (Jamal, 50 Let Pobedi, Tajmir, Vajgacs és Aktryika) és a kötelékébe tartozik egy atommeghajtású konténerszállító hajó is, a Szevmorputy.

A Vajgacs és a Tajmir műszaki adatai:
hossz: 151,8 m
szélesség: 29,2 m
merülés: 8,1 m
vízkiszorítás: 20791 tonna
maximális sebesség: 18,5 csomó (jégmentes vízen)

(forrás: Roszatom, fotók: thebarentsobserver.com, arctictoday.com, highnorthnews.com)

   - ha tetszett, ajánld másoknak is!