Szuper klasszikusok a Fastnet Race-en – Winsome

Augusztus 8-án rajtol a 2021-es Rolex Fastnet Race, és több évforduló is közeleg a verseny életében, így nagy valószínűséggel egyre több régi hajó és csapat kerül elő, hogy része legyen az ünneplésnek.

Az ötvenedik Fastnet következik 2023-ban, 2025-ben 100 éves lesz a szervező Royal Ocean Racing Club, az évfordulók pedig remek apropót teremtenek arra, hogy régi klubok klasszikus hajói is újra nekiveselkedjenek a világ legnagyobb, amatőrök számára is elérhető nyílt tengeri vitorlásversenyének. Sorozatunkban bemutatunk közülük néhányat.

Rolex Fastnet Race, a kihívás:

YouTube video

Az idén négyszáznál több nevező gyűlt össze, köztük ott van a RORC versenyek utóbbi 22 évének egyik legaktívabb tagja, a S&S 41-es Winsome. Ez lesz holland kapitányának tizedik Fastnetje, egyet betegség, egyet pedig lázadás miatt hagytak ki: „2007-ben 35 csomós szélben rajtolt a regatta, ami nagyon feküdt volna nekünk, de a rajt előtti éjszakán a legénység két tagja kitalálta, hogy ők ilyen körülmények között nem vállalják. Annyira dühös lettem, hogy vitorlázva vittük vissza a hajót Hollandiába, az addigra negyvencsomósra hízó szélben.”

Harry J. Heijstnek lett volna lehetősége úgy megmaradni az IRC 2 kategóriában, hogy kisebb vitorlásra vált, de ő ragaszkodott az 1972-ben épült Winsome-hoz: „Valószínűleg túl sokáig agyaltam a cserén, közben idősebb lettem, a hajót pedig egyre jobban szeretem. Remek darab, jól illik egy olyan férfihoz, mint én, aki korban közelebb áll a 81-hez, mint a 18-hoz. Stabil és kényelmes, még 35 csomós szélben is elfogadható körülmények között lehet aludni rajta. Sík vízen, 10 csomós szélben nyújtja a legjobb teljesítményt.

2005-ben megnyertük az IRC 2 kategóriát a Fastneten, és közel voltunk hozzá, hogy az összetett IRC-t is behúzzuk, ám végül negyedikek lettünk. De nagyon tudtunk örülni annak, hogy egy másik amatőr csapat (Jean-Yves Château, Nicholson 33, Iromiguy) hódította el a trófeát. A legrosszabb emlékű versenyünk a 2011-es, akkor 6 mérfölddel vezettünk a kategória másodikja előtt, de 10 mérföldre a céltól megálltunk. Ott parkoltunk 8 órán keresztül, a legénység egyik tagja annyira idegállapotba került, hogy darabokra szedte a vécét, kitakarította és megjavította – közben a mögöttünk jövők felzárkóztak ránk, mi pedig semmi sem tehettünk ellene.”

Sorozatunkban korábban:
Amokura
Refanut
Stormvogel
Eager
Oromocto
Pen Duick VI

(forrás: rolexfastnetrace.com, fotók: sailingscuttlebutt.com, winsome.nl, rorc.org, pixstel.com)

- ha tetszett, ajánld másoknak is!